Hej!
Har ett trägolv (vet tyvärr inte vad det är för golv). På flera ställen har det bildats smuts längs skarvarna mellan plankorna i golvet. Längs de flesta skarvar har det dock inte bildats smuts. Jag dammsuger varje dag och har aldrig våttorkat.
Vad beror det på och vad kan man göra åt det?
Kan ni se vad det är för golv?
Golvet är extremt fuktkänsligt och när jag försökt rengöra med fukt har det slagit sig.
Har ett trägolv (vet tyvärr inte vad det är för golv). På flera ställen har det bildats smuts längs skarvarna mellan plankorna i golvet. Längs de flesta skarvar har det dock inte bildats smuts. Jag dammsuger varje dag och har aldrig våttorkat.
Golvet är extremt fuktkänsligt och när jag försökt rengöra med fukt har det slagit sig.
Här ser man golvet i genomskärning. Det är ovansidan man ser på första bilden. På andra bilden är ovansidan uppåt/åt vänster.
Redigerat:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Är det ett lackat golv? Märkligt att det är så fuktkänsligt. Alla golv skall man ju kunna våttorka med fuktig trasa utan att det händer något. Grillpinne med lite torky papper i spetsen, doppad med diskmedel och vatten och gå efter direkt med torr torkypapper på en annan grillpinne. Torkypapper är rätt starkt papper. Det hade jag försökt med först.AntonS1 skrev:
Hej!
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Kan det vara ett parkettgolv som har slipats ner ett antal gånger. Kanske inte ens är installations inoljat alt. ej lackat. Det kan ju vara anledningen till att golvet suger vatten. Gissar att får du bort smutsen så olja in golvet med en maskin, finns att hyra. Verkar som golvet gjort sitt, jag skulle lägga in ett nytt golv.AntonS1 skrev:
Ok. Oavsett vilket så lär det vara ett någorlunda modernt parkettgolv med trä-/plywoodkärna och ett tunt träskikt överst. Dvs inget "trägolv" i ordets rätta bemärkelse.
Äldre varanter som limmas ihop ser ut ungefär så här:
Nyare klickvarianter ser ut så här:
Äldre varanter som limmas ihop ser ut ungefär så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyare klickvarianter ser ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder