Golv
rolandf68: Tack för svaren. Ska börja lägga lite i morgon får se. Får väl slänga upp lite bilder här när det är klart.
Kjell_G: Ja, för säkerhets skull`? Men Kährs kombi spärr/isolering tejpas inte, så det kanske är överkurs att göra det. Hursomhelst så gjorde jag så, mest för att all plast i huset f.ö är tejpad. Kjell G
gadu^: nej, inte nödvändigt.... se bara till att ha överlapp på ca 30cm Postat via mobilen
ptlf: Nu är jag i detta läge och undrar om jag kan ta vanlig byggplast o sätta emot väggen och vika in o en bit ner på frigoliten eftersom det är på gränsen att gjutningen kommer att gå över den på vissa ställen? Det kanske inte syns på bilden men väggen är ju uppreglad så den står ut från isoleringen o så är kanske inte så bra gjuta mot timret direkt? Det kommer däremot inte att
Kjell_G: Nya golvet inlagt, återstår list/tröskel vid övergång till hall med klinkers. Ångspärr mot betong förstås, och sedan foam (som kommer att försvinna av sig själv=ej åldersbeständigt). I dörrsmygen använde jag hemmavarianten av Japan-såg (eller för all del multi-cutter). Ett överblivet blad från en snikgersåg. Det är ett Kronotex Dynamic Chablis, laminat 8mm, med tryck från
reliken: Har ett sproilans nytt parkettgolv i valnöt som jag råkade dra en c:a 2dm repa i. Det var soffbordet som är i plåt och har ganska vassa ben som hade tappat en av möbeltassarna som jag kom åt när jag skulle dammsuga. Blev inte så djup repa men den syns ganska bra. Vad skulle ni rekommendera för metod att fixa det? Golvet:
Ante26: Hej. Ja jag har letat efter ett liknande fall som jag har, men hittar inget som stämmer överens med mitt. Så jag tar upp frågan här istället. Jag har ett spontat trägolv som har en del svackor på olika ställen. Dessa har väl antagligen uppkommit av sättningar i de bjälkar som bär upp golvet. Nu är det ju inga stora områden det handlar om. Men den ena svackan är ca 1meter i
Alko: Ok, bara att vänta då (inte för att det är så farligt). Kanske man ska lägga golv på vintern istället, men då spricker det väl upp mot golvsockeln på sommaren kanske... :-) /A
barajag: [citat] Helt rätt.:) Jag har lagt några golv där man har velat ha klinker vid matbordet och vid diskbänken då har jag använt mjukfog, funkar väldigt bra. Nackdelen är väl om man är ett städfreak då slits det ganska fort och man få fylla igen. Ps: Har aldrig använt silikon, bara latex men det får någon annan svara på om silikon blir bra.
Johan Gunverth: [citat] Samma här, men med strumplästen i dubbla påsar. Arbetsskor är lömskt i och med att oljan kan lösa upp sulans pigment och säppa ut det på golvet.
barajag: [citat] Det är för att tillverkarens garantier ska gälla, men är i regel draget så att de känner sig helt säkra. Men visst om du drar dit en 6mm golvmasonit så är du ju säker på att underlaget är jämnt och fint. Men ett rakt betonggolv som det legat en matta på dessutom på femte våningen (torrt) skulle jag lägga direkt på så länge man inte glömmer skumplasten. Har jag gjort
mr_bygg: Toleranserna som gäller för undergolv för parkett är +-3 mm på 2m. En tydlig förklaring på vilka krav som gäller enligt HusAMA hittar du i länken nedan under avsnittet generella krav på undergolv. http://www.kahrs.se/SiteCollectionDocuments/Download%20Library/SE/Kahrs_Subfloors_UnderfloorHeating_SE.pdf
krukan: Hej, var inne i en sådan diskussion runt jul, här är tråden: http://www.byggahus.se/forum/golv/136692-vill-ha-gralaserade-traegolv-slipa-om-de-vi-har-hemma.html som sägs i tråden så betsade vi vårt furugolv grått och la på hårdvaxolja. går säkert att göra liknande med vitbets.
