Golv
memike: Hej. Behöver tips på vart man kan handla stepkit eller liknande till BRA priser ganska omgående. Har mailat trappform precis. Men finns det fler? Själva stepkit i märke är ju snordyrt och kollade på byggmax deras kostade 22 815kr för min trapp + hantverks kostnad. vore kanon om någon har info alt någon kontakt jag kan höra av mig till. /Micke
nino: Har för mig att det är min 20mm spackel över golvbjälkarna när man kör med EPS, men det kanske funkar. Men det är lika där, ska man göra en "riktig" utprovad konstruktion så ska man följa anvisningarna på epscements hemsida. Det är inte bara att plasta och tjoffa i eps... Finns andra produkter än S48 som är nästan :) lika bra kolla på Ardex.se vilken säljare som har ditt område
AndersMalmgren: De limmade och även spikade men visst avstånd Från TTGOLV (De har ändrat beskrivning sedan jag var inne där för då hade de som alternativ plywo [citat] edit: aha, här hittade jag det [citat] http://www.ttgolv.com/golv/massiva-golv/
johan314: [citat] Hej Anders! Tack för ditt inlägg. Väggen kommer ju att vara vit, varför jag vill sätta lite färg med orange tegel dock med vit fog mellan stenarna....
Johan Gunverth: [citat] Hej Karin och välkommen till forumet! Jag antar att du ställer frågan till Louise. Den här tråden har ingen skrivit i på över 10 år och Louise har inte besökt forumet på snart 9 år, så risken är att du inte får något svar. Kalkning går bara att göra en gång om man skall olja eller såpa golvet i efterhand, så jag undrar också vad Louise menar. I de flesta
Kalaslisa: Hej! Jag bor i en sekelskifteslägenhet som blivit totalrenoverad på sjuttiotalet. Spånplatta spikades ovanpå de befintliga trägolven för att lägga lättskötta plastgolv i korkimitation i alla rum :p Det verkar relativt lätt att ta fram brädgolven under då spånplattan bara verkar vara spikad med ett fåtal spikar och inte fastlimmad. Jag tänkte inte flytta på det befintliga köket
lazy rick: Jag kör på sånt standardnät istället :) Tänkte flytspackla rätt tjockt 25-45 mm, Har även förstärkt bjälklaget med dubbla reglar 220x45 samt kortlingar, Skruvlimmat golvspån. Vad tror ni, borde det räcka? 😀
Fredrik Å: Nu ska jag inte skriva dig på näsan men man brukar kapa fodren och skjuta in golvet under fodret och på så vis slippa den glipan. En tröskelbräda löser den andra glipan. Jag tillverkade en sådan senast i förrgår.Det finns tröskelbrädor som är 