Byggahus.se

Hur ta bort golvolja?

6k läst  7 svar

1. B
    Medlem Nivå 1
    Vet någon hur man kan ta bort oljan från oljade golv för att luta golven på nytt?

Vi har precis oljat gamla nyslipade furugolv. Pga ombyggnation med ilappning har de olika golven fått ganska olika nyanser på ett sätt som stör. Vi skulle behöva vitluta ett av de nyoljade golven för att få till det, och då måste vi få bort oljan på något sätt.

Vi har hört talas om någon produkt för detta, men vet inte vilken. Någon som vet, eller har något annat sätt att få bort olja?

Vet någon hur man kan ta bort oljan från oljade golv för att luta golven på nytt?

Vi har precis oljat gamla nyslipade furugolv. Pga ombyggnation med ilappning har de olika golven fått ganska olika nyanser på ett sätt som stör. Vi skulle behöva vitluta ett av de nyoljade golven för att få till det, och då måste vi få bort oljan på något sätt.

Vi har hört talas om någon produkt för detta, men vet inte vilken. Någon som vet, eller har något annat sätt att få bort olja?

Redigerat av moderator 3 apr 2010 14:45
  2. P
    Medlem Nivå 2
  3. morsan
    Medlem Nivå 10
    Trärens! Googla så ser du att det finns flera fabrikat, jag tror att de är rätt likvärdiga.

4. P
    Medlem Nivå 2
    Tyvärr inte.
    Trärens är utmärkt vid en grovrengörning men inte mer, framförallt inte när du ska lägga lut då du behöver en i princip trären yta.

5. morsan
    Medlem Nivå 10
    peppe, det får du forklara lite bättre. Jag har alltid använt Faxe trärens innan jag oljat om med Faxe träolja enligt Faxes anvisningar och det fungerar utmärkt. Jag har lagt märke till att det finns andra fabrikat nu men användningen är väl den samma?

6. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 16
    Har använt Flüggers trärens som jag tror är Faxes. Fungerade utmärkt. Luten gör ju sitt för att rensa också.

7. P
    Medlem Nivå 2
    jo, frågan gällde att få bort oljan för att kunna lägga en lut vilket kräver att ALL olja tas bort. Luten biter inte på några oljerester vilket kommer att märkas framförallt om du har en pigmenterad lut (flammighet).
    Däremot funkar trärens utmärkt inför en omoljning.

Möjligt att det kan fungera om det var väldigt länge sedan oljningen skedde men nu var det nyligen behandlat.

Redigerat 6 apr 2010 23:21
  8. morsan
    Medlem Nivå 10
    Aha, då förstår jag!

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka