Golv
Alpha: Rev ner smygarna ifrån altandörren idag efter att ha försökt vika under parkettgolvet under smygarna men det var ju hopplöst i och med att man måste vika upp hela raden innan man knackar in den i notsidan. Med laminatgolv så hade det med stor sannolikhet gått att skjuta under men när parketten är låst så är den orubblig.. Nu får jag ju lov att göra nya smygar då jag använt U list
Rolf&Helena: Jag var inne på samma linje med att lägga platon sen klickgolv. Men har bestämt mig för klinkers istället, även om det är kallare. Tror inte på självventilationen, kanske på små golv, men inte till stora rum. Klinkers är säkrare. Man kan alltid använda innetofflor eller trasmattor.
pergament: Ja det var ju tanken då hela mitt vattenburna system var sönder rostat och jag slängt ut det. Man kan ju dock alltid kanske stoppa in ett element i källaren och få den uppvärmd på en gång.
Ina-79: Hej! jag ska lägga golv i min hall och undrar om det är någon som har lite tips till mig. Jag vill gärna lägga betonggolv men mina hantverkare säger att de helst inte vill lägga det eftersom de är rädda för sprickor. Har de rätt? Är det dumt att ens försöka? En av anledningarna till att jag gillar tanken på betonggolv och inte vanligt klinkers är att betong består av enda "hel"
macher: Hej. Har precis köpt en bostadsrätt byggd 1941 där golvet sviktar. Antar att golvet är byggt på sand med reglar där sanden komprimerats. Själva golvet är en stavparkett som troligen har legat sedan husets byggdes. Golvet sviktar bara rejält på ett par få ställen, exempelvis vid ingången där vissa stavar i parketten kan tryckas ner 2 cm. Man kan dock "känna" att det sviktar lite
Yrrol: Retar mig på mitt golv här i huset, lätt för att vibrera och leda ljud... Nu när jag slitit bort alla golvmattor så funderade jag lite på om det skulle göra någon skillnad om jag först la ut tunn gips över alla golven, och sen nya mattor. Skulle det dämpa/stabilisera, eller är enda resultatet att jag kommer närmare taket?
MaZtoR: [citat] Finns oftast ställbara ben på spisen. Så är den inte längst ner på dem så är det bara att sänka. Gjorde det på mina föräldrars i vintras när vi la nytt golv i deras kök.
Jthoren: Hej! Jag är helt ny på forumet och hoppas få lite hjälp!:) Jag och sambon har köpt ett hus där vardagsrummet ansluter till en tillbyggnad, golvhöjden skuljer ca 40 cm, väggen mellan vardagsrummet och tillbyggnaden är öppnad men tidigare ägarna har aldrig brytt sig om skillnaden på golvhöjden... ??;) Ja ja till saken. Taket är dåligt på tillbyggnaden och skall läggas om. i samband
hempularen: Det kan gå att detektera var golvärmerören går med en värmekamra. Golvärmen kommer att fungera sämre, men troligen OK om du lägger trägolv över. Troligen måste du spackla klinkergolvet, det är ofta inte tillräckligt jämnt för att vara underlag till ett parkettgolv.
twallsten: Har precis byggt in vår "joddlarbalkong" på övervåningen på vår 1,5 plans -70 talsvilla. Är nu lite villrådig på vart plasten ska placeras på golvet. Det är "fritt" under. Underifrån ligger en västkustskiva och sen en satans massa isolering mellan golvbjälkarna. Ovanpå dem ska jag lägga ett 22mm spånskivegolv och sen parkett. Min fråga är om jag ska lägga plasten
Alpha: Gjorde 3 st 40 graders klossar av 2"6 mycket joxade fram och tillbaka men det gick efter mycket slit. Fick jag välja om igen så skulle jag med lätthet kunnat lagt ut några slantar till om golvet var mycket lätthanterligare att lägga men men det blir snyggt iaf det är huvudsaken trots att svanken inte känns nå vidare idag igen... Det går faktist lätt att lossa på en rand efter man
AleWS: Hej Farzan, tack för svar! Jo att lägga om hela golvet är nog inget projekt jag har möjlighet till inom den närmsta tiden, även om det såklart vore det optimala. Du har en poäng med nåtningen, det kan se konstigt ut, men framförallt så går det nog åt en hel del S40. Ska kolla mer på det här med laminatgolv, någon som har tips om bra billiga klicklaminat? Jag gissar att ett 6MM är
Stefan H: Hej, Vi har lagt parkett i sommarstugan, men sparat ut en yta för kök och direkt innanför dörren i hallen. Där tänkte vi ha klinker eller nån slags stenplattor istället. Vi har lagt golvet med foam mm direkt på originalgolvet i furu. Hur får vi dit klinkern? Vi har blivit rekommenderade att sätta 1-2 gipsskivor och sen cementera fast plattorna. Nån sa att vi borde ta bort
Peter T J: Hej igen Glömde ytterligare en variant som jag själv gjorde förra sommaren! Blå platon. Samma som alt 4 men med en platonmatta mot bottenplattan som bildar en luftspalt där luften kan cirkulera. Om man skall vara säker på denna lösning bör man nog ha mekanisk ventilation, en fläkt alltså. /Peter
Bödde: [citat] Måste bara säga att det var väldigt märkligt reagerat cristili. q(;^;)p Tänk på att någon har använt en del av sin fritid till att fundera på och besvara din fråga, utan att förvänta sig någonting tillbaka.
