En golvfirma har flytspacklat vardrum (22kvm) men när jag kollar med 2m rätskiva så är det en dal med upp till 5mm nivåskillnad på en ca 80cm bredd längst in i rummet. Denna yta var lägre från början, kanske sjönk det ihop här? Trodde annars att flytspackel var självnivellerande?
Vågar jag lägga laminatgolv på detta eller ska jag reklamera jobbet?
Går det att jämna ut med annan typ av spackel? Eller är det bäst med mera flytspackel just här?

Kjell G

I den här tråden hänvisas till Hus AMA 98, och då verkar det som att en skillnad på 5mm+/- är acceptabel på 2m. På en punkt har jag 8mm skillnad neråt. Om nu detta är inom toleransnivån, hur fortsätter jag? Spackla eller inte? Och med vad isf?

Kjell G
(som vet att det är en lååååång fredag, men har aldrig varit nåt mycket för såna här dagar) :)

Nja, självnivellerande är nog att ta i :) 8 mm är på gränsen för att få svajigt golv tror jag, i och med att det är ett flytande golv är risken stor att det kommer att hänga i luften där.
Kolla först med firman som gjort det, går säkert att spackla upp lite med nåt annat det har jag gjort själv fast jag minns inte vad jag köpte för spackel till det men sånt har ju yrkesmännen koll på som gjort jobbet.

OK, man får tydligen hjälpa spacklet för att få rätt flyt ;)

Får kontakta firman efter helgerna, tänkte lägga golvet på ledigheten nästa vecka.

Kjell G

En sån svacka spacklar man lätt bort med vanligt golvspackel.

Bra, för mer flyt blir det inte. Dammar rätt bra när de står inne o vispar. Men golvfirman får nog ta sig hit och "rätta" till det, för jag är inte riktigt nöjd med de svackorna. Tycker det är över toleransen på såpass liten yta.

Kjell G

Snabba ryck - ringde på morgonen till firman, en halvtimma senare var en kille på plats. Konstaterar att det troligen är för tunt lager flytspackel för att jämna ut sig själv s.a.s. Jämnar ut med vanligt Ardex och nu är han klar.

Får se på fakturan sen hur de tänker men det var ingen tvekan om att det inte såg bra ut och att de skulle rätta till det. Har fått ett muntligt pris på jobbet innan, men får kanske räkna med pålägg? Har för mig att man får svälja x % och se glad ut.

Kjell G

Nya golvet inlagt, återstår list/tröskel vid övergång till hall med klinkers. Ångspärr mot betong förstås, och sedan foam (som kommer att försvinna av sig själv=ej åldersbeständigt).
I dörrsmygen använde jag hemmavarianten av Japan-såg (eller för all del multi-cutter). Ett överblivet blad från en snikgersåg.

Det är ett Kronotex Dynamic Chablis, laminat 8mm, med tryck från gamla franska vinlådor! Lätt att lägga f.ö. Golvet ligger tvärtemot rekommendationer, på bredden i förhållande till fönster men det har sina orsaker.

Kjell G

• IMG_0238.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0241.jpg
    Skapa konto
  • IMG_0251.jpg
    Skapa konto
  • IMG_0252.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.