Y
parkettgolv.. som redan idag trycker lite mot väggarna... ska byta masonitväggar mot gips.. gips är tjockare.. behöver kapa bort lite parkett då jag vägrar sätta gipsen ovanför då hela grejen är att ljudisolera... dvs behöver bli tätt...

men hur ska jag lyckas kapa det på bästa sätt? spånskivor under och vill ju inte råka kapa dem också..

Lär ta jävligt lång tid med en multimaster men det går säkert.

Y
mjo, snickarn sa också det när han var här och kolla på väggarna... hade gått med sådan men skulle ta låååång tid... dock hade han svagt minne från skoltiderna att det fanns något annat verktyg som hade gått fortare..

sen funderar jag på om de inte finns klinga till vinkelslip för trä, men då hamnar jag väl snabbt ner i spångolvet med min otur..

Cirkelsåg?...

Y
finns de cirkelsågar som man kommer åt så tätt inpå en vägg då... anar att cirkelsågens motor tar i väggen..

Man får åka åt rätt håll... Bettan, min Festoolsåg..., kan såga 10 mm från väggen. Vet inte hur det är med andra. Orkar inte gå ner i källaren just nu...

kan du inte såga bort masoniten längst ner så blir det större springa, sen när du gipsar låter du gipsen stanna 5 mm över parketten!
sen dreva under.
då har du löst det.

annars hade jag tatt multimastern, ibland är inte alla jobb roliga men väldigt nyttiga.

mvh
snickar estwing

Y
jo det är ju sant, kunde ju haft kvar lite masonit.. har även funderat på kanske fräst bort lite ur gipsen så det får mindre tjocklek just därnere.. hum..

spånskivorna är ju 22mm tjocka, lite spår i dom kvittar nog...

Elkedjesåg om du är försiktig, golvsocklarna döjler ju lite också om du råkar komma ut lite för långt....

En lamellfräs borde gå att använda.

Edit: Sedan blir det ju alltid en bit i hörnen som inte sågar/fräsar kommer åt. Då är det en "multimaster" som gäller.

Redigerat:
Paul-Staffanstorp
bigsnucke skrev:
Man får åka åt rätt håll... Bettan, min Festoolsåg..., kan såga 10 mm från väggen. Vet inte hur det är med andra. Orkar inte gå ner i källaren just nu...
Självklart är sänksågen det självklara alternativet och den kan såga med 10mm avstånd från väggen plus klingans tjocklek på 2mm vilket blir 12mm springa och detta bör räcka gott.
Sänksågen kan man ju ställa in på mm exakt hur tjock parketten är så man inte sågar i spånskivan under.
I hörnen tar man däremot till multimastern.

Har inte vår erkände snickare härinne en sänksåg eftersom han rekommenderar att ligga en hel dag med multimastern och slösa bort dyra sågblad? :rolleyes: ;)

http://www.brommajarn.se/content/festool-sänksåg-ts-55-ebq-plus-fs

Paul-Staffanstorp
Yrrol skrev:
finns de cirkelsågar som man kommer åt så tätt inpå en vägg då... anar att cirkelsågens motor tar i väggen..
Du kanske kan vända sågen så motorn blir vänd från väggen och såga på andra hållet.

:D;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.