2 097 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Idioter på hyvlerier.
Jag har precis börjat lägga in ett siljangolv 25*180 av B-kvalitet. Det är helt ok förutom nån enstaka torrkvist och en och annan spricka. Däremot har jag upptäckt att man konsekvent har vänt kärnan neråt, vilket (förutom att ev vankant hamnar uppåt) innebär att golvet kupar sig fel (det skålar sig och kan bli gungigt). Detta gäller precis varenda bräda utan undantag. Man undrar ju vad man lär ut på träutbildningarna. Min fru undervisar för övrigt på gymnasiet i bl.a. naturkunskap och när hon har pratat om växter och träd har hon reagerat på att nästan ingen av eleverna känner till något om träds tillväxtcykler, sommarved, vinterved och årsringar.
Nu kan det ju i och för sig vara så att det rör sig om en enda sopa som råkade stå vid hyveln just där och då, men det är inte första gången jag stött på partier med hyvlat virke som är felvänt nästan hela tiden. Köper man en billig pärlspont må det kanske vara hänt men ett golv för 300 spänn ska tamefaen vara ordentligt tillverkat.
Är det nån med insyn i hyvleribranchen som kan dämpa min oro över världens förfall?
Nu kan det ju i och för sig vara så att det rör sig om en enda sopa som råkade stå vid hyveln just där och då, men det är inte första gången jag stött på partier med hyvlat virke som är felvänt nästan hela tiden. Köper man en billig pärlspont må det kanske vara hänt men ett golv för 300 spänn ska tamefaen vara ordentligt tillverkat.
Är det nån med insyn i hyvleribranchen som kan dämpa min oro över världens förfall?
Nej, din oro är befogad.......
Det gäller inte bara hyvleribranschen utan är nästan rakt över när det gäller naturmaterial och kunskap som försvinner med de äldre. Skolan ser inte helheten när de lär ut tyvärr. Importen från låglöneländer gör att ekonomin är pressad och våra unga ratar linjer som slutar med ett hantverksyrke.
Det gäller inte bara hyvleribranschen utan är nästan rakt över när det gäller naturmaterial och kunskap som försvinner med de äldre. Skolan ser inte helheten när de lär ut tyvärr. Importen från låglöneländer gör att ekonomin är pressad och våra unga ratar linjer som slutar med ett hantverksyrke.
På en punkt håller jag inte riktigt med dig. Faktumär att hantverksprogrammen på gymnasiet blivit mycket populära de senaste åren, åtminstone utanför storstäderna. Jag är lärare på högstadiet och ser år för år att några av de högsta intagningspoängen gäller för bl.a. bygg- och elprogrammet.
Sån kunskap är tyvärr påväg bort, virke är snart oköpbart iaf på stormarknader. Tror jag sorterade genom nästan ett paket 2x6 för att slippa få med mig 11 pilbågar hem, då menar jag inte snea på 2" sidan utan på 6" sidan 
Det verkar heller inte som virket får torka till sig riktigt innan de sågar/hyvlar.
Vet däremot inte om det är okunnighet eller besparingar som är orsaken.
Det verkar heller inte som virket får torka till sig riktigt innan de sågar/hyvlar.
Vet däremot inte om det är okunnighet eller besparingar som är orsaken.
Jag har nästan aldrig reflekterat över detta, då jag sågar och hyvlar nästan allt virke själv. Bara lister och en och annan innepanel har jag köpt (förutom golvet nu då) och då är det ju lite skit samma med täthet, kärna hit och dit etc.
Själv är jag jäkligt noga med hyvlingen för att få ett så bra resultat som möjligt.
Själv är jag jäkligt noga med hyvlingen för att få ett så bra resultat som möjligt.
Köp virke på brädgården istället för stormarknaden, lite dyrare men mindre tid till ursortering.v-g skrev:
Det är främst besparingar, lågt virkespris=korta torktider. Jag har jobbat på brädgård och sett den ökande mängden "krokar" på senare år i takt med att priserna ska försöka pressas till stormarknadsnivå.v-g skrev:
Ja, Siljan gör ingen skilnad på upp och nersida. De hinner inte stå och vända varenda bräda rätt, det ärju löpande band. Vi var på ett studiebesök hos Åttersta såg igår och fick en lite lektion i golvhyvleri, och just vändandet är ju en sak som tar sin tid. Hinner man inte det så spårar man istället...
Det märkliga är ju priset. En liten såg typ Åttersta är ju inte dyrare än Siljans breda a-klass... :S
Det märkliga är ju priset. En liten såg typ Åttersta är ju inte dyrare än Siljans breda a-klass... :S
Klicka här för att svara