Hej.

Nybliven husägare till enplans tegelvilla med tillhörande källare,
med gillestuga och hobbyrum etc....

I "hobbyrummet" fanns det en plastmatta som enligt mäklare och säljare var
anpassad för källare som skulle "andas" så att säga...

Det kanske var en del av sanningen, nu efter köpet så lyfte jag lite mer
än bara i hörnet på mattan och fann inte bara betong, utan nån slags nålfilt
matta eller dylikt som de lagt plastmattan ovanpå...andas inget vidare
alltså kort och gott på det stora hela...

Rev ut plastmattan, samt sk*ten som låg under.... nu luktar det inget vidare
längre i mitt nyförvärvade hus med källare.... och det kan helt enkelt vara så att
mattan undertill varit limmad av nått slag, då de finns rester av mattan kvar på
golvet...eller hade den helt enkelt växt fast i golvet... hemskt värre.

Nu till åtgärden, skall man slipa detta på något vis ?
Betongslip, och hur ska man få tag i denna, Cramo ? ..och få ner den i källaren,
sett någon på bild och de verka rätt stora och otympliga, de jag sett iaf.

Måste bli av med alla rester etc och få allt "cleant" för och slippa lukt etc.

Tacksam för snabba svar :) ..hoppas detta hamnade i rätt flik på forumet nu.

/Stoffe

???? ....svaren flödar inte direkt.. =(

Undrar precis samma sak. Hur gör jag för att få bort alla rester på betonggolvet i källaren efter att jag rivit bort nålfiltsmattan??

Finns det golvspackel på så kan det lukta illa, typsikt 70-tal. Det var ngt i spacklet som inte var bra, var det kadavermjöl tro?

Är i samma situation och funderar på att flyttspackla över alltihopa, kanske går det att hyra en betongfräs och slipa bort det. Någon med större erfarenhet?

En ny tanke som slagit mig är:

Måste jag få bort alla limrester på betonggolvet? Kan jag inte lägga platonmatta och laminat direkt på de torkade limresterna? Det blir ju inte direkt ojämnt eftersom det är jämnt draget med tandad limspatel den gången nålfiltmattan lades.

Vad är det som säger att man måste slita häcken av sig för att komma ner till sulan igen?

..jag gjorde som så och tog mig till Cramo och hyrde en fruktansvärt tung historia och slipade golvet på ett par timmar.. blev helt OK, och kostade strax under tusenlappen... prisvärt om man ser till arbetsinsatsen.

Likaså rev ja ut en limmad plastmatta i tvättstugan för bara ett par dar sen, och där luktade lim etc inte heller hallon, så då blev det Cramo igen, men en handhållen variant från hilti som gjorde ett riktigt bra jobb, trots att de blev till och ligga på knä denna gång så var de värt det...

Bra resultat o numera även luktfritt, bli klinker här så småningom....

Allt blir mycket roligare med riktiga saker, och det får gärna kosta nån krona i maskinhyra om resultatet bli bra direkt.

Måste tillägga att hyra en vettig industridammsuga, stoftavskiljare eller va man ska kalla det, värt varenda spänn... Annars kan man ej med ovanstående maskiner vistas i rummet mer än 5 min / gången och sanera huset i efterhand pga. allt damm och skit i luften.......

/Christoffer

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.