43 829 läst ·
18 svar
44k läst
18 svar
Lägga fiskbensparkett?
Ok, jag ger mej
. Men varför inte lägga det själv? Du verkar ju ändå rätt påläst. Det är både kul och lärorikt. Vi sorterade inte stavarna, men vi valde å andra sidan en sortering som har större variation på stavarna.
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/dagboken_2006_april.html
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/dagboken_2006_april.html
Redigerat:
Ja det skulle vara kul att testa! Men med två småbarn och en massa jobb...Fasting65 skrev:
Det ser å andra sidan ganska fint ut på de där bilderna du länkar till!
Moderator
· Stockholm
· 57 805 inlägg
Jag har rensat bort reklaminlägg ur tråden.
För den som ev. såg reklamen kan jag passa på att säga att firman med det namnet överhuvudtaget inte existerar. Troligt ngn. form av bedrägeri.
/moderator
För den som ev. såg reklamen kan jag passa på att säga att firman med det namnet överhuvudtaget inte existerar. Troligt ngn. form av bedrägeri.
/moderator
Angående det här med att sortera stavar tror jag bara det är skitsnack. Du får den effekten eftersom ljuset träffar stavarna olika i förhållande till ådringen. Hur stor denna effekten blir varierar också med behandling. En klarlackad parkett får inte denna effekt på samma sätt som en oljad så lacken jämnar ut strukturen i träet.
Köper du stavar idag har du alltid A- och B-stav där not- och spontsidorna är spegelvända för att samtliga skarvar skall gå just not i spont. Dessutom köper du ju parkett med sortering från Rustic till Fine med mellanklassen Nature som finns i 2-3 olika graderingar (totalt alltså ca 5 klasser). Du kan ju få denna effekt genom att köpa stavar av olika sortering och lägga rad för rad, men köper du t.ex. Nature så är de flesta stavarna väldigt lika i struktur.
Jag har själv lagt sammanlagt 5 ytor/rum i vår lägenhet nu utan någon som helst tidigare erfarenhet av golvläggning och det är inte speciellt svårt så länge du har jämnt undergolv (vilket jag inte hade...), är noggrann och har rätt verktyg (sänksåg med skena, handöverfräs).
Köper du stavar idag har du alltid A- och B-stav där not- och spontsidorna är spegelvända för att samtliga skarvar skall gå just not i spont. Dessutom köper du ju parkett med sortering från Rustic till Fine med mellanklassen Nature som finns i 2-3 olika graderingar (totalt alltså ca 5 klasser). Du kan ju få denna effekt genom att köpa stavar av olika sortering och lägga rad för rad, men köper du t.ex. Nature så är de flesta stavarna väldigt lika i struktur.
Jag har själv lagt sammanlagt 5 ytor/rum i vår lägenhet nu utan någon som helst tidigare erfarenhet av golvläggning och det är inte speciellt svårt så länge du har jämnt undergolv (vilket jag inte hade...), är noggrann och har rätt verktyg (sänksåg med skena, handöverfräs).
Klicka här för att svara