S
Solute1: [bild] [bild] Äntligen börjar mattan bli klar. Försenad leverans.
15 svar · 13,2k läst
·
Lexington
Lexington: Här kommer dom utlovade bilderna på golvet. [bild] [bild] [bild] Rummet är ca 240x400
7 svar · 29,7k läst
·
PeterStrandberg
PeterStrandberg: Flytspackel skulle jag lejt bort, blir det fel har det kostat pengar och jobb, samt är en del jobb med att rätta till det. Vill du prova själv får du väl göra det, men jag tycker du ska leja en som kommer och slipar ner betongen. Var medveten om att det kommer damma som en atombomb, biltema har mellanväggar med dragkedja du kan tejpa upp. Jag antar att rummen är tomma redan i och med
1 svar · 4,5k läst
H
SBH: läs på vad tillverkaren har rekommenderat. ibland kan det stå annorlunda på paketet. ja foam blir plattare. men skulle satsa på foam ändå
1 svar · 2,0k läst
F
falkn: Antingen fogar du över eller bättre med någon färg i lämplig kulör (brun). Det lär inte bli särskilt mycket slitage på den fläcken så det mesta håller nog.
10 svar · 14,1k läst
S
snowjim: Hej, Vi köpte klinkers för ca 240 kr / m2 med träimitation. Det var bland de billigaste med just denna looken. Bauhaus sa att kvalitén skulle vara strax under garagestandard. De skulle vara så starka att de inte gick att skära med klinkerskärare(vilket förvisso visade sig vara helt fel). Märket på plattorna är Palazzo. Nu har vi lagt 28m2 och har märkt att bara i hanteringen blir de
0 svar · 3,4k läst
Villa vista
Villa vista: Jag skall lägga golv snart och jag lägger i husets längdriktning. Ev ljusriktning det skiter jag i. Jag tror att jag mentalt utgår från äldre trägolv som alltid ligger tvärs bjälklagen.
2 svar · 5,8k läst
·
K
Kjell_G: Ok, misstänker att det är just "billigt skräp" :o Köpte den på gamla Cheapy för 7-8 år sen, den funkade bra till klinkers då. Nu är det en kompis som ska lägga några kvm så jag hoppas det ska funka för honom. Han har en eldriven vattenskärare också så han kommer att lösa det. Men jag inbillar mig att enkla, raka delningar går snabbare och lättare med en skärare.
2 svar · 1,1k läst
C
chrisj: Hej, Jag behöver komplettera mitt golv med ytterliggare ~10-20kvm - Tarkett har bytt klick system från ULTRALOC till 2-LOCK. Om det är nån som har en Tarkett Salsa Ek 14mm golv (3-stav) med ULTRALOC som de kommer att ta upp och slänger, eller har paket de inte har använt (till exempel) är jag intresserad av att köpa. PM till mig om du har och vill kontaktar mig. Med vänliga hälsningar
0 svar · 1,7k läst
prototypen
prototypen: Jag TYCKER att du ska riva upp hela golvet och lägga 22 mm spån i hela köket. Har du brädor, masonit och matta kan du se varje bräda för masoniten kan inte jämna ut ojämnheterna. Skarvar du dessutom in en bit spån så kommer det att synas. Alternativt att ta bort masoniten och flytspackla hela golvet. Jaja, du bestämmer, Protte
6 svar · 3,2k läst
L
Larsson93: Ska du låta masoniten ligga kvar? Risken finns att spiken börjar "vandra" upp när den nya mattan ligger där. Det blir märken och om det vill sig illa kan spikarna penetrera mattan. Så om du ska lägga annat under golv så är det bara slita upp allt annars :)
3 svar · 3,1k läst
T
tank77: [citat] http://www.ardex.se/service/hitta-aaterfoersaeljare/distrikt-1-norrland.htm
11 svar · 2,2k läst
V
vicvolta: Tack för era svar! Detta lurar jag på: https://www.byggmax.se/golv/tragolv/parkettgolv/parkettgolv-touch-1-stav-p650544
6 svar · 2,2k läst
K
Klicka: Funderar på att köpa 18 mm tjocka limträskivor av ask och såga ur plansteg ur dessa, runda av trappnosen med en fräs och sen limma fast på en gammal trappa (med MS polymerlim). Skivorna är obehandlade. Men hur ska jag behandla planstegen sen? Ska jag olja in dom eller använda hårdvaxolja? Kommer träfibrer att resa sig efter första behandlingen så man får slipa efteråt och behandla
0 svar · 1,1k läst
O
olofh: Trist. I o för sig aldrigtyckt om det så får väl bli vinterprojektet då
6 svar · 4,8k läst
·
S
snowjim: Såhär blev det : [bild] [bild] [bild] Som man kan se så blev utrymmet mellan rören och mittenbiten lite väl litet(0) men det duger säkert. Jag löste detta genom att såga förhand med vattensågen.
13 svar · 11,7k läst
·
N
Nils82: Jepp, framförallt för att slippa skadedjur. När det gäller själva isolerförmågan spelar det mindre roll om du inte har en krypgrund som är väldigt utsatt för drag, vilket är ovanligt. Lite svårt att se på bilderna, men en trossbottenskiva som hänger kan med tiden ge med sig och falla av upplaget och då faller även isoleringen ned efter ett tag. Men i ditt fall har du ju goda
15 svar · 7,9k läst
·
C
CarlMagnus: Hej! Har bytt ut furugolvet i mitt snickeri och nu funderar jag på lite vilken behandling man ska ha. Det gamla golvet var båtlack på halva ytan och såpskurat på andra halvan. Vad blir bäst? Över vintern är det ganska rejäla temperaturskiftningar då jag bara eldar när jag använder snickeriet. 28x110 Norrlands fur är det jag lagt in. 140m2. Mvh CM
0 svar · 1,1k läst
Tokslut
Tokslut: aha :D
77 svar · 42,3k läst
·
Tokslut
77 svar · 42,3k läst
·
N
nerx: Lättaste måste väl vara att anlita en lösullsfirma som borrar upp hål och fyller på isolering längs ytterväggarna. Plugga hålen, spackla slippa och sen behandla.
14 svar · 7,8k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Tegelgolv verkar ju vara populärt på sina håll. Det historiskt korrekta i detta kan man ju diskutera - i alla fall uppe i trästugedelen av landet.
3 svar · 2,6k läst
Anders243
Anders243: Tack för alla svar! Vi gör nog så att det får ligga tills i vår, sedan får vi ta bort all betong också, så att man slipper ev, nedträngt lim i betongen.
14 svar · 17,3k läst
·
Z
Zero: Jag får prova det. När det gäller rensluckan för avloppet så skulle jag vilja luktförsegla den. Skall det gå limma med silikon eller vad kan vara lämpligt att använda? Den kan ju behöva öppnas.
4 svar · 2,6k läst
G
Gnagare i Bajenhöjden: Kan man få se en bild på nuvarande golv?
19 svar · 2,9k läst
K
Kjell_G: Det låter troligt, nu pratas det om att borra underifrån. Under tiden går ozonaggregat men lokalen kan inte användas i nuläget :/
5 svar · 940 läst
·
E
Ewald: Hej! Ja, jag skulle bedöma att du kan använda den i hallen. Om du har golvvärme är det dock viktigt att ta hänsyn till att yttemperaturen på golvet ej får överstiga 26 °C enl. tillverkaren. Vissa folie-system är dock ej godkända. Om du kan tyska hittar du en massa Information, praktiska test rapporter, tekniska data och beskrivningar på Nadura golv.
1 svar · 2,0k läst
danne9
danne9: [citat] 47.000kr totalt och då har ja räknat in 7000kr för klinkern. 47.000kr med "billigare" spackel. Då är det 26.000 för spackling, läggning av klinker 14.000 (500kr/kvm) och själva klinkern 7000kr (ca 150kr/kvm).
13 svar · 2,5k läst
osiris
osiris: Statusrapport: Lukten är nästan borta, inte helt men nästan. Jag isolerade inte så tätt så jag ska kolla att den isolering jag satte dit inte har blivit fuktig och om den är torr trycka dit mer så att det blir kompakt och tätt.
10 svar · 3,7k läst
·
A
AG A: [citat] Det är sant det du skriver. Men jag syftar mer på vatten som spills och ganska fort torkas upp. Men då vatten redan hunnit rinna in under golvlisten, där man inte kommer åt att torka.
41 svar · 19,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.