Hej!
Vi har ett golv från 1929 i större delen av huset.

Jag bytte ut golvsocklar för något år sen, och märkte nu i dagarna att jag fått en springa mellan nya golvsockeln och trägolvet, rätt tydligt eftersom jag var lite slarvig i målningen och fick lite penseldrag som går ner en millimeter på golvet på sina håll.

Där ser jag nu alltså att den färgen spruckit upp i gränsen mellan sockel och golv, öppningen är upp till ett par millimeter, ev. ännu mera (delvis fanns det säkert tidigare också).

Min första oroliga reaktion var att det kunde beror på sättningar i golvbjälkarna (huset har satt sig en gång i tiden, det vittnar snea golv om på sina håll) - men det här är på nedervåningen i ett hyfsat rakt köksgolv där bjälkarna bara har typ 4 meters spännvidd och vilar på en 45 cm sten-yttervägg (som står på berget) på ena sidan och en hyfsat massiv betongvägg på andra sidan. I källaren under golvet borde man ju se att taket sänkts om det var sättningar tycker jag, och det gör man inte.

Så frågan är då - kan trägolv krympa/expandera så mycket som millimetrar så sådana glipor uppstår? Eller kan det vridas i längdriktningen trots att det legat i 80 år? (glipan verkar variera så den försvinner helt på de sista två metrarna av en av plankorna typ)

Tacksam för svar!

/A

japp, torrare luft vintertid gör att allt trä krymper... kommer att gå tillbaka snart! No worries! :)

Ok, bara att vänta då (inte för att det är så farligt). Kanske man ska lägga golv på vintern istället, men då spricker det väl upp mot golvsockeln på sommaren kanske... :-)

/A

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.