R
Rooney: Det kanske inte är epoxifärg ändå. Det ser ut som ett tjockt lager klarlack ovanpå den gröna färgen med flingor i. Men det kanske inte spelar någon roll? Jag kanske ändå måste slipa bort all lack och färg för att måla ny golvfärg?
6 svar · 5,9k läst
V
vectrex: [citat] Egenligen helt normalt. Kyler du luften så kommer RH (relativa luftfuktigheten) att öka och trämaterial kommer att expandera. Visserligen så torkar AC:n luften genom att det kondenserar vatten på kylelementet men effekten blir ändå att RH kommer öka Det kan kanske verka konstigt att det beteer sig på detta viset med det beror på att den absoluta mängden vatten i luften
6 svar · 19,8k läst
mattiasp
mattiasp: Jag har bäst erfarenhet av att måla riktigt tunnt, och sedan låta oljan ligga kvar utan att torka bort den. Med tre lager på det sättet får man en mycket god slitstyrka och vattentålighet. Jag har behandlat så på bänkskivor i både badrum och kök, och ytan tål fuktbelastningen, i alla fall efter två års användande. I vinter blir det nog en lätt slipning och ytterligare behandling
6 svar · 5,8k läst
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: jag hade skippat klinkersen i köket allt sim träffar golvet kommer att gå sönder plus att det kommer se konstigt ut oavsett ar man slutar entrén hade varit snyggt att gå från det hörnet till vänster när man kommer in och avsluta mot vägglivet vid köket så man inkluderar kaminen göra en radie på hela sträckan blir snyggt och ser välarbetat och genomtänkt ut skulle nog kollat på
4 svar · 1,4k läst
·
J
jonne72: Bra, tack för svar!
2 svar · 7,7k läst
B
bryggarebob: En liten uppföjning. Golvet är lagt, nu ska vi bara fixa nivålister samt en plattlist. Vi använde oss alltså av lumppapp där vi hade parkett för att det skulle bygga så lite som möjligt, samt så använde vi den tjockaste foamen vi kunde hitta (5mm) i de övriga rummen för att utjämna den höjdskillnad som fanns, det fungerade bra.
3 svar · 12,5k läst
Oldboy
Oldboy: Jag tänker mig socklar av spån, som dessutom kanske inte sitter så väl fästade i sidled nertill. Då är det rätt värdelöst att försöka spika i sockeln. Men det går ju iofs också att limma i sockeln. Hur som helst så ville jag bara påpeka det ifall om att det inte var givet för TS.
4 svar · 2,7k läst
T
ToRy: Det går inte att tvinga ner de vridna plankorna genom att skruva dem? Alternativt att slipa underlagsgolvet plant?
4 svar · 2,1k läst
B
byggarebosse: Bra input. Tack. Kollade även med Tremco Illbruck - dom rekommenderar PL200 i trapp. Inget annat. =)
4 svar · 6,2k läst
nino
nino: Jag tror att plattan skulle behöva fräsas med en betongfräs med en vals med "brickor" som slår ner i betongen, problemet är att då måste du flytspackla ytan med ett utomhusspackel (för jag antar att det är en oisolerad platta?) Innan det läggs klinker.
4 svar · 4,1k läst
J
SBH: trä/träfiber laminat kan funka. metall skarvar är mindre lyckade
8 svar · 2,8k läst
N
norrbottenstorpet: Trä rör sig, det är normalt. Konstigt nog brukar det vara tvärt om. Den absolut torraste luften har vi i februari och nu i augusti är det som fuktigast över året. Alltså borde du ha i princip obefintliga springor nu och betydligt större sådana under vintern, särskilt med golvvärme. Trägolv och golvvärme är dock inte alltid en lätt kombination.
1 svar · 1,1k läst
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Inte ens posten tar 7 år på sig att leverera
3 svar · 1,4k läst
harry73
harry73: [citat] Använd en torr trasa eller microfiberduk kanske det funkar.
18 svar · 18,6k läst
·
J
Jogöwa: Spot on! Blev slipsatsen, återkommer med resultat. Tack!