torparn2: En liten fråga angående om ångspärr behövs och var den ska ligga. Ska bryta upp ett gammalt golv och det är uppbyggt på detta sätt. Först gjuten platta sen ligger det cellplast skivor och sedan ett ekgolv direkt på. Så nu ska vi byta utt cellplast skivorna pga förra ägarens hund har kissat på ekgolvet så skivorna under har tagit stryk. Så jag tänkte lägga nya cellplast skivor
Coffelito: Vatenfläckar på fiskben Vi har ett gammalt fiskbensgolv i ek från 1937. Golvet är slitet och har flera vattenfläckar. Hur får man bort fläckarna och gör golvet fint igen. Slipar man själv, bonar eller anlitar en firma?
quattropatrik: Japp 8-10 tusenlappar..... Jag har nu hittat en golvslip modell mindre men då på orten som kan gå att använda. Det känns inte riktigt bra att bara lägga över, kan ju bli dyrare i slutändan :( Största anledningen till att jag vill slippa att göra det är i första hand arbetstiden/rengöring efteråt, men det har man nog igen i slutet! Tack för svaret!
altanbyggaren: Varför i hela friden säljer de screentryckta plattor då ?!? Lika mycket kvalitet som byggmax allmogelist :D - inget för mig i alla fall ....
iLEZ: Det blir en rörelsefog mellan utbyggnaden och den gamla delen som ligger på cellplast. Spånskivorna är nu ordentligt limmade och skruvade. Pratade med två byggnadsingenjörer som rekommenderade denna lösning, om man plastade in golvspånet och doppade ner golvvärmePEXen under skarven så att den kunde röra sig utan att slitas av... Det här känns som ett stort jobb för någon som aldrig
pitufina: vi hade tänkt använda oss av 45x75reglar och håller med om att golv ska vara stumma. Det blir nog cc 30
Kjell_G: Enhetligt om du byter allt, Ok för annat mtrl i kök, ska man ha parkett som är okänslig för vatten så kommer det att kosta o då "drabbar" det hela ytan. Har själv klinkers och det har praktiska fördelar, lättstädat o varmt (värmegolv) men hårt att gå på (byte diskuteras här hemma). Om det inte vore för golvvärmen hade det blivit plastmatta/linoleum=slitstarkt. Kjell G
cheetah1: Har du det på tvären i den smala delen kommer den upplevas som bredare.
barajag: "I fas med sig själv" Var bara en chansning att du förstod.:) Ska försöka förklara: Om den har blivit tvingad till ett läge som den egentligen inte vill ligga på. Så fort bjälken får en chans (när man trampar på en planka) att vrida sig i "rätt läge" då ligger den i fas med sig själv.:wow: ( Lät ju som en abstrakt konstnär haha.)
Eponine: Hej! Vi funderar på att lägga in Siljans lamellparkett i furu som heter Structure vit. Det är borstad furu, och jag är orolig att den känns sträv att gå på och är svår att hålla ren. Jag har sökt på forumet och hittat båda typerna av åsikter, men jag vill gärna ha fler, så om du har någon erfarenhet av detta eller något annat borstat furugolv, så skriv gärna vad du tycker om
dembo: Jag har fått leverans från parkettcenter nyligen och är väldigt nöjd med golvet och hur leveransen sköttes. Kanongolv till rätt pris
peppe: Forbo Ek Sarek är en lamellparkett i klass med typ Kährs och Tarkett. Sarek är deras "renaste" sortering: jämn i färgen och få kvistar. Så det är helt rätt om du vill få ett rent och lugnt intryck. Forbo har förövrigt marknadens mattaste "matt lack" vilken egentligen inte är en traditionell lack :S sök på "bona naturale". Golvet säljs oxå med sidenmatt lack.