D
drallero: Hej, jag har 200x20mm ek som jag tänkte lägga som golv i en veranda. Jag har dock bara 8 mm fräshuvud till vertikalfräsen (en gammal Jonsered). det känns som lite stor bredd på fjädern och inte så mycket not kvar. Finns det åsikter om vad som är lämplig dimension på fjädern? Jag tänkte använda lös fjäder och endast kärnvirke.
0 svar · 334 läst
A
AG A: Då du lägger det i längdriktningen, så behöver du nog inte vara orolig.
1 svar · 430 läst
·
Misse
Misse: [citat] Det är ek, massivt trä och första gången de betsade så blev det tydligen helt svart så jag gissar att trät sög upp rätt rejält. Nu säger de att de kan ta minimalt och så att det knappt märks. Men att flytta ut, magasinera alla möbler och göra om allt och sedan så har de tagit mer än vad det säger, dvs gjort det ännu värre - det vore inget annat än en katastrof. Det
6 svar · 626 läst
·
fre_kre
fre_kre: [citat] Okej tack!
3 svar · 630 läst
·
O
O: Det beror på vad det är för färg och vad det är för flytspackel. Läs instruktionen och kolla. Färgen ser väldigt blank ut och vill man få något att fästa bättre på den ytan kan man slipa ner den så den blir matt. För säkerhets skull.
1 svar · 520 läst
·
B
BSOD: [citat] Nä. Går bra med slipskiva för sten eller diamantklinga. Klar på 5min. Sedan 45m städning för slipdamm....
20 svar · 1,1k läst
·
K
KML88: [citat] Hur gick det med detta? Står själv i samma situation.
2 svar · 1,7k läst
T
Tompafix: [citat] Ni kan använda den gamla tröskeln som mall för det ni ska kapa bort, Enligt denna bild menar jag att ni ska sätta tröskelplattan. Man får lägga något som stöd under där den gamla tröskeln satt, t.ex. en bit golv. [bild]
5 svar · 990 läst
·
M
Maria Sandin: [citat] Ja, det får nog bli så. Tack för att du svarade ☺️
4 svar · 578 läst
·
K
Kustvägen: KMI- Häftremover. Använder tex till glasburkar som jag vill ha bort etiketten på. En del plast funkar det för bra på…
12 svar · 1,1k läst
C
CME2025: Hej Försökt höra om någon av er har erfarenhet av Boens fiskbensparkett. Försökt fråga men ingen har hörts av. Verkligen ingen som lagt sådant golv? Är ju rätt dyrt så vill inte begå ett misstag. Hälsn Christer
0 svar · 303 läst
U
Utsliten och utdömd: Nej om du lägger golvgips över kommer det inte bli nått problem i praktiken, men var försiktig med vart du sätter fötterna innan gipsen är på plats.
1 svar · 351 läst
mexitegel
mexitegel: Multicutter borde funka bra tänker jag. Bladen är ställbara så du kan vinkla dem 90 grader mot maskinen.
3 svar · 370 läst
G
Gagas: Ingen golvvärme i fallet jag tog upp
9 svar · 1,1k läst
V
VisselRichard: [citat] Tack - jag har undrat, och även irriterat mig en del - på att det hörn av sockeln som ska sitta närmast väggen inte är rätvinkligt. Stötte på svårigheter när jag skulle gera i hörnen. Men de svårigheterna beror också på kurvaturen på sockelns framsida.
4 svar · 753 läst
·
linnwidmark
linnwidmark: [citat] Jag vet inte varför det beslutet togs, jag kan ingenting om det här utan försöker bara hitta lösningar på situationen vi är i nu. Nu är ju gjort gjort 😅
23 svar · 7,5k läst
·
Misse
Misse: Vi är nu i alla fall överens om att det inte skall se ut så - det är en bra start. Frågan är dock verkligen hur vi åtgärdar? Man pratade om att göra om men då behöver vi flytta ur lägenheten en gång till och det är ju inte så lockande. Kan ett "proffs" bättra på ett bra sätt? I så fall kanske vi kan försöka få en ekonomisk kompensation och se om någon kan göra så att det
12 svar · 1,2k läst
·
K
klöjm2: Hej! Har ett hus från 1940 där vi nu vill få fram det gamla plankgolvet som finns under parketten. Tanken är att försöka oss på att slipa och göra dem fina igen. På många ställen finns rester av flytspackel och lim. Har någon bra tips på hur jag får bort detta utan att förstöra golvet?
0 svar · 572 läst
·
K
Keijo Hatakka: Hej, vi håller på med golvrenovering i sovrummet i ett gammalt tegelhus. Det skall byggas ett massivt självbärande furugolv på reglar av trä på betongplatta med isolering mellan reglarna under golvbrädorna. Väggar i sovrummet är putsade på insidan och målade på putsen. Tyvärr är putsen väldigt dålig på många ställen och till och med delvis borta nertill. Plattan är gjutet nu
0 svar · 522 läst
·
BirgitS
BirgitS: Fukttålig heltäckningsmatta är ju bra när källargolvet är kallt.
2 svar · 776 läst
·
N
Nuklid: [citat] Hej, hur gjorde du? Vi har ett liknande projekt på gång och söker lösningar som inte blir fasansfullt dyra.
1 svar · 975 läst
V
vitaudi: [citat] Jo, det har jag smärtsamt insett 😳 Bandslipen verkar ju väldigt mycket mer effektiv men är ju lurig att hantera eftersom den måste frikopplas varje gång man vänder. Får se hur jag går vidare
8 svar · 3,7k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: En mattläggare jag har använt tidigare, sa alltid att spackel skulle undvikas både för skarvar och skruvskallar. Det riskerade att pressas upp i mattan. Både p.g.a. att golvet flexar lite (lite) och att skruvarna rör sig lite upp och ner. Skarvar skulle slipas jämna och skruvskallarna lämnas öppna. Något jag fick åtgärda efter den upplysningen. Limmet som används tar hand om
4 svar · 872 läst
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Skulle nog rekommendera att du väljer ett spackel som är avsett för ändamålet tex weber design samt att firman som gör jobbet är vana med produkten
2 svar · 668 läst
W
WäschötaMange: Sticker det upp ngt ur golvet/listen? Kanske går det att dra åt chucken på skruvdragaren direkt i skruvskaftet och sedan skruva ur? Annars är väll enklast att ta tag med en tång och skruva ur.
2 svar · 383 läst
O
O: OK. Då får man en matta att hantera. Då spelar det nog ingen roll om man limmar eller inte. Och om det inte spelar någon roll blir ju limningen ett onödigt moment och en onödig kostnad. Jag har gjort båda varianterna med bra resultat. Så jag hade inte limmat.
3 svar · 563 läst
S
Sarbring: [citat] Tack! Har beställt en skiva nu.
8 svar · 827 läst
·
J
Jeppson: Kontakta försäkringsbolaget omgående och fråga om du kan dra fram skåpet och se vad vattnet kan komma från och försök åtgärda det tillfälligt åtminstone.
3 svar · 674 läst
·
Viktor.J
Viktor.J: [citat] https://www.markvaruhuset.se/product/isodran-skiva-70-65-mm-70kpa-576-m2pkt
17 svar · 5,5k läst
·
B
Bella561: Hej någon som gjort nytt golv till en badtunna.botten är kass
0 svar · 330 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.