Hej!

Lite körigt i renoveringstider. Golvsliparna blir förmodligen klara onsdag-torsdag och har då avslutat med ofärgad hårdvaxolja av matt typ. På lördag kommer flyttfirman.

Osmo etc säger torktid 12 timmar, och något dygn är säkert helt okej om man glider runt i strumplästen och såklart att ställa in möbler med tassar på. Dock är jag lite rädd att flyttfirman kommer klampa in med skor på sig, och då snackar vi efter ca 48-72 timmar efter golvet är färdigbehandlat.

Jag tror att jag får leva med en viss risk här tyvärr, då tidsschemat varit lite tight, men för att komma till min fråga: Efter 48-72 timmar, vågar jag täcka golven tillfälligt med en gång av oplastad skyddspapp (typ denna https://www.bauhaus.se/golvskyddspapp-pappman-oplastad-70-90cm-15m#go-to-description ) så att de i alla fall inte lämnar skoavtryck eller skit på golvet? Låt säga att pappen kommer ligga löst på golvet i ett par timmar.

Tack för hjälpen!

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
pestopina pestopina skrev:
Hej!

Lite körigt i renoveringstider. Golvsliparna blir förmodligen klara onsdag-torsdag och har då avslutat med ofärgad hårdvaxolja av matt typ. På lördag kommer flyttfirman.

Osmo etc säger torktid 12 timmar, och något dygn är säkert helt okej om man glider runt i strumplästen och såklart att ställa in möbler med tassar på. Dock är jag lite rädd att flyttfirman kommer klampa in med skor på sig, och då snackar vi efter ca 48-72 timmar efter golvet är färdigbehandlat.

Jag tror att jag får leva med en viss risk här tyvärr, då tidsschemat varit lite tight, men för att komma till min fråga: Efter 48-72 timmar, vågar jag täcka golven tillfälligt med en gång av oplastad skyddspapp (typ denna [länk] ) så att de i alla fall inte lämnar skoavtryck eller skit på golvet? Låt säga att pappen kommer ligga löst på golvet i ett par timmar.

Tack för hjälpen!
Låter högst rimligt.
Pappen torde skydda, och om det ev är lite vaxolja inte helt insugem så sugs den upp av pappen (med efter 48h borde det vara ok)

• Gilla
pestopina
  • Laddar…
Pappen borde absolut skydda. Är ytan inte snustorr dagen efter man oljat, så har man gjort fel.

Möbler med filttassar är mycket snällare än mattor. Det tar ett antal dagar innan oljan härdat klart hela vägen, så för att inte riskera något och förlänga tiden med lukt, så tycker jag att ni ska väntanågra extra dagar innan ni rullar ut mattor.

• Gilla
pestopina och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.