S
snowjim: Hej, Jag söker efter golvlistor liknande dessa : Finns det någon benämning på denna stilen? Vilket material bör det vara(har sett något om gips?)? Förslag på var man kan köpa?
0 svar · 737 läst
·
imported_Benno
imported_Benno: Jag brukar inte ha synliga skarvar på lister. Går de inte att köpa tillräckligt långa så limskarvar jag, om de ska målas med täckande färg. Inget som "fuskande" hantverkare skulle göra. Överdrivet kanske för ofta står det ändå möbler som skymmer.
4 svar · 11,3k läst
P
Anonymiserad 152825: Vi behöver byta ut toalettstolen i badrummet och har köpt ny toalettstol. Problemet vi står inför är den upphöjning som nuvarande toalettstol står på. Toalettstolen står på en förhöjning som är av samma typ som golvet. Det är något liknande betonggolv alltså känns som stengolv. Upphöjningen är på ca 3 cm och vi behöver kapa av och slipa ner det för kunna sätta dit nya
0 svar · 1,9k läst
Buuzzz
Buuzzz: Har sett bilder på snygga golvslipningar på betonggolv som bland annat refererar till "HTC Superfloor". Finns säkert andra alternativ också. Någon som vet pris på det då jag är sugen på att göra det både i garaget och i köket. Pris per m2?
0 svar · 1,2k läst
B
baszmeg: Jag undrar också detta, Bor i en gammal lägenhet med ekparkett. Dom säger att det är sand under den och att den ej limmats. Dock störs jag av dålig lukt inomhus och i de rum där dom flytspacklat och lagt stengolv är luften bra. Jag vill också prova att täcka parketten istället för att bryta upp den med linoleum matta och undrar om det går att lägga rakt uppepå den lackade ek
2 svar · 9,2k läst
arneri68
arneri68: 8000 kr är alltså för arbetet, inte för förbrukningsmateriel, olja och eventuell maskinhyra? Om du gör det själv tror jag att du hamnar kring 4000 kr i maskinhyra, olja och förbrukningsmateriel. Om det är första gången du gör det lär du få lite vågor och sliprosor.
6 svar · 20,2k läst
P
patrik19836: Svar: ja, oftast. Om du även tar bort undergolvet (spån?) så kan du ju även lägga ett massivt trägolv direkt på reglarna, eller är det så att ditt undergolv i skälva verket är ett gammalt original massivt trägolv? Isf kan du ju även slipa ner detta. blir ju fel i höjd då också, men åt andra hållet.
29 svar · 16,2k läst
B
burger: Hej, hur blev resultatet? Eller står du fortfarande utan tröskel?
8 svar · 36,9k läst
·
Y
Yrrol: [citat] Googlade och fann ett inlägg ifrån 2007 "Jo, enligt de nya branschreglerna ska det vara tätskikt i golv även på toaletter." som förvånade vissa. Så vad kul att min pensionerade hantverkare inte kände till det när han la klinkers på gästtoan. :rolleyes:
6 svar · 6,4k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Roligt att höra! Hur hittade du firman? Förmedling?
2 svar · 2,4k läst
nino
nino: Om det nu skulle råka bli tätt 18m x 4mm så kvittar det nog...
6 svar · 1,5k läst
S
simonpal: Riva upp golvet är den absolut sista utvägen eftersom vi då måste ut med kök också vilket inte ingick i planerna. Men just nu lutar det åt att göra någon form av skarv
5 svar · 933 läst
B
berne88: problem löst:) klara mig utan att beställa nytt:) det var verkligen på håret att de klara sig
7 svar · 1,8k läst
·
Bödde
Bödde: Håller med oas att man lätt tröttnar på de lite mer okonventionella lösningarna. Vi körde grafitgrå fog oavsett vilken platta vi la (vi har en beige variant och så har vi schackrutigt i två rum) och det är vi jätteglada för idag. Kanske lite tråkigt men man tröttnar som sagt inte på det. Tycker vi iaf...
8 svar · 5,9k läst
·
T
thomasx: [citat] Jo visst kan man det. Man blandar bara lite vatten i den fina sanden innan man lägger ut och drar av. Sanden köps på byggmarknaden och kallas flytspackel ;)
3 svar · 2,1k läst
A
altren: Jag har rivit upp plastmattan i hallen i vår 40-talslägenhet, se bifogade bilder nedan. Det fanns ett undergolv i trä, men det känns inte värt att satsa på då (1) det är ca 15 mm lägre än de golv vi lagt i övriga lägenheten, (2) det nog inte lämpar sig så bra som hallgolv, (3) det är till stor del täckt av vad jag tror är flytspackel. De alternativ jag ser är: Furugolv som
0 svar · 1,9k läst
·
pelpet
pelpet: Golven är klara för golvläggning. Men lite funderingar. Golv 1: Nivellgolv på oisolerad platta, spån + spårat spån, golvvärme med plåtar på spånet. Golv 2: Övervåning, träbjälklag, spån + spårat spån, plåtar, vattenburen golvvärme. Oljad ekparkett på båda golven. Är det verkligen vettigt att lägga en åldersbeständig plast som ångspärr mellan plåtarna och
0 svar · 2,6k läst
·
nino
nino: med en ny trissa och en bra kakelskärare borde det gå, KGC har kakelfilar i olika grovlekar Rätt viktigt att plattan är genomfärgad = granitkeramik
2 svar · 10,4k läst
·
13th Marine
13th Marine: Precis. Jag valde att lägga golvet så att det ligger på samma håll som de i de intilliggande rummen.
3 svar · 1,4k läst
buspojken
buspojken: Skillnaden mellan billig och dyr är framförallt så kan man slipa den dyra, och håller naturligtvis högre kvalitet ! Ja har också lagt byggmax golv med belåtenhet
18 svar · 2,4k läst
S
sankaboy: Tänker att det är lättast med frästa skivor. Nu är de dessutom redan beställda. Röris fräser alla vändningar när han ändå måste fräsa lite transportdragningar. Vet inte hur petiga det är att limma ordentligt men det lär inte skada att ha en så gott som homogen 44mm spångolv.
2 svar · 5,6k läst
K
Kimp: Fast jag vill ha marockanskt kakel på ca 1.5cm tjocklek. Då funkar nog inte den där? Blir till att kolla vad som ligger under spånet tror jag.
16 svar · 7,3k läst
imported_Benno
imported_Benno: Man klarar sig bra utan golvvärme om uppvärmningen är ordnad på annat sätt. Ska man däremot gå där barfota eller i strumplästen är det en betydande komfortfaktor med golvvärme. Sten/klinker är iskallt, särskilt på vintern. Drar man in mycket snö och slask eller vill att skorna ska torka snabbare kan det vara bra med ett varmt golv. Det kan vara värt att även lägga
7 svar · 8,1k läst
B
bets: Hej, Ska lägga in ett parkettgolv på en betongplatta. Kommer behöva bygga upp höjden med byggskivor och hade tänkt ha allt i denna ordning... 1. Betongplatta 2. Åldersbeständig plast 3. Byggskivor 4. Underlagsfoam 5. Parkett Är detta korrekt ordning? Tacksam för svar! Joel
0 svar · 1,3k läst
S
snowjim: Nu är hela golvet fogat och man kan konstatera att med denna fogen så går det inte att tvätta av plattorna direkt efter man lagt ner fogen för då åker för mycket av fogen med ut igen. Detta lärde vi den hårda vägen, d.v.s vi torkade mitt i en omgång och sen när vi påbörjat nästa omgång så såg vi att fogarna hade blivit på tok för små. Det blev till att foga om dem igen,
14 svar · 6,2k läst
·
M
Matstj: Lägger in en bild till ur en annan vinkel. Måste tillägga att betong runt röret som ni såg är vid marknivå, alltså rabbaten. [bild]
47 svar · 7,3k läst
·
P
Pölze: Hej! Vi Anlitade en firma att slipa och behandla vårt golv i vardagsrummet när vi flyttade till vårt hus. Vi förklarade vår situation med barn, och i och med att vardagsrummet angränsar till altanen så ville vi ha ett slitstarkt golv som klarar lite skit. Dom tipsade då om Hårdvaxolja, vilket vi skulle få för 190kr/m2 efter rot. Men redan nu drygt en månad efter att golvet är klart
0 svar · 922 läst
·
M
SBH: https://www.google.se/search?sourceid=ie7&q=t%C3%A4tskikt+tv%C3%A4ttstuga+k%C3%A4llare&rls=com.microsoft:sv:%7Breferrer:source?%7D&ie=UTF-8&oe=UTF-8&rlz=1I7LENP_svSE546&gfe_rd=cr&ei=jBUYVpKzOq2r8wf6qrOACg&gws_rd=ssl matnyttigt på denna sökning. även hänvisning till detta forum.
1 svar · 1,7k läst
T
tornberg: Det går utmärkt att foga i omgångar. 👍
1 svar · 4,6k läst
T
Thomas_Blekinge: Jag får rysningar när jag hör att ni vill riva en massa väggar. Jag vet en del som har fallit för trenden med öppen planlösning och sedan ångrat sig. En klassisk ekparkett i nåt fyrkantigt mönster? Kanske ni sitter på en skatt? Min son renoverade en BR och ville lägga ett nytt golv över den gamla parketten, av ren okunnigheten. Jag sa: en sådan fin parkett som du har där kommer du
2 svar · 2,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.