v-g: Går det att ta underifrån? Kan man gå i vägg? Vilket typ av brädgolv är det? Ligger det i linje med flytten räcker det att få upp ett par plankor. Spikarna kan man kapa med en multimater/bultsax/vinkelslip/tigersåg alternativt borra bort skallen på. Bilder?
rafael: Hej på er! Är det någon som kan förklara skillnaden mellan ljusbrun och mörkbrun formplywood? En del skillnader är uppenbara: pris, vikt, olika ingående träslag, antal gånger som den brukar kunna återanvändas, etc. Men om jag ska använda det som golv, direkt på 300cc-bjälklag och som underlag för klinkers, där vattenskvätt kan förekomma (kök, bastu), spelar något av det
nino: Det här med 3mm / 2m är ju vågighet eller vad man ska kalla det för, du kan lägga golvet i 45graders lutning bara det inte är vågigts Köp eller låna en så lång rätskiva du kommer in med tex en 6m, sen fäster du dom yttre reglarna och ser till att det är i våg, placera ut reglarna som ska vara imellan, lägg på rätskivan och justera upp till den, då slipper du mäta hela tiden.
Golvsliparen/Golvläggaren: Man kan ofta få golv och golvet-lagt får samma pris som det går för i handeln, fast då endast kvalité-golv...
nino: cirkulation får du nog inte men ev. fukt har iaf någonstans att ta vägen
RedTop: Jag tänkte lägga gummigolv i min verkstadsfriggebod. Gummigolvet är av typ Noraplan Classic (rulle, redan inköpt) och underlaget är nytt golvspån. Har plöjt installationsanvisningarna på tillverkarens websida, men blir inte riktigt klok på hur jag ska göra underarbetet! När jag la golvspånet blev det inte helt perfekt och jag har på några ställen springor på upp till ca 1mm. Sen
Lite: Hör med hyresvärden om ni kan få en månadshyra för investeringen.Då känns det inte lika tråkigt att lämna. Ger ni han kvittona med så blir det ännu bättre
pbengtsson: Om man skall ha golvvärme eller inte på vån 2 beror mycket på hur byggnaden är konstruerad. Jag har bra med isolering (30 cm) mellan planen så för mig var det ett måste (även om en del tyckte det var knas). Jag hade ovanvåningen avstängd en vecka i höstas och det var temperaturskillnad på ca 5 grader mellan våningarna. Skall du ha klinker skulle jag påstå att det är ett måste
Johan Gunverth: De flesta golvtillverkare har detta http://www.siljan.com/752.php http://www.dalafloda.com/default.asp?PageID=1034 http://www.baseco.se/Default.asp?path=22848%2C22811%2C22812%2C23825&pageid=32873
Avemo: Jag har slipat massiva furugolv ett par gånger. Firmorna som hyrt ut slipmaskiner har då haft ganska bra beskrivningar på hur man skall göra. När det är massiva golv finns det ganska mycket att ta av, så det är ingen katastrof om man gör bort sig någonstans. Man börjar med att slipa diagonalt för att få golvet jämnare. När båda diagonalerna är slipade så slipar man längs med
Krångelpelle: Jag skall bygga till ett 30-talshus i både källar- och markplan. Tänkte först gjuta platta för källarväggarna i tillbyggnaden, men det ena rummet i den nya källaren skall byggas samman med ett i den gamla delen av källaren. Alternativet skulle vara att ställa de nya källarväggarna på en sula och gjuta golv i båda halvorna i efterhand när lasten på väggstumpen som skall bort, har
stenen: Har ett ekgolv som är ca 10 år gammalt och har blivit mörkt av smuts och inoljning. Finns det något lämpligt rengörings- eller lösningsmedel som gör att man återskapar den ljusa tonen det hade från början? Golvet är inte slitet så därför är det inte nödvändigt att slipa det.
peppe: betsen infärgar golvet med en bättre bevarad ådring i träet, blir mer levande. Medan pigmenterad lack lägger sig som ett skikt ovanpå... Har tyvärr inga bilder och det är lite trixit att förklara med bara ord... man bör nog se det.