F
Forbo: Hmm..ett tips bara. "originalträgolvet", är det möjligtvis original-undergolvet? Dvs, tjusiga furuplankor med fina springor emellan? Det är snyggt att ta fram och det funkar bra om man slipar och lackar det, men var oerhört medveten om att ljudisolering till underliggande lägenhet blir lika med noll om man bara har undergolvet. Det blev vi varse och det fina träplanksgolvet i ett av våra
2 svar · 5,7k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: Det verkar i alla händelser klokt att inte välja metod efter arbetsmängd när det gäller fukt och liknande. Bila ur golvet är jobbigt men inte så avancerat. Det kan man göra själv.
12 svar · 5,1k läst
K
Kapten_Haddock: Och en nybörjar fråga, när golvet i har svag lutning mot golvbrunnen, är det något som ska jämnas till eller lägger man i samma vinkel då oxå? MVH/
27 svar · 24,1k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: Har du ett cement- eller betonggolv under så är det knappast några problem att putsa med cement.
11 svar · 5,6k läst
K
Kurtivan: Köp en säck murbruk C, det behöver du bara blanda med vatten till en jämn konsistens. Fukta plattan innan du jämnar till med bruket.
1 svar · 2,9k läst
L
Lux Luthor: Jag har stora problem med att hitta en schackrutig matta till vår lägenhet. Hitta matta är i sig inte problemet. Problemet är att hitta matta med tillräckligt stora rutor. Det är smått obegripligt att man minsann gör klickgolv med 30x30 cm stora rutor, men inte mattor som det verkar. De mattor jag hittat har som mest 20x20 cm stora rutor. Någon som hittat vad jag missat? Mattias, Luleå
0 svar · 4,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] http://www.kth.se/abe/inst/2.4202/avd/btg/1.25040 Klicka på länken "krympning" i den löpande texten.
14 svar · 3,8k läst
Larsa
Larsa: PL400 slår väl det mesta? Jag skarvade två golv i en dörröppning på det sättet (aluminiumplåt + PL400), funkar hur bra som helst.
7 svar · 9,9k läst
Raceman
Raceman: Jag har fräst fjäder på furuplank med en överhandsfräs. Bara att sätta stoppet på motstående sida av brädan och fräsa på. :D Men om du tar bort "flärpen" som du säger och sänker ned brädan, så får du ju en ful springa där. :O Mitt förslag är att inte fräsa ut någon fjäder alls utan bara såga ut brädan så att den kan tryckas ned i mellanrummet mellan de två andra
2 svar · 5,2k läst
·
M
mickael88: jag hade inte tagit up golvet igen... beror ju på om man verkligen avskyr knarande golvet. men lägger du 15 mm furu ovanpå så minskar d mycket.
2 svar · 12,3k läst
K
Kullberg: Hej Tråden kanske är lite gammal men jag har ett liknande "problem" med heltäckningsmatta i trappan. Jag väljer att ta en genväg som kostar lite mer men kommer bli skitbra. Först rycker vi bort mattan. Sedan tar jag min flickväns pappas fräs och fräser ut en liten bit för jag tänkte dra in LED ljus och sätta sådär mysigt. Därefter har jag måttbeställt träskivor i furu som är
6 svar · 44,3k läst
·
matzen
matzen: Tack för berömmet :) men jag är faktiskt nybörjare inom hemmapularkretsen. Har haft hus i drygt 2 år bara. Det är därför jag uppmanar i mina inlägg att våga göra det man inte tror man kan, är man noga och läser på ordentligt så blir det oftast bättre än vad inhyrd hjälp hade gjort. MEN räkna med att det tar 3-4ggr längre tid. Jag lade ju golvgips i hela hallen på grund av
15 svar · 42,9k läst
·
J
jawen: Det viktiga med inplastade paket är att samma temperatur har uppnåtts i paketen rakt igenom, d.v.s samma temperatur som golvet har. Trä expanderar %-uellt med olika temperaturer, tumma inte på denna regel då trägolv är för dyra att chansa med. Personligen låter jag alltid paketen ligga minimum en vecka helst 2, då höga travar tar tid på sig att få upp tempen i, och man lägger ju
2 svar · 8,1k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Späd ut VS20 lite extra så blir det nog bra... Det viktiga är ju att binda damm och öka vidhäftningen...inte att ångtäta. ;)
4 svar · 2,2k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Klockrent ju... d^_^b
11 svar · 6,8k läst
M
madcat1980: Hej! Nu kommer ni säkert skratta men kan man vitmåla och sedan lacka ett redan vitlaserat och lackat furugolv? Eller måste man först slipa det? (jag antar det) Tack på förhand!
0 svar · 2,6k läst
L
lilla frugan: jag hade funderat på ett gummigolv, lätt att rengöra och tål mängder av lek och bus, finns ju dessutom i massa annorlunda färger som piggar upp! http://www.altro.se/Products/Flooring/Altro-Nuvola-Stratus.aspx
5 svar · 7,7k läst
K
Kristina Nilsson: Jag har för mig att man kan få matta polerade betonggolv. Är det så och i så fall har de en yta som inte drar åt sig fläckar? Vi ska bygga nytt och tänkte oss golvvärme och betonggolv på ca 100 kvm, även i entré. Har tänkt betonggolv för att det är tåligt och lättstädat, eller?
19 svar · 19,6k läst
·
I
Ingelsbyggaren: Hej Jag har ett gammalt ekgolv med stavparkett med måtten 44x340, Vet någon var man kan hitta den dimensionen. Behöver ett par kvadrat.
7 svar · 3,3k läst
X
xl15: Finns det att köpa färdigt? Tycker färdigmålade lister är väldans dyrt. Ska sätta lister i ett helt hus och de listerna vi gillade kostade ca 70 kr/m, är inte sugen på att lägga nästan 10000:- på lister. Eller ska man köpa MDF-skivor och dra igång cirkelsågen och handöverfräsen? Lite mer jobb men blir ju riktigt billigt. Kanske ett mellanting och be byggvaruhuset såga upp MDF:en
0 svar · 2,3k läst
P
Pucco: Har du stora tunga möbler som står på parketten längs väggen så kan vara så att den biten inte kan följa med krympningen. Om du tar bort golvlisten går det då att pressa ihop skarven genom att tillfälligt sätta kilar mellan vägg och golv. Då går det ju att limma ihop skarven.
3 svar · 1,3k läst
N
novis1: Tack Raceman, ska ta ett snack med golvgubben. Det finns tydligen en färdig matta med elslingorna i som man bara spacklar på, och då skulle inte armering behövas. Får väl höra vad det blir.
2 svar · 1,7k läst
·
A
anrobe: Hej jag har ett garage med betongplatta som är ganska gammal och ngr sprickor i. Jag hade tänkt behandla golvet / renovera och sedan måla i ngn lämplig färg. Vad ska man tänka på? Ska man ha ngt i sprickorna innan man målar? Ska man ha en speciell golvfärg till garageplattor? Tacksam för tips!
0 svar · 1,7k läst
Raceman
Raceman: Prova med Centro AB i Solna. Har för mig att jag sett det där. Annars finns det ju mattslipad svart granit man kan ha. Kolla med Bror Törner AB.
1 svar · 1,1k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: Hej och välkommen! Risken är att cementgolvet suger mer färg än limfläckarna och får en mattare yta, men det är väl oftast inte så roligt att försöka ta bort lim från cementgolv.
1 svar · 2,8k läst
gafsan
gafsan: Har du tittat på Gerflors våtrumsmattor?
3 svar · 1,7k läst
M
Martin_Arv: Hej! Jag har gjutit in golvvärme och flytspacklat min hall, nu återstår det att lägga klinker. Men var ska jag börja? Ska jag utgå ifrån dörren och märka ut en vinkelrätt linje från tröskeln, som man kan följa, eller är det bättre att börja vid trägolvet? , det är ett äldre hus och väggarna är inte riktigt raka. Storleken på plattorna är 60*30. Tack på förhand!
0 svar · 2,6k läst
·
J
jagarundret: Hej! Jag drog idag upp 2 lager golv för att blotta ett gammalt furugolv. Vilket i sig var i förvånansvärt bra skick. Men det finns en del inslag av betong. Längs ena långsidan måste en vägg ha stått tidigare så där är det betong i ca 500cmx40cm. Jag kan tänka mig att det fungerar att bygga på med trä eller liknande över betongen, men då blir det en inte så trevlig upphöjning.
0 svar · 794 läst
P
perolinda: Vi ska göra om vardagsrum och matplats plus i framtiden kök. Vi funderar på ett golv från Parador som heter Ek kvistig living och är mattlackat. Vi har två barn och katt. Undrar om det är någon som lagt in något av detta märke och vad ni har att säga om kvaliten och hållbarheten på golvet!
0 svar · 1,7k läst
Z
zlatan01: Jag har lagt både trägolv och laminat på gammalt parkett och på plastmatta. Har man hård underlag som gammalt parkett bör man använda foam doch om underlaget är mjuk som plastmatta bör papper använd. Hus mig funkade alla kombination perfekt.
2 svar · 5,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.