4 svar · 3,0k läst
·
C
corre: Ett alternativ för att komplettera är PL600 på tub. Det är rätt löstflyktigt och kan pressas ned, när det sen härdar så har det dels spridet sig runt om, dels är det svagt elastiskt. Pl200 kan fungera också, men det är mer trögflytande.
3 svar · 2,0k läst
J
Jocu: Förstår vad du menar! Jag är väl medveten om vad som gäller vid fastighetsköp och i detta fall är det inget så kallat dolt fel, ej det jag hävdat! Jag har aldrig frågat om någon tycker att säljaren ska stå för det eller ej! Trevlig helg
17 svar · 3,0k läst
·
M
mafrost: Ännu bättre info, tack så mkt! Har en 1.5-åring och en 3-nånting-åring som har övervåningen egentligen så bra att veta att dom också tycker det funkar. Blir nog till att köra på det :)
5 svar · 4,7k läst
·
arneri68
arneri68: Ditt golv är inte det enklaste att slipa då fiberriktningen ligger i 2 riktningar. Du ser att där det slipats i fiberriktningen syns inga slipmärken. Utan att vara någon golvexpert tror jag att golvet borde slipats mer med finare slippapper. Givetvis går det att få ett bättre slipresultat. Hårdvax och golvolja tränger inte ner speciellt djup i trät och slitytan är väldigt tunn.
2 svar · 1,3k läst
·
S
snowjim: Har fått svar nu och det står att man inte kunnat påvisa någon Asbest så då är det bara till att köra på de :) Vad bör man hyra för maskin från Cramo?
31 svar · 9,5k läst
·
harry73
harry73: 1,80 duger som lekstuga men inte som sommarstuga. Även 2 m kommer att kännas väldigt trångt
9 svar · 10,6k läst
O
olaeklund: [citat] Tack för info och länkar. Vill klargöra att jag inte är beställare till detta jobb utan endast fått "förmånen" att efterbesiktiga det.
10 svar · 10,7k läst
·
Oldboy
Oldboy: Kolla på Herdins fuktstopp (vattenglas).
1 svar · 2,4k läst
Oldboy
Oldboy: Klart du ska ha råspont 22 mm. Passar det inte med bredden så går det bra att limma ihop 2 brädor och sedan klyva ner till önskad bredd, (sista brädan mot väggen). Att råspont är fuktigare är bara för att den inte är torkad som golvplank. Det betyder att man behöver se till att pressa ihop alla springor till ett minimum när man lägger det. Sedan torkar det isär lite i skarvarna,
8 svar · 3,6k läst
Oldboy
Oldboy: Beror på hur torr din betongplatta är. Om plattan är tjärad (asfalt?) invändigt(?) så borde tillskjutande fukt underifrån inte vara ngt problem? I så fall borde det inte behövas ngn fläktventilation heller. Morsan & farsan bor i ett hus fr -73, med oisolerat trägolv på reglar (trä) i hall och gillestuga i källaren. Inga problem med de golven ännu, men så är betongplattan torr
2 svar · 1,9k läst
V
SBH: jag är ju inte proffs har bara sett äldre som slipat. ibland behövde man slipa åt fel håll bara för att få bort mera matrial. sånt här skulle du få bort när du slipade grovt
8 svar · 2,6k läst
·
A
Allmänobildad: El eller Värme allmänt beroende på om det är elslingor eller vattenburen golvvärme.
1 svar · 520 läst
A
academia: [citat] Nog vanligt att många inte tänker på asbest alls när de renoverar sina gamla hus. Har en släkting som t o m är byggnadsingenjör som t ex rivit ut vinyl o torrskrapat svartlim i flertalet av rummen i deras hus, utan minsta tanke på asbestförekomst eller skyddsprocedurer. Säger en del om kunskapsnivån idag...
11 svar · 17,0k läst
anders07
anders07: Vi hade ekparkett som skulle slipas och jag försökte själv först men insåg rätt snabbt att det är ett jobb för proffs... De höll på i nästan två hela dagar på två gubbar på ca. 90 kvm...
2 svar · 15,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.