Golv
AG A: [citat] Det är sant det du skriver. Men jag syftar mer på vatten som spills och ganska fort torkas upp. Men då vatten redan hunnit rinna in under golvlisten, där man inte kommer åt att torka.
Andreas_kalmar: flytspackel är nog bättre ska du inte ha slangarna så är det bara att kapa
AndersMalmgren: Är det massivt bjälklag? Vår 20-tals lgh hade sand och tegel / skräp som fyllnadsmaterial på det massiva bjälklaget. Vi forsla bort detta och ersatte med mer moderna fyllnadsmaterial och sedan flytspackla vi på det. edit: aha, läste fel, 27mm inte 27cm :D Då är det ju ingeting. Bara att dammsuga upp och sedan flyta
Nils82: Lossa tröskeln, snitta karm och foder med typ feinsåg, "backa in" golvstyckena och för tillbaka hela raden för att få täck. Dessutom kan du inte vika mer raderna vid dörren utan där får du skära bort sponten och limma istället. Knöligt? Nja...Proffsigt? Absolut.
Ewald: I Sverige finns det rekommendationer på vad yttemperaturen på golvet minst bör vara. Rekommendationer finns både i BBR och Socialstyrelsens riktlinjer och båda har samma rekommendationer vad jag vet. Nu hittade jag ytterligare en lista med rekommendationer. Beroende på vilket beläggningsmaterial att man har rekommenderas det yttemperaturer mellan 19 och 30 °C. Tycker att det är ganska
Karl_Pedal: Nu har jag äntligen hittat allt jag letat efter i bjälklaget och den metod som i slutändan visade sig ha högst detekteringsgrad var att ta upp hål med jämna mellanrum och "känna efter" med en böjd eker. Hade jag gjort det från början hade jag sparat tre kvällar av sågande och kamerahalande... [bild]
fredrik.johansson: Tänk på att trend är en utgående serie, den kommer säkert att finnas tillgänglig flera år till, men ska på sikt ersättas av exxact. Kan vara värt att tänka på ifall du vill ha likadant i hela huset. Glöm heller inte att allt i samma rum ska jordas samtidigt, även lamputtag i taket. Lätt att missa!
Larsa: Lägg upp en bild. Ofta är badrumströsklar ventilerande, det skall alltså komma in luft i badrummet under dörren och det är viktigt att man inte bygger igen det. Det bästa brukar vara att göra en fals i tröskeln som golvet kan gå in i och ha rörelsemån, sen får man kapa dörren om det behövs.
falkn: Angående det här med att sortera stavar tror jag bara det är skitsnack. Du får den effekten eftersom ljuset träffar stavarna olika i förhållande till ådringen. Hur stor denna effekten blir varierar också med behandling. En klarlackad parkett får inte denna effekt på samma sätt som en oljad så lacken jämnar ut strukturen i träet. Köper du stavar idag har du alltid A- och B-stav
mexitegel: Jag kom att tänka på den här tråden, appropå latex och referensramar :) https://www.byggahus.se/forum/fasad/262669-anlitat-snickare-att-montara-ytterpanel-ar-det-har-godtagbart.html
AgnesRami: vi har redan golvvärme i badrummet. innebär det att vi redan har en shunt eller behöver man en till varje rum?
Britt T: Fungerar det att lägga vinylgolv, till exempel detta http://www.bauhaus.se/vinylgolv-western-ek-maxi-0-5mm-1-86m-pkt.html, i ett isolerat uterum med stora glaspartier? Hörde att solen kan ställa till problem. /Britt T
icho: Jag hyrde en dyckertpistol med stålspik för att lista min lägenhet. Då får man inga skallar som syns, och det går sjukt fort att sätta listerna. Kostade ca 400kr för en helg inklusive 1000 spik från HLL.
