vectrex skrev:
Är du helt säker på att det är en isolerad platta. Huset ser ju inte direkt nytt ut (inget illa menat).
Nej... inte helt säker... detta är ett område jag tyvärr vet väldigt lite om... byggåret är 1958... 'det övre' betonggolvet är typ 6-7 cm tjockt... därunder ligger det någon sorts luftig sten/cementflis (eller liknande?), som jag inte känner igen... vad som är därunder kan jag bara anta är själva grunden.... - Och jag kanske felaktigt tog för givet att denna luftiga flis var isoleringen.

Tror dock fukten rör sig i de partier av väggar som ligger under jord.

Nils82 skrev:
Ja, det förstår jag. Men är det just Anticimex som blir inkopplade om du aktiverar ditt FB?
Jag förstår även att du söker alternativa lösningar på t ex detta forum men vad är det som säger att det blir billigare?
Du har ju trots allt en typ av vattenskada i din fastighet och med tanke på det du beskriver och visar så KAN det vara så att det krävs en del jobb för att komma på rätsida med problemet..........eller inte.
Håller till viss del med dig... måste bara försöka få klart för mig om detta är 'normal' fukt som sen orsakat möglet pga min taskiga parkett-fuktskydd... eller om jag direkt ska börja gräva, dränera och leta sprickor..;-)

Det är solklart, det är en oisolerad platta. 1958 byggdes inget annat. Parkett på detta är ju inte en helt bra lösning.

• Gilla
bjoar564
  • Laddar…
Andreas75 skrev:
Håller till viss del med dig... måste bara försöka få klart för mig om detta är 'normal' fukt som sen orsakat möglet pga min taskiga parkett-fuktskydd... eller om jag direkt ska börja gräva, dränera och leta sprickor..;-)
Absolut, helt rätt. Lite felsök är inte fel här.
Tänker du riva ut allt golv nu? I sådant fall kan du testa att lufta utrymmet en tid för att sedan fuktmäta ytorna med en skaplig mätare. Skit i hur exakta värden den ger, bättre att referensmäta. Då får du en skaplig bild för vart fukten är "som värst". Om du nu vill pyssla med detta själv, såklart.

I övrigt så är det sällan lyckat att lägga plast + golv direkt på en gammal platta. Det blir ofta problem. En luftad konstruktion t ex nivell eller platon kan räcka för att fixa problemen OM det nu är golvet som är problemet.

Tusen tack för alla tips.

Nästa gång jag lägger golv där verkar det helt klart som om jag snarare iaf ska jobba på diffussionsöppna prylar som luftar bättre, snarare än att täta till fuktskiktet fullständigt...

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Lite nyfiken bara, kom du tillrätta med problemet?

Pagno skrev:
Lite nyfiken bara, kom du tillrätta med problemet?
Vet faktiskt inte...;)... Jag la om hela golvet... Samma material som tidigare (som tydligen lär vara diffussionsöppet), men såg denna gång till att det luftade ordentligt i kanterna...

Tror nog jag skulle behöva göra ett ryck med växtligheten på utsidan också, men det blir eventuellt ett projekt till nästa år.

Inget mögel nu - Men kan bara hålla tummarna att åtgärderna räcker. Om inte har jag blivit en riktigt bra golvläggare nu, så ett nytt byte görs på en dag...;)

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
L
Man ska inte lägga sådan golv i källaren, om du inte använder platonmatta under. Det blir alltid fukt från golvet och det måste ventileras bort. Sedan får man inte täta sidorna, utan det ska luftas genom spalter i listerna. Plasten under laminatgolvet ska inte vara öppen utan helt stängd. Annars kan golvet slå sig.

Inte direkt källare... men bottenvåning, och fukten tränger in ändå...
Ja... Gräver nog om på utsidan med platonmattor eller liknande.

Enligt bilderna är jag tämligen säker på att fukten beror på yttre omständigheter. Kanske skuras det lite för blött. Spillda vattenglas på golvet, av barn. Eller rent av slarvigt vattnade blommor, där vatten rinner över.
Vatten som tränger in mellan golvet och listen, tar tid att torka.

AGA
Min erfarenhet är att vid fall som du beskriver kan parkettbrädorna reagera på fukten med att skarvarna missfärgas och sväller. Av bilderna framgår inte att så är fallet.

Henri skrev:
AGA
Min erfarenhet är att vid fall som du beskriver kan parkettbrädorna reagera på fukten med att skarvarna missfärgas och sväller. Av bilderna framgår inte att så är fallet.
Det är sant det du skriver. Men jag syftar mer på vatten som spills och ganska fort torkas upp. Men då vatten redan hunnit rinna in under golvlisten, där man inte kommer åt att torka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.