F
Farzan: En variant är att spackla i skårorna med antingen plastiskt trä eller slipdamm (från trä) + trälim. En annan är att såga av tunna skivor (lika tjocka som skårornas bredd) från en bräda, ha lim i skårorna, försiktigt knacka ned remsorna i dem och sedan skära av det som sticker upp. Det är en krångligare metod som man kan behöva experimentera en del med - jag har bara prövat den
1 svar · 2,6k läst
Bezt
Bezt: Kan informera att fungerade klockrent med kemiskt trä, la på en hel del och sen var det bara att slipa ner så det såg bra ut. Nu ska jag bara invänta ny slipmaskin som fungerar med nya grovdammsugaren.
28 svar · 10,4k läst
·
D
Dibbs: Jag håller på med renovering av ett äldre hus med timmerväggar och timmerstomme i golvet. Att det är gammalt och snett har jag räknat med, det hamnar under kategorin charm. Jag har rivit upp det gamla laminatgolvet. Under det fanns det golvgips med urfrästa spår för golvvärme - allt det har jag rivit upp också. Under gipset finns nu 22mm golvspån med diverse fyllningar med nåt
0 svar · 1,4k läst
R
RobinG: Tack för svaret. Lägenheten ligger inte på markplan utan en trappa upp så då ska inte plasten inte behövas. Gjorde en enkel skiss så kanske det blir lite enklare att förstå. Det svarta är precis innanför dörren och där är det tänkt att bli klinkers, det röda precis till höger från ingången sett så är det sluttningen. Vad tror ni?
2 svar · 1,0k läst
·
E
ee99hao: Vi ska inreda vår övervåning på 97 m2, det är tre sovrum och ett allrum. Vi har två småbarn som säkert kommer att tappa både det ena och det andra på golvet så det bör tåla lite, samt att jag inte vill att färgën ska påverkas allt för mycket. Någon som har lagt in ett golv för några år sedan som kan tipsa oss om något?
0 svar · 2,2k läst
M
magnussj: Beställt golvet ännu? Om inte så kan det vara värt att överväga en beställning från england då priserna där ofta ligger mellan 30-50% lägre än i sverige. Mycket tack vare deras moms på 17,5% kontra vår på 25% men även att marginalerna på varorna tycks vara mycket lägre i england än här i sverige. "Ditt" golv hittar jag t.ex. cirka 32% billigare på den här siten som f.ö. är
6 svar · 7,4k läst
W
wheaa: Tjena, Ska slita ut mina gamla marmorplattor + parkett och lägga in klinkers i min hall, det är ca 5-6 kvm stort. Nån som har någon aning vad en hantverkare kostar för detta arbete? Jag kommer köpa in plattor själv.
0 svar · 2,3k läst
L
Löven4ever: Tänkte faktiskt inte på att om isoleringen inte är tillräckligt tjock så bildas en luftspalt mellan iso och spångolvet . Alltså om reglarna drar upp kyla från plattan så kyls även luften däremellan.Jag måste nog öppna golvet och kolla !
7 svar · 1,5k läst
B
beza: Tack :-)
3 svar · 2,8k läst
B
barajag: [citat] 22,5 är mindre än 45 så det är inget problem att ta det med en handgersåg, dessutom så har du en stopp på en handgersåg också på 22,5 grader. Såga för guds skull inte för hand utan gersåg.:D
7 svar · 4,5k läst
K
Kjell_G: Ingen som köpt detta? Tror att COOP sålt en del, så nån måste ju köpt men kanske ingen här? Kjell G
1 svar · 1,3k läst
A
Akvist: Spottarna sitter 30 cm från vägggen och fungerar bra som arbetsbelysning. Det är 12V-spottar och dom ger mer ljus än 230V-spottar. Tvärtemot vad man skulle kunna tro.
11 svar · 8,9k läst
·
G
Gurravasa: Nej det finns ingen bra lösning.
1 svar · 932 läst
B
barajag: Min erfarenhet av golvknarr är. Det är extremt sällan det är relaterat till själva golvet (spån, brädor och annat liggande material på golvbjälkar) Knarret brukar vara själva golvbjälkarna som rör sig, väldigt lite men ändå så pass att det gör i från sig ett ljud. Lösning: Det som brukar hjälpa i nästan alla fall är att öppna golvet, dra i ett par skruv i bjälkarna mot
3 svar · 2,8k läst
B
barajag: Tittade lite närmare på den där H6. men ser ut som masonit, tror jag.? Tänkte att det kommit något nytt och bra.:) Jag snöade in på golvknarret, och med masonit är det ju svårt att få bort.
6 svar · 6,1k läst
M
matte2k: Drar upp den här tråden igen. Vi vitlutade golvet för att sedan vitolja det med timberex white. Bifogar bild. Vi lejde bort det och när dem hade på oljan på lutet polerade dem in det med röd rondell i polermaskin. Desto mer polerande ju mer lut försvann och det blev mindre vit. Tillslut fick vi den nyansen vi ville ha och vi är jättenöjda. Nu har det gått ett par månader och vi har
10 svar · 5,4k läst
·
B
barajag: Om det är ett flytande golv och ett kök utan ben, dvs det som är mest vanligt i hemmet.Då monterar du köket först. Är det ett kök som står på ben, lägger du golvet först. Ska du spika in ett riktigt trägolv, får du välja om du tycker att det är värt de extra kvadraten som försvinner, men slipper å andra sidan eventuellt kvartstav, skugglist. Plus att du kan bygga om lite hur du
3 svar · 1,5k läst
T
tank77: Slipa golvet med en rondellslip för att få bort lack/färgen eller annat dyligt redskap!
1 svar · 1,3k läst
B
BigGitt: Masonite är perfekt. Du fäster den med klämmor typ 18mm. Sen foam på rubbet och golvet. Så gjorde vi i vårat senaste hus. Är skillnaden typ1,5mm, kan man lägga på några lager gamla tidningar. Foam på det.
13 svar · 19,0k läst
P
pekivan: Hej Behöver lite tips om hur man snyggt gör en övergång mellan en fiskbensparkett och vanligt ekparkett som kommer ligga i samma nivå. Problembeskrivning: I köket ligger det en plastmatta. Jag tänker slå ut 2 väggar mot matsalen (på bilden överstrukt med rött) för att få en öppen planlösning. I matsalen ligger en snygg fiskbensparkett som jag gärna vill behålla. I köket har jag
0 svar · 2,0k läst
·
J
jawen: Elastilon är efter prövningperiod 2008 av sveriges ledande trägolvsmontörer nästan "bojkottad" vid massiva golv, då för många problem kan uppstå och också uppstod. 95% rekomenderar MS-polymer lim i branschen, vid montering av massiva golv på betongplatta med vattenburen värmegolv. Klickgolv däremot är en helt annan sak, men då behöver man ju inte fästet i golvet heller. MvH Jawen
3 svar · 1,8k läst
katos
katos: När jag la klinkers till hallen, 30x60 så hade jag problem med att klinkersskäraren "tuggade" sönder plattorna. Fick då istället tipset att använda vinkelslip med diamantklinga. Han sa även att jag skulle rulla klingan längsmed plattan tills den gick helt av. Det fungerade hur bra som helst. Så jag tror det kommer funka för dig också.
4 svar · 3,9k läst
E
Engström: Ok du använde shellack för att inte kvistarna ska synas igenom färgen? Sedan grundmålning och färg. I vilket rum har du lagt golvet? kanske blir lite väl att ha i kök om det blir smutsigt så fort. Funderar på sovrummet iallafall. Flytande då, inbillar mig att det fungerar bättre om ytan inte är så stor.
2 svar · 1,5k läst
N
Niclas Jonsson: Alternativt kan man faktiskt bara lägga bottenregeln och klämma den mot golvet med lite för långa väggreglar. Då blir hela rummet demonterbart utan att lämna märken efter sig i golvet. Har gjort så i en hyreslägenhet en gång, och det funkade fint att riva sedan.
2 svar · 806 läst
dengroth
dengroth: Skulle också vilja höra om Baseco. Funderar själv dock på obehandlat för såpskurning.
1 svar · 4,9k läst
L
Lintin: Hej hej! Jag tänkte höja golvet i torpet så att den kommer i samma nivå som resten av huset. Underst ligger masonitskivor. Jag tänker mig att jag lägger reglar ovanpå detta och sedan träplanken ovanpå reglarna. Är det något annat jag bör tänka på? isolering eller ångspärr eller liknande? mvh Linus
0 svar · 1,5k läst
N
Niclas Jonsson: Det går utmärkt att skruva i spånskiva. Håll täta skruvavstånd (25 cm), förborra om det är hårt träslag, limma ändsponten och kassera de plankor där fjädern spricker (för att undvika knarr).....
2 svar · 1,5k läst
B
beza: MrPeddaP, tack :-) Det var viktigt - då värmer vi upp stugan. Henke, parkett kräver minst jobb.... Det golvet som finns under plastmattan - det är blandat (huset byggdes i omgångar), det blir alldeless för tids- och arbetskrävande.
5 svar · 2,4k läst
Loner
Loner: Hej! För att svara kort, Pergo köpte tillbaka golvet. Du kan gärna maila frågor till mig på: v70n@svedin.nu /L
35 svar · 8,6k läst
andreascarlsson
andreascarlsson: Kan rekommendera www.bjoorn.se. Kostnadsfri utkörning och mycket prisvärt!
8 svar · 6,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.