Hej,
Första inlägget här på Byggahus. Jag har alltid hittat svaret men nu går jag bet.
Har köp lägenhet byggår 1940. Bor på våning 5 av 5.
Efter att jag rivit bort laminatgolvet hade jag tänkt att lägga 8,5mm parkett på platsgolvet. Men då upptäcker jag att plastgolvet är ganska sunkigt. Kanske mögligt på nåt ställe. Funderar nu på hur jag ska göra.
Första inlägget här på Byggahus. Jag har alltid hittat svaret men nu går jag bet.
Har köp lägenhet byggår 1940. Bor på våning 5 av 5.
Efter att jag rivit bort laminatgolvet hade jag tänkt att lägga 8,5mm parkett på platsgolvet. Men då upptäcker jag att plastgolvet är ganska sunkigt. Kanske mögligt på nåt ställe. Funderar nu på hur jag ska göra.
- Ska jag låta plastmattan vara kvar.
- Om jag tar bort plastmattan, hur ska jag lägga 8,5mm parketten på betongen.
Frekvenz skrev:Efter att jag rivit bort laminatgolvet hade jag tänkt att lägga 8,5mm parkett på platsgolvet. Men då upptäcker jag att plastgolvet är ganska sunkigt. Kanske mögligt på nåt ställe. Funderar nu på hur jag ska göra.
- Ska jag låta plastmattan vara kvar.
- Om jag tar bort plastmattan, hur ska jag lägga 8,5mm parketten på betongen
2: Är golvet jämnt så räcker det med vanlig skumplast och golv, finns det några svackor kan man flytspackla upp det.
I läggningsinstruktionen står det:
Vid läggning av lamellparkett tunnare än 14 mm på
denna typ av underlag ska först en tryckfördelande
skiva (t ex masonit, plywood eller spånskiva, min
6 mm tjocklek) samt mellanlägg av grålumppapp
installeras ovanpå fuktskyddet.
Innebär det att om jag väljer att ta bort plastgolvet måste lägga:
- Plast
- Skiva
- Papp
- Golv
Det är för att tillverkarens garantier ska gälla, men är i regel draget så att de känner sig helt säkra.Frekvenz skrev:I läggningsinstruktionen står det:
- Plast
- Skiva
- Papp
- Golv
Men visst om du drar dit en 6mm golvmasonit så är du ju säker på att underlaget är jämnt och fint. Men ett rakt betonggolv som det legat en matta på dessutom på femte våningen (torrt) skulle jag lägga direkt på så länge man inte glömmer skumplasten.
Har jag gjort ex antal gånger och aldrig hört något från dem.
Ps: tryck ner golvlisten med en bräda som du sätter knät på så du får golvet så långt ner som möjligt innan du skjuter/skruvar/spikar fast det.Ds.
Klicka här för att svara