Håller på med om- och tillbyggnad av ett gammalt torparställe. Grunden var nu (efter att ha hållt i 150 år) tyvärr helt slut på många ställen. Golvbjälkarna var insektsangripna så till den milda grad att de på ett par ställen var nästan helt av. Krypgrunden var dock förvånansvärd torr. Vi rev upp alla golv och valde (kanske felaktigt) att gjuta platta på mark med vattenburen golvvärme.

När vi nu ska lägga golv på plattan vore det trevligt om man kunde lägga in golvbrädor (kanske de gamla som äri ok skick) för att återskapa lite av den gamla kännslan i huset. Hur? Vill ju inte gjärna borra hål på en golvvärmeslang.

Har funderat på golvsponskivor flytande över plast och papp, som golvbrädorna kan spikas/skruvas i. Alltså ett flytande massivt trägolv.

• Gilla
Anton997
  • Laddar…
C
Du menar att du inbillar dig att det skulle bli varmt på golvet om du har plast, papp, spånskiva och ett tjockt massivt trägolv?

Alltså, det kommer nog inte funka så särskilt bra är jag rädd. Dessutom gillar inte massiva trägolv värme särskilt bra.

Massiva golv funkar bra med golvvärme om man inte kör FÖR varmt, men i övrigt håller jag med cheetah1. Du kan lägga flytande, men inte på hela det där paketet. Då får du nog elda rätt hårt... :S I övrigt, men det var ju en annan sak, så håller jag med om att det är felaktigt att gjuta en platta i en 150 år gammal bra grund om syllarna är trötta. Men, som sagt, det är ju en annan sak.

Ja, jag ångrar ju lite att vi har gjutit en platta. En anledning var dock att vi har byggt ut en stor tillbyggnad och denna ville förstöra luftningen i krypgrunden. En skral ursäkt kanske, men något som får mig att kunna leva med mitt tidigare fattade dåliga beslut....
Hur lägger jag i så fall det flytande massiva golvet? Bredorna måste väl åtminstånde sitta fast i varandra? Såg det exemplet jag nämnde ovan (med spånskiva under) i "bransch-riktlinjerna".
Eller är det bara tråkig parkett eller klinker jag kan lägga?

Ja, där står det ju beviserligen att man har två val: limma, spika eller skruva på spånskiva eller plywood, eller lägga trägolvet fast i varandra med byglar. Jag tyckte det första lät bäst, men jag kan ju ha fel. Hur fungerar i så fall sådana byglar? Antar det är standardmått på sånt.

Jag limmade vårt massiva trägolv på betongplatta. Använd lumppap under som "andas" och kan föra enventuell fukt upp till träet där det kan avdusnta. med golvvärme borde det ju iochför sig inte vara ett problem. Aldrig plast eller annat tätskikt (plastfärg, flytspackel, foam-isolering ect) i ett gamalt hus. Blir garanterat fukt problem...
mvh
johan

Vi fick =0) stavparkett inlagd på betonggolv i juni.
De hel-limmade med lösningsbaserat kontaktlim för ändamålet.
Betongen hade torkat i många år och körd ett år med golvvärme (innan läggning).

Bra, nja antagligen var parketten för torr. Den har nämligen börjat resa sig.
För varmt. Nej jag har pillat in en temeraturmätare mot betongen (loggar termometer med en max/min termomter (Fluke).
Den har inte varit över 23 grader under hösten.
Har även kollat med fuktmätaren lite här och där. Den anger att det mesta virket ligger runt 7.5% i rummet.
Nu vet jag inte hur bra den mäter. Dessutom så lär det vara extra svårt att mäta fuktkvot på ek har jag hört.

Vet inte vad jag kan göra åt det?

Har försökt kontakta hantverkaren men har bor utomlands på vintrarna.
Får väl fortsätta att logga och se om värmen rättar till det.
Annars får det väl bli en omslipning till hösten.

Om inte det hjälper så ????

Tacksam för tips!
/Peter

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.