Ivar Nelson: Tack för dina synpunker, det finns inget dock behov för att inspektera eftersom taket i våningen under är sänkt och huserar all rördragning. Jag får nog ha hit någon kunnig person att rådgöra med.
slacker: Det beror ju helt på om ni tänker göra det själv eller ta in hjälp - Nytt golv kostar allt från 300kr/kvm och uppåt. Sen är det frågan om socklar skall bytas, om det är smyglister osv. osv. En snickare gör det hela på en dag skulle jag påstå inklusive socklar. Räknar man då lagom pris så 8x500=4000 och ROT avdrag 50% så 2000 i arbetskostnad. Nya vita socklar 25kr/meter lagom
richardtenggren: Jag har funderat på det där med, golvet ligger kant i kant med sidorna i smygen, men inte mot ytterväggen. Så jag får sätta golvlist mot ytterväggen men bara spackla sidorna i smygen och måla som i ditt exempel. Jag tror dock vi skippar klossar, men blir ju samma sak ändå. Gäller att övertyga min bättre hälft bara😉
tiborric: Vi planerar att byta golvet i ett av rummen där idag stor vanlig linoleum från 70-talet limmat på en undergolvskiva som är 6 mm tjock. Eftersom linoleumet är limmat så tänker vi att vi tar upp allt och kommer ner till råspont (ser ut som det)... Frågan jag har gäller vidare arbetet. Vad ska man lägga på råsponten? Oljehärdad board på 3 mm rekommenderas inte... Golvet vi lägger är
Ewald: [citat] Hittade även en svensk sida http://www.husgrunder.com/isolering/cellplast-for-isolering-av-golv/ Men bilden ovan är mer tydligt. Här ser man nästan inte stegsljudisoleringen.
Joffo: Jag gjorde åtgärden som Larsa föreslog ovan och det har fungerat ypperligt i tre år nu.
vectrex: [citat] Finns det inget organiskt under så tror jag nog det hade fungerat med plast på marken, men poängen är att det högst troligen inte behövs. Det ser ju inte ut att vara sjöblött och den lilla markfukt som trots allt kommer upp lär torka upp genom golvet. Det finns en risk med plast och det är att man inte får det tätt överallt, då kommer den markfukt som trots allt finns att
ung79: Och förresten så är inga regler ingjutna, skrev fel i förra inlägget. Alla reglar står på träklossar som är spikade i betongen. Har inte sett nån ingjuten regel. Ska dubbelkolla dock!
hempularen: När det gäller kapning, så hyr en stenkap. Det är i princip en vinkelslip med vattenkylning, monterad på ett stativ så att du får raka kanter. Vattnet gör att det inte dammar, däremot kan det stänka en del smutsigt vatten. Frågan är väl hur stabilt underlaget är. För ett lyckat resultat så gäller nog i princip samma regler som i våtrum, minus tätskikt. Dvs. underlaget skall ha
Henriku: Hej! Har ett hus från -73 som står på platta. Jag har mycket knarr i huset och efter lite research bland bekanta kan jag slippa knarret OM JAG HAR TUR genom att skruva direkt genom mattan och skivorna i reglarna. Har jag otur behöver jag bort med matta och spånskivor och sedan förstärka reglarna med vinkeljärn som bultas fast i betongen. Är detta smartaste/enklaste sättet att göra det
StevieGee: Hej. Vi har ett souterränghus som är byggt 1978 där källarplanets golvbeläggning är lite olika beroende av rum. I ett stort förråd som vi ska renovera ligger det plastmatta. Det blir en fullständig renovering så allt ska ut och göras om. Jag har provborrat ett stort hål för att undersöka vad jag har för förutsättningar. Golvet består av följande (nedifrån och upp) Betongplatta
Christoffer Larsson: Hej!vart kan man köpa seltiflex?
xyle: Tror faktiskt max cc avstånd på golvspån är cc60, kommer säkert hålla. Men har du något tungt på skivan och det skulle bli minsta fukt så kommer skivan bli som en banan. Då är det bättre med vanlig råspont. Gjorde det hos min farsa och det funkar än idag dock så sviktar det rätt bra. Så gör inget att hitta något som är tjockare än 22mm.
Norrhyttan: [citat] Jag har faktiskt laminatgolv på väggen, i mellanrummet mellan bänkskivan och överskåpen på mitt kontor. :)
Fall: Hej, Jag går i precis samma tankar som du gjorde. Min golvslipare jobbar dock inte med Bona normalt och har svårt att hitta info. Fortfarande finns bara det bladet du postat tillgängligt och ingen prisinfo eller möjlighet att köpa lacken. Använde du den till slut? Kanske har du några uppgifter om hur mycket dyrare än "normallacken" den är? Kanske någon bild på ditt resultat?