Ska skura parkettgolvet nu för första gången (efter 1 år... pinsamt) i mitt nya hem.
Är osäker på vilken behandling golvet har och om jag ska använda skurborste eller mopp.
Har linoljesåpa utblandat med kallt vatten enligt instruktion (samt kollat upp att jag ska blötlägga golvet, sen skura/moppa med såpan och sen tvätta rent med vatten och torka) och har dammsugit golvet för att förbereda.
Bifogar bilder där det förhoppningsvis framgår hur golvet är behandlat.
Tacksam för hjälp!
Är osäker på vilken behandling golvet har och om jag ska använda skurborste eller mopp.
Har linoljesåpa utblandat med kallt vatten enligt instruktion (samt kollat upp att jag ska blötlägga golvet, sen skura/moppa med såpan och sen tvätta rent med vatten och torka) och har dammsugit golvet för att förbereda.
Bifogar bilder där det förhoppningsvis framgår hur golvet är behandlat.
Tacksam för hjälp!
Produkter som diskuteras: "linoljesåpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
445 kr inkl moms
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Det där gäller (gamla) skurgolv av gran och kanske furu. Kan inte praktiserar på lamellparkettgolv av ek från 50- eller 60-talet, det blir förstört av sån behandling.angel_official skrev:
Tack för din kommentar! Osäker på när golvet är lagt men huset är från 1923, så det är möjligt att golvet är av den äldre varianten. Vet du hur jag avgör när golvet är från och av vilket träslag? Eller kallas denna sort lamellparkettgolv?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Det är gjort av ek. Mönsterläggningen är typisk för 50- och 60-talet, men det finns återigen att köpa lamellparkettgolv med ungefär det mönstret. Lamellparkettgolven kom väl ungefär efter andra världskriget. Innan dess la man massiva trägolv, t.ex. stavparkett i fiskbensmönster, i finare rum och linoleummattor i andra rum (generaliserat, det berodde på var i landet och vad köparen ville betala).angel_official skrev:
Skurgolv av gran består av långa brädor bara och gran ser helt annorlunda ut med mycket kvistmärken, t.ex. det här: https://gysinge.blob.core.windows.net/moduleimages/largesize/module__2016627-9627-81.jpg?v=2
Skurgolv hör i huvudsak ihop med tiden före 1900. När linoleummattorna blev billigare så trängde de ut skurgolven eftersom de är så väldigt mycket enklare att sköta.
Tyvärr ser det ju ut som att någon redan har skadat golvet med för mycket vatten. Det är där det har mörknat i kanten av de små bitarna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden