Hej alla!
Har letat och letat men hittar inte relevant information så jag startar en ny tråd.

Har nyligen köpt ett hus byggd 1956. Huset har haft en ägare och samma ägare har även byggt huset dock har han blivit till åldern och minnet sviker. Huset är byggd med platta på mark, betongplatta med uppreglat golv.

Jag har öppnat upp en del av parketten för att se hur det ser ut där nere. Inga fuktskador och/eller antydan till det, ingen lukt, så det var positivt. Betongplattan ser ut att ha nån typ av tjära på sig, reglarna sitter på träklossar som är spikade i betongplattan. Isoleringen består av något som ser ut som och känns som lecakulor men är blåa i färg (någon som vet vad detta kan vara, krossad lättbetong?).

Allt ser fint och torrt ut, inga skador på varken reglarna eller träklossarna under. Ingen minerlaull som isolering, dvs ingen organisk material.

Min fråga är ska man göra nåt med golvet (byta mot nån typ av nivellsystem) eller låta det vara?

Om jag rör i den så skulle det innebära rivning av golv på nedervåningen och inget fel i det MEN kök/toalett/tvättstuga har klinker som är i orginal = ASBEST! Med andra ord skulle det då även innebära en asbestsanering vilket kan bli dyrt. Klinkern tänkte jag behålla då jag faktiskt tycker den är fin (retro) och är välbevarad.

Tips och råd?

Ingen som har några idéer?

Om det inte är några problem så finns det väl ingen anledning att åtgärda.

Det jag skulle satsa på underhållsmässigt är i så fall dränering. Det kan ju vara så att grunden fungerar bra eftersom där finns en fungernade dränering. OM den blir igensatt så kan förutsättningarna ändras till det sämre ganska snabbt.

En sak som möjligen kan motivera en åtgärd är väl i så fall värmeekonomi, låter ju inte som isoleringen i golvet är speciellt bra. Samtidigt så kan det vara vanskligt att ändra isoleringen, det kan göra att fukt kondenserar på "fel" ställe i konstruktionen.

Om man tänker sig att du värmer huset med någon form av värmepump så lönar det sig troligen inte att riva upp alla golv bara för värmeekonomin.

Det finns alltså ingen fuktspärr förutom tjära på betonggolvet?

Om du gör en liten riskanalys, vad blir effekterna och kostnaderna ifall det i framtiden kommer in fukt? Måste du riva mer om det blir fuktskadat än om gör det i förebyggande syfte? Några andra vinster om du renoverar?
Tänker du byta parketten nu eller vad är tanken? Ifall du lägger ny parkett kanske den skall hålla typ 20 år eller mer.

Du kanske måste riva upp betonggolvet för att byta avlopp inom en 10 årsperiod? Är det då värt att investera i ett Nivellgolv etc?

Om du har en ungefärlig underhållsplan för huset blir det enklare att lista risker och renovera i rätt ordning.

En undran är hur en dräneringen fungerar? Kanske dags att säkerställa att den är okej om det inte är gjort.

Golvet med dess "eventuellt" ingjutna reglar är vad man brukar kalla en riskkonstruktion. Också reglar som ligger emot betong kan ge fuktvandring osv.

Är golvkonstruktionen från byggåret och ni vill renovera ytskikt så är det tror jag dumsnålt att inte åtgärda till nutidens standard tex Nivell med tillhörande isoleringsstandard.

Tack för alla input!

Dräneringen fungerar väl. Huset är i en länga av kedjehus som är en samfällighet och de gör en gemensam översyn av dränering ungefär var 5:e år och senast var det förra året då.
Huset värms upp av fjärrvärme (samfälligheten bytte för många år sen) så den kostnaden är väldigt låg. Det finns även en skorsten i huset som fungerar men inte används av mig just nu.

Min tanke var att behålla den befintliga parketten och lägga ny golv på den och på det sätt även komma upp till samma nivå som hallgolvet, den är något högre än vardagsrummet. Och det skulle i så fall vara det enda ytskiktet jag byter på nedervåningen.

Avloppsrör ligger i golvet i tvättstugan och sen vidare till garaget som ansluter. Så skulle man bila upp betongen för rören handlar det om en halv kvadratmeter i tvättstugan och resten i garaget. I garaget finns redan en lucka så att man kommer åt avloppsröret för inspektion.

Vissa av husen i längan har blivit översvämmade en gång ca 2005 då det kom en skyfall under sommaren men inte alla, vilket var lite märkligt. De som fick översvämmat passade att byta golvet då eftersom försäkringen täckte upp en del av kostnaden, inte allt så klart. Sedan dess har det inte varit några översvämmningar mest för att kommunen har byggt om vatten/avlopp i området och uppdaterat den.

Så ... min tanke var att lägga ett nytt golv i vardagsrummet (då jag har småbarn blir det nån "billigare" variant) och behålla resten av golven kök/hall/tvättstuga/toa (då jag tycker de är fina rent smakmässigt). Det är inget stort hus, utan 90 kvm fördelat på två plan, så ca 45 kvm på bottenvåning.

Finns det några andra system än just nivell? Behövs det ett ventilerat golv eller bör det räcka med att endast ersätta de ingjutna reglar med plastvarianter?

Det som "isolerar" golvet idag är de "blåa" lecaaktiga stenarna som jag inte riktigt vet vad det är. Ska försöka ta ett foto och lägga upp och se om nån kan känna igen vad det kan vara.

Och förresten så är inga regler ingjutna, skrev fel i förra inlägget. Alla reglar står på träklossar som är spikade i betongen. Har inte sett nån ingjuten regel.

Ska dubbelkolla dock!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.