J
Jan-Å: Vi la 60x30 i hallen, svarta med metall/silver stänk, vår hall är runt 4 m lång å 2 m bred, plattorna fortsätter runt hörnet till köket. Vi la dom längs med hallen även om det gör hallen längre för ögat, kändes rätt när vi prova helt enkelt. Vi har 45x45 i köket, det är också snyggt kan inte säga att det ena är snyggare än det andra. I köket har plattorna hörnen avskurna
2 svar · 1,5k läst
B
bjpa08: En obetydlig press neråt blir snyggt och minskar springan mellan golv & sockel, under förutsättning att golvet är jämt. Är golvet ojämt och stumt blir det tyvärr glipor.
2 svar · 2,7k läst
H
hazze76: Dax för kick-off för sommarens projekt. Köket skall renoveras totalt och vi vill då passa på att få ett (nästan) enhetligt golv på nedervåningen. Idag ligger där parkett ifrån -78 i vardagsrummet och nivån till hallen är ca 1,5 cm lägre. Sviktar dessutom bra på sina ställen.... Vet inte hur det ser ut under parketten men om köket skrev besiktningsmannen följande om
0 svar · 1,7k läst
·
S
spikasnett: Har bergvärme så det tappas inga vedklabbar där inte :D
4 svar · 4,2k läst
Stefan H
Stefan H: Flera duktiga kan säkert ge bra tips i detta forum. Vi har 2 frågor: 1. Vi ska lägga golv på landet. Golvet ska gå fram till dörrarna mot sovrummen. Se bild: [bild] Senare kommer vi att plocka bort de gamla dörrarna och sätta in nya lite fräschare. Vad är rekommendationen? Ska man bända upp tröskeln redan nu och låta nya golvet gå in en bit i dörren? Nya golvet bygger en del,
0 svar · 1,6k läst
F
FruEkorre: Vi köpte vårt badrumsklinker från Kerma kakel i Malmö och det är också från Rondine Group. Dock inte samma klinker som du har. Du kanske iaf kan hitta ditt klinker hos dem om du inte bor alltför långt bort (skåne är ju inte så stort).
3 svar · 1,3k läst
·
P
peppe: [citat] Om det är Mapei Primer G så är det något du absolut inte ska använda... i detta fallet. Lim är en icke sugande yta och använde du traditionella vidhäftningsprimers blir effekten att du tillför ytterliggare risk. Vill du använda primer ska du använda en två komponents för icke sugande underlag. Jag misstänker att den vita produkten ni diskuterar högre upp i tråden är
5 svar · 9,3k läst
Å
ÅsaPåsa: Tack Peppe! Nej, det jag menar är att tunna massiva trägolv tydligen kan vara lite "krumma" Och att det liksom gärna vill bli vågigt så att man nästan måste börja med att slipa ned det när man lagt in det. Skall dock kolla på Rappgo!
2 svar · 1,2k läst
Adelianea00
Adelianea00: Funderar på att köpa ett hus från 1800-talet där undervåningen varit affär och sedan lokal. Golvet är målad betong, (grunden är platta på mark så det är kanske den som är golvet?). Taket är högt och det går rör och ledningar överallt. Golvet lutar också på flera ställen så det enklaste är väl att lägga in plastmatta eller heltäckningsmatta och sänka taket med
0 svar · 914 läst
M
hokanp: Det är för mycket. kanske 1 dags extra arbete 5000:-
2 svar · 1,3k läst
C
Colds: Jag tänkte lägga klinker på mitt garagegolv men problemet är att det finns mycket gammal olja på betongen. Finns det någon bra primer som binder oljan så det går att lägga klinker. Jag har redan tvättat golvet med målar tvätt men oljan finns fortfarande kvar. mvh PETER
0 svar · 1,8k läst
C
Colds: Hade liknande problem med mitt golv. Jag använde också Lip. För att få bort resterna tvättade jag noga med vanlig citronsyrapulver blandat med vatten. Jag lät syran ligga på i 15 min och skrubbade med en svamp med grön sida. Jag upprepade två gånger och när allt var torkat la jag på ett medel som heter Stone Bright. Medlet las på med trasa och löste upp de sista resterna. Medlet gav
1 svar · 4,0k läst
L
Lite: Har du registrerat dig som kund? Tittatde lite men orkade inte registrera mig
1 svar · 1,2k läst
Wasa
Wasa: Hej Jag hade et snarlikt problem som löstes via min smedkompis. Han gjorde en kraftig sil som dessutom var större än den som var till GB. Dvs trycket från silen vid överkörning hamnar i plattan och inte på GB. Det har funkat hittills å gick lös på 350:- mvh Wasa
1 svar · 2,8k läst
L
Lars_M: edit, han vill inte göra om.... blir avdrag på fakturan
10 svar · 4,6k läst
·
Raskus
Raskus: Det var inget, hittade svaret själv, verkar helt ok http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/61010-skarva-vaermeroer-i-golv.html
4 svar · 12,1k läst
T
John J: Jag kör men vanlig grön såpa. Olja någon gång/år skall man ändå göra om golvet skall hålla sig fint.
1 svar · 6,0k läst
J
Jan-Å: Platon ovanpå golvvärmen, funkar det? inte för att jag vet men det låter väldigt fel eftersom platonmattan är tänkt att ventilera bort fukt via luften som cirkulerar är väl risken stor att även värmen ventileras upp i socklarna?? Eller tänker jag fel?? Blir iofs varmt i rummet ändå antar jag men själva vitsen med golvvärme tror jag försvinner, vad säger tillverkarna av
2 svar · 1,6k läst
S
Seglarmange: Dessvärre får du nåog utgå ifrån att du hamnar att lacka en tredje gång om du vill få ett jämt lackresultat. Å andra sidan har du det väldigt väl förspänt när du lackat två gånger redan; det blir lättare att få det fint för varje lager lack :) Vid sidan av det som sagts ovan kan det ju finnas andra orsaker till att en lackad yta blir 'sandpapprig'. När jag lackat har jag
4 svar · 2,4k läst
F
fusion: Har flytande 10mm furugolv (spån + 4mm furufaner) i köket på golvvärme samt gillestuga utan golvvärme. Furugolv i kök är ingen hit eftersom furu är mjukt, minsta pryl man tappar ger lätt märken, så mitt råd är att undvika det i kök, barnens rum samt absolut inte i en entre/hall om man har barn. I gillestugan håller det dock mycket bra.
4 svar · 1,6k läst
O
oovvee: Det blev så här till slut. Jag drog upp mattan och hivade ut den. Limmet torkade jag bort(vatten och efter en stund en spackelspade gjorde susen) Köpte ny matta och dubbelhäftande tejp. Sedan lade jag den nya mattan med tejp istället. Tack för alla svar. //Ove
10 svar · 10,4k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Finns ju svensk kalksten för överkomliga priser.
1 svar · 3,7k läst
D
d-falk: Hej. Planerar du att lågga parketten direkt på den spårade spånskivan? På ytan som ska klinkras måste du ju in med en gips ovanpå spånet. Gips gäller även som underlag om du ska flytspackla. Kanske är det ide att säkna relarna där du ska ha klinker. Sänk inte för lite, det är bättre att ha lite mån som du kan flytspackla för att få rätt nivå. Helt klart värt att lägga ner
6 svar · 2,1k läst
G
glasssat: Tack! Jag skickade ett mail till Gapro igår. Det stämmer att det är 0502Y.
2 svar · 928 läst
P
Pansar: Tack för svaren. Funderar själv på om man kan luta ett vanligt furugolv mer än en gång, vet inte om det blir mer "urlakat" och grått för det, men jag ska kolla med färghandel idag vad de säger. Tack igen :)
3 svar · 3,1k läst
J
Jan-Å: Fixet bygger väl 5 mm ungefär så det borde bli perfekt, annars får Du göra som "Abbedabbe" skriver, lägga ett laget flytspackel.
3 svar · 1,4k läst
C
cem77: [citat] Ja men du grovfyller ju upp med ESP och får då isolerat. Sen flyter du ett tunt lager ovanpå det som du bygger in golvvärmen i. Och varför skulle du behöva kapa något med den lösningen när du tänker bygga med 6 tums träreglar ovanpå? Du har ju 150 mm på dig att bygga då?
4 svar · 1,9k läst
B
barajag: [citat] Tillåt mig le.:D Ursäkta men mycket ska man få höra. Troligtvis är det så att betongen under inte var speciellt rak, men med ett 30mm golv kan det diffa rejält utan att man märker det, Enklast i sådana fall som erat är att lägga ett undergolv eller flytspackla innan man lägger parketten. Skruva fast möblerna.:rolleyes:
2 svar · 4,4k läst
K
Kjell_G: Bra jobbat, förståeligt att du ville ha allt 100%. Svider lite att göra om men man sover gott efteråt :) Kjell G
8 svar · 2,2k läst
R
rolandf68: Tack för svaren. Ska börja lägga lite i morgon får se. Får väl slänga upp lite bilder här när det är klart.
7 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.