Golv
Maxoz: [citat] Det fungerade utmärkt att få bort både papp och det mesta av limmet med nedan skiva: https://www.amazon.se/dp/B00ECVVQ10/ref=sspa_mw_detail_1?ie=UTF8&psc=1&sp_csd=d2lkZ2V0TmFtZT1zcF9waG9uZV9kZXRhaWw Körde denna och en finare för att städa upp små rester. Se nedan om någon annan har samma fråga: [bild]
Edukaciju: [citat] Tack för din svar. Nämligen var det samma företag som installerade golvet i vardagsrummet 3 år sedan. Denna knarrade då också och då sa hantverkare att det är golvet fel (då den var limmad , ett stav, trä berg och berg tillverkade. Sålunda i samråd med honom valde vi helt annat golv och nu till hela plan 1. Dock nu börjar det knarra lite här och där. Vi kontaktade honom och
BirgitS: Om du vill anlita någon så är nog en byggkonstruktör rätt sorts person. Har man tagit bort någon vägg på det nedre våningsplanet? Sånt kan ju göra att bjälklagret börjar röra sig.
Miriam Åkerblom: Hej! Vi har precis slipat vår ekparkett och skulle vilja ha en liten gnutta vitpigment i hårdvaxoljan. Vårt önskade slutresultat är bild 1 (den till höger). Nuvarande golv ser ut som bild 2. Har ni tips på hur vi uppnår detta?
danny84: Provar här igen. Har fortfarande inte lyckats lösa det här problemet. Behöver alltså fylla igen hålet med en regel, men har problem att få den stabil iom att teglet dels inte täcker hela bredden så det medför att den ”vobblar”. Hade en tanke om att fylla ut med sand som jag sett att man gör med golv ibland? Eller plugga i teglet men det sitter inte helt fast, känns inte riktigt
BirgitS: [citat] Det är gjort av ek. Mönsterläggningen är typisk för 50- och 60-talet, men det finns återigen att köpa lamellparkettgolv med ungefär det mönstret. Lamellparkettgolven kom väl ungefär efter andra världskriget. Innan dess la man massiva trägolv, t.ex. stavparkett i fiskbensmönster, i finare rum och linoleummattor i andra rum (generaliserat, det berodde på var i landet och vad
Mialia: [citat] Hur kalkar man golv. Det lät intressant vill gärna ha ljusa och inte grå golv. På väg att såpskura mina alla golv
llevele: Hej, Vi har köpt en lägenhet och lagt om allt golv i hela lägenheten. Golvläggaren har gjort ett jättebra jobb med läggningen av stavar och är en toppenkille. Vi har dock stött på problem när det gäller själva slipningen och behandling. Han har slipat om golvet två/tre gånger men vi är ändå inte helt nöjda då det är diverse märken kvar (om än mycket bättre efter den senaste
Leif i Skåne: [citat] Ja väldigt många har dålig teknik när dom borrar utan att veta om det! Ett borrskär får aldrig glida mot ytan utan det skall skära en spåna som är 0,1 mm för varje varv, om det inte skär utan bara glider så är borren skäms på en sekund. Så tricket är att lägg på tyngd innan man startar maskin. Sedan är det otroligt skillnad på en kvalitéts bort för industrin och en
Mellanbarn: Ett utanför lådan alternativ https://www.bauhaus.se/kantband-till-laminatbankskiva-oiled-oak-1800x34mm Tunt så det räcker. 34mm är dock i bredaste laget, vet inte om det går skära smalare snyggt.
Leif i Skåne: Är det ett mindre antal så sortera och lägg dessa där det kommer att stå möbler vid väggar. Annars fråga leverantören om detta är en reklamation, alternativt att få sortera ut felaktiga och få byta ut dom.
Ne20: Den är gel och jämn över hela golvet. Om det hade varit efter en matta hade den varit så jämn över hela golvet?
Klockanpå: Vi ska lägga fiskben i massiv ek på vårt gamla trägolv. Befintligt golv diffar dock med 7 cm från högsta till lägsta ställe. En leverantör vill delvis riva det gamla golvet och flytspackla allt samt lägga plywood på. En annan vill lägga plywood direkt på det gamla och jämna ut nivåskillnaderna. Vilket sätt är bäst? Billigast? Behöver man plywood PÅ flytspackeln? Vad bygger
Bästerortarn: Det är som sagt helt naturligt men med lite tur kan det ändras till det bättre med ytbehandling och över tid. Det man kan göra är att försöka planera innan kapning och läggning så att skillnaderna ska bli så osynliga som möjligt. Jag hjälpte en god vän för en jävla massa år sedan att lägga ett plankgolv och då var vi jätteambitiösa till en början, höll på att lägga ut
hempularen: Det äår bara att ignorera. Det är ju en sak om det hade känts en tydlig mögeldoft eller så.
andreascarlsson: Det beror ju på hur mycket golvet tänker krympa. Varför har du inte haft större marginal? 5-10 mm läste jag mig till sist jag la golv. Enbart tiden kommer utvisa om du hade behövt mindre marginal eller inte. Det är tråkigt med glipor, men alternativet är att vänta.
Hep: Pappen borde absolut skydda. Är ytan inte snustorr dagen efter man oljat, så har man gjort fel. Möbler med filttassar är mycket snällare än mattor. Det tar ett antal dagar innan oljan härdat klart hela vägen, så för att inte riskera något och förlänga tiden med lukt, så tycker jag att ni ska väntanågra extra dagar innan ni rullar ut mattor.
g.kraft: Fukta en handduk, släta ut den över skadan och sen tar du ett strykjärn och värmer. Ångan får trät att resa sig igen. Kolla youtube för lite mer info [MEDIA=youtube]hdVlORdQlLI[/MEDIA]
Extaz: Hej! Håller på att renovera köket och tänkte lägga lk heatfloor 22 med tillhörande vändskiva. Hur går man tillväga vad gäller håltagning till avlopp? Tänkte passa på att gå upp en storlek till 75 men hålet kommer hamna någonstans i en av vändskivorna. Är det bara att försöka ta upp avloppet mellan slangarna eller behöver jag fräsa ett till vändspår? Tror ni det behöver
tompanen: Hej! Sorry, mitt fel.. en nolla ska bort, så 5-8, eventuellt 10 mm
pestopina: Blev såhär istället :) så på med lite nytt golv.
BirgitS: Du kan pröva med att bleka den mörka färgen med oxalsyra. Du bör kunna hitta en beskrivning på hur man gör utan att orsaka mer vattenskada om du söker på ordet oxalsyra i forumet.
Anonymiserad 23608: Första alternativet är en metallist som tar upp nivåskillnaden och klistras mot golvytorna. De kan köpas med ekfanér som ytskikt men du kommer att behöva skarva. Andra alternativet är att prova en t-list typ denna, https://tarkett.se/p/golvtillbehor-overgangslister-i-massivt-tra-t-profil-58x20-13-17mm-ek-8791157/8791157 ,men även den behöver skarvas Tredje varianten är att snida till
Jonatan79: Det räcker med golvspån.
Thornadtsson: [citat] Hej Golvsliparen har fått vara själv över denna ytan under arbetet. Inte helt säker om de syntes, eller möjligen syntes lite innan lacken. Min uppfattning är från det jag såg från sidan, att de inte syntes innan lackning. .
Kasken: Slingorna i golvet behöver du inte bekymra dig om, de ligger en bra bit under ytan på betongen. En sån "multimaskin" fixar biffen lätt med att kapa golvet intill kaminen, funkar säkert med vinkelslip och nån kapskiva också.
useless: Ok. Oavsett vilket så lär det vara ett någorlunda modernt parkettgolv med trä-/plywoodkärna och ett tunt träskikt överst. Dvs inget "trägolv" i ordets rätta bemärkelse. Äldre varanter som limmas ihop ser ut ungefär så här: [bild] Nyare klickvarianter ser ut så här: [bild]