Ett inlägg i en annan tråd satte lite griller i huvudet på mig. ;)
Det gällde fiskbensparkett. Jag har avfärdat ny fiskbensparkett för jag har tänkt att det skulle bli för dyrt, men sedan har jag sett på nätet att folk lagt själva rentav.
Är det svårt? Vad kan det kosta att få någon att göra det? och framför allt, finns någon som kan lägga på klassiskt sätt, dvs så att stavarna är uppdelade i mörka och ljusa (tycker det är fult när de ligger hipp som happ)?
Nån som vet? :)
 
Svårt? Nä. Jag har lagt några rum utan någon som helst förkunskap, och det har blivit jättebra. Man måste vara noggrann, men det brukar vara det minsta problemet.

Vad gäller mörka och ljusa stavar (det du kallar "klassiskt sätt") beror på vilken sortering av själva parketten du köper. Jag tror att den überjämna ådringen på ek ovanligare. Jag gissar att det är mode som avgör om man vill ha "Exclusive", "Country" eller något däremellan.

Det går väl 14 estländare på dussinet i Stockholm som gärna lägger stavparkett. Jag har fått intrycket att det är många som kan/vill erbjuda sina tjänster i det fallet. Se bara till att de limmar (och spikar där det är nödvändigt) golven så de inte knarrar (MP-lim).

Prismässigt kommer du nog generellt sett aldrig ner under lamellparkett. Det tar ju längre tid och innefattar fler moment att lägga lösa stavar. Men, visst. Man kan ju dum-jämföra och ta fram det dyraste lamellparkettgolvet och ställa mot den billigaste blocket-stavparkettläggaren... men det är ju en orättvis jämförelse.
 
Redigerat:
Fasting65 skrev:
Svårt? Nä. Jag har lagt några rum utan någon som helst förkunskap, och det har blivit jättebra. Man måste vara noggrann, men det brukar vara det minsta problemet.

Vad gäller mörka och ljusa stavar (det du kallar "klassiskt sätt") beror på vilken sortering av själva parketten du köper. Jag tror att den überjämna ådringen på ek ovanligare. Jag gissar att det är mode som avgör om man vill ha "Exclusive", "Country" eller något däremellan.
Oj kan du förklara för en fåvistk? Jag tänker på äldre fiskbensparketter där stavarna ligger i staplar som bildar omväxlande ljusa och mörka ränder, om du förstår vad jag menar. Krävs alltså en parkett med väldigt jämn ådring för att åstadkomma detta?

Jag har sett nylagda sådana parkettgolv där de ligger huller om buller, jag tycker inte det blir så fint...

Fasting65 skrev:
Det går väl 14 estländare på dussinet i Stockholm som gärna lägger stavparkett. Jag har fått intrycket att det är många som kan/vill erbjuda sina tjänster i det fallet. Se bara till att de limmar (och spikar där det är nödvändigt) golven så de inte knarrar (MP-lim).

Prismässigt kommer du nog generellt sett aldrig ner under lamellparkett. Det tar ju längre tid och innefattar fler moment att lägga lösa stavar. Men, visst. Man kan ju dum-jämföra och ta fram det dyraste lamellparkettgolvet och ställa mot den billigaste blocket-stavparkettläggaren... men det är ju en orättvis jämförelse.
:) Alternativet för oss är furugolv av hög kvalitet, inte lamellparkett som jag inte gillar. Så jag funderade mer på om det gick att få golvet lagt på "gammalmodigt" sätt – beskrivet ovan – utan att kostnaderna skulle bli astronomiska. Jag gissar att furugolv jag tänker på går på åtminstone 1000 kronor kvm eller så...
 
Vi anlitade en firma (www.adamsparkett.se) som lappade vårt parkettgolv efter att vi rivit en vägg. Massiva ekstavar 16 mm tjocka kostade från ca 800:-/m² att få lagt, lite beroende på mönster enligt honom. Betydligt billigare än vad jag trott!!
De nya stavarna smälte in fint (efter slipning av hela golvet) trots att resten av golvet har måååånga år på nacken.
 
knicklas skrev:
Vi anlitade en firma (www.adamsparkett.se) som lappade vårt parkettgolv efter att vi rivit en vägg. Massiva ekstavar 16 mm tjocka kostade från ca 800:-/m² att få lagt, lite beroende på mönster enligt honom. Betydligt billigare än vad jag trott!!
De nya stavarna smälte in fint (efter slipning av hela golvet) trots att resten av golvet har måååånga år på nacken.
Menar du alltså inklusive själva golvet, inte bara arbetet?:O Det var ju inte dyrt i så fall!
 
Ja, jobb + material samt avdraget ROT-avdrag... Jag trodde väl nästan på det dubbla innan jag pratade med honom... :)
 
knicklas skrev:
Ja, jobb + material samt avdraget ROT-avdrag... Jag trodde väl nästan på det dubbla innan jag pratade med honom... :)
Ja det trodde jag också!:)
 
Jag hal aldrig sett ett fiskbensmönstrat golv som har olika färger. Jag tror helt enkelt att det du sett är resultatet av att stavarnas ådring reflekterar ljuset olika vilket gör att ena halvan av plogen se mörkare ut.

Annars får du gärna länka till ett golv som är lagd enligt denna teknik.

Ps. Om ts vill ha namn på en trevlig parkettläggare så skicka ett pm.
 
Fasting65 skrev:
Jag hal aldrig sett ett fiskbensmönstrat golv som har olika färger. Jag tror helt enkelt att det du sett är resultatet av att stavarnas ådring reflekterar ljuset olika vilket gör att ena halvan av plogen se mörkare ut.

Annars får du gärna länka till ett golv som är lagd enligt denna teknik.

Ps. Om ts vill ha namn på en trevlig parkettläggare så skicka ett pm.
Jag förklarar visst väldigt dåligt. :)

Vad jag menar är att man förr sorterade stavarna i ljusa och mörka, alltså träet har ju beroende på var i stammen det tagits olika nyanser. Så man la alltid ljusa i en rad, mörka i en rad, ljusa i nästa etc, så det blev ett randigt mönster i ljuset, utöver själva fiskbensmönstret som bildas av stavarnas form.

När man ser nylagda fiskbensparketter däremot så har de inte sorterats alls, utan stavarna ligger med olika nyanser hipp som happ.

Jag väljer en Östermalmslägenhet på måfå: ;)
http://www.hemnet.se/bostad/bostads...ckholms-kommun-radmansgatan-25b,-3-tr-1581898

där ser man den här effekten.

Modern fiskbensparkett (lagd huller om buller) finns här:

http://www.nockebyparkett.se/stavparkett.html

Så frågan är: finns parkettläggare i dag som kan lägga på gammaldags sätt utan att det kostar skjortan? (Då vill jag gärna ha tips! ;)) Och är det fler skillnader mellan gammal och modern fiskben, är det inte kortare stavar i den äldre?
 
Din östermalmsvåning tycker jag verkligen ha hullerombuller-syndromet.

Se bilderna:

http://farm1.pics.objektdata.se/pic...34443BADBC527C2D06337.jpg&sizeX=520&sizeY=520

http://farm1.pics.objektdata.se/pic...3494485B554B70BFA86E6.jpg&sizeX=520&sizeY=520

Att stå och sortera stavarna på bygget var en nyhet för mej, och jag är fortfarande lite skeptisk.
Jag tror ingen står och sorterar nu, utan du får välja vilken sortering från fabrik. Antingen heljämn ek eller blandad med både ytved och kärnved. Beroende på var stavarna kommer från så finns olika sorteringsklasser (3-5 sorteringar tror jag).
 
Redigerat:
Det beror vilken vinkel man tittar ifrån! Äldre fiskbensparkett får vackra ränder i motljus t ex, men naturligtvis består en oregelbundenhet i träets mönster som framträder i andra ljus. Jag vet för jag har ett sånt hemma just nu! :) Men jag tror inte att hantverkare gör så idag.

Jag har letat lite på nätet och hittat följande info, skrivet av Tomas Nord för byggnadsvard.se:

"I samband med att stavarna togs ur sitt emballage och lades upp i en rad för montering sorterades trät så att de ljusa jämnstrukturerade stavarna hamnade i radens ena ända och mörka, grovgångna i den andra. Nästa rad sorterades tvärtom. På så vis upplevs i dagsljus varannan rad mörk och varannan ljus, en detalj värd att nämna, då man i dag vid betraktande av gamla parkettgolv i fiskbensmönster kan avgöra om det är en parkettläggare eller en lekman som lagt golvet."
 
250x350.jpg
 
joflopp skrev:
[bild]
Vem har lagt det då? :) Och vad kostade det?
 
Det är från vår balsal i den östra flygeln och vi fixade jobbet själv på en helg. :D
Om det ändå vore så... ;)

Bilden kommer från Cityparkett som verkar ha gjort en hel del arbeten i offentliga miljöer som ambassader, kyrkor och statliga verk.
 
joflopp skrev:
Det är från vår balsal i den östra flygeln och vi fixade jobbet själv på en helg. :D
Om det ändå vore så... ;)

Bilden kommer från Cityparkett som verkar ha gjort en hel del arbeten i offentliga miljöer som ambassader, kyrkor och statliga verk.

Aha!;)

Ja det ser ju ut som om de arbetar med kulturmärkta hus och sådant, så de bör de vara bekanta med traditionella hantverkstekniker. Återstår att se vad det kostar... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.