Jag håller på att lägga golv i lägenheten och kan inte bestämma i vilken riktning jag skall lägga golvet i hallen. Jag vet att det finns tusen liknande trådar och känner till ”reglerna” för att lägga golv:
1. Skall ligga i ljusets längdriktning (lodrätt i mitt fall)
2. Skall ligga i rummets längdriktning
3. Skall ligga åt samma håll i hela lägenheten
Dessa regler går ju inte att kombinera i mitt fall. I alla rummen är det självklart att golvet ligger i ljusets längdriktning men då är frågan om jag skall bryta mot regel 2 eller 3 när jag kommer till hallen?

Mellan stora hallen och lilla hallen (utanför badrummet) finns inte någon tröskel. Jag tror att det sätt väldigt konstigt ut om jag lägger golvet lodrätt där.

golv.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade samma problem som du i min förra lgh. Löste problemet med att lägga klinkers.. :)

jag hade brutit mot regel 3 och alltså lagt golvet i hallens längdriktning. Borde kunna bli snyggt om golvet byter riktning vid de vinklade dörrarna till kök och sovrum.

Jag tänker praktiskt och undrar om det inte är mycket enklare att få till vinkeln mot de sneda väggarna om det är kortänden av brädorna man ska såga?

Den om ljuset faller ju bort eftersom du inte har några fönster. Indirekt ljusinsläpp från dörrar är mjukare, så där har man inte samma risk med fula skuggor.

Regeln om att lägga på längden för att rummet ska se större ut är ju fel, dock ett vanligt fel, eftersom den är lite lång:
Lägger man på längden ser rummet längre och smalare ut, lägger man på bredden ser rummet bredare och kortare ut. Vilken effekt vill du ha?

Lilla hallen utanför badrummet ska ha samma riktning förståss.

The Tor skrev:
Jag tror att det sätt väldigt konstigt ut om jag lägger golvet lodrätt där.
Hur lägger man ett golv lodrätt?
Det betyder ju vertikalt. Normalt är väggarna vertikala, inte golvet.

• Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
Hmm... mycket intressanta åsikter. Lutar nog åt att jag lägger golvet i hallens längdriktning. Tror att det blir snyggare precis innanför ytterdörren och snyggare mellan stora och lilla hallen. Men kom gärna med mer åsikter!

Norrhyttan skrev:
Hur lägger man ett golv lodrätt?
Du håller upp ett lod framför bilden i första inlägget så ser du vad som är lodrätt. Att jag inte skall sätta golvbrädorna på väggen tror jag du förstår. ;-)

The Tor skrev:
Att jag inte skall sätta golvbrädorna på väggen tror jag du förstår. ;-)
Jag har faktiskt laminatgolv på väggen, i mellanrummet mellan bänkskivan och överskåpen på mitt kontor. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.