Du kan lägga golvet direkt på plastmattan.

• Gilla
JohanneAwid
  • Laddar…
Okej då är jag med.

Jag gör så här:
Foam mellan betongen och golvet.
Foam mellan plastmattan och golvet om det är ojämnt, annars så kör jag golvet på plastmattan om golvet är jämnt.

Men hur lägger man foam? Fäster man det på ngt sätt i kanterna så att det inte hasar med golvplanken?

Problemet är nog mindre än du befarar. Rulla ut första våden i samma riktning som plankorna skall ligga. jag använde snuttar av brun "paketeringstejp" för att hålla fast när det behövdes. Tejpen kan ligga kvar under golvet.

Nu ska golvläggningen börja på allvar!

Foam är inhandlat och står tillsammans med golvet redo att läggas ut.

Första problemet som jag har är att den långa väggen är allt annat än rak vilket man mer eller mindre ser med blotta ögat.

Hur gör jag för att få en rak linje? Det är väl viktigt att första längden blir spikrak?

Kan jag använda ett vattenpass för att rita en rät linje i golvet som man kan utgå ifrån? Jag har hittills enbart använt vattenpasset för att se om något horisontellt är jämnt och rakt.
Har ett sådant:
http://www.spangajarn.se/jarn_verktyg/verktyg/vattenpass/hultafors_vattenpass_mst_180

Om den läggriktning du valt är parallell med " långa väggen" så får du såga första plankan så att det passar mot väggen, men maturligtvis sedan lägga med ca 10 mm distans till vägg. Ofta måste man såga på längden även om väggen är rak. Sista längden får nämligen inte blir för smal. Detsamma gäller givetvis den första längden. Min 70 mm vill jag minnas för mitt golv.
Mät och räkna ut antalet hela plankor, tänk på distansen och fördela sedan så att "passbitarna" (förstaoch sista plankan) får lagom bredd.

Ju bredare du kan göra den första längden desto mindre syns bukten.

Visst kan du använda vattenpass eller något annat lämpligt som är rakt. Det är oftast inte kritiskt kanten döljs under sockeln och är därför +- ca 2 millimeter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.