Hej!

Har lagt klart golvspån och ska nu gå vidare i mitt bygge. Jag ska regla upp väggarna för att isolera och har tänkt att lägga ett laminatgolv som yta.

Min fundering är om jag ska regla väggarna före jag lägger laminatet eller är det golvet som ska på först?:confused:

• DSC02429.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förutsättar att du med "väggarna" avser ytterväggarna:

Regla väggarna först. Isolera. På med väggens ytbeklädnad (spån/ply/gips). Lägg sedan golvet.

Jag skulle regla väggarna först och klä dem med det som skall vara på dem innan jag lägger laminatet. Då behöver jag inte vara så rädd att det blir skador på golvet när jag jobbar vidare sedan.

Japp, det är ytterväggarna jag menar.

Då gör jag som den eniga juryn och går vidare med att regla och isolera väggar!

Tack för hjläpen!d^_^b

Mikael_L
Och golvet ska väl dessutom ligga flytande med rörelsemån i alla kanter ..?
Då blir det ju inte så väldans smart om det ligger fastklämt under väggarna. ;)

Mikael_L skrev:
Och golvet ska väl dessutom ligga flytande med rörelsemån i alla kanter ..?
Då blir det ju inte så väldans smart om det ligger fastklämt under väggarna. ;)
Flytande?? är ett uttryck jag funderat över ett tag. Vad menas med det?

Tyvärr är jag inte så väldans smart när det gäller byggandet. Är en riktig nybörjare där allt jag gör är för första gången! Då är det suveränt med ett sådant här forum där man kan få vettiga svar på det mesta man behöver hjälp med!d^_^b

Mikael_L
Thoomas skrev:
Flytande?? är ett uttryck jag funderat över ett tag. Vad menas med det?
Att golvet inte är fastsatt i underlaget, utan bara ligger där av tyngdkraften allena.

Rörelesemån har man för att materialet kan expandera, det har jag förstått. Men hur mycket rör sig ett laminatgolv? Känns inte som det lever så mycket.

Det står i förpackningen hur stor rörelsemån man ska ha. Vanligtvis mellan 5-10 mm runt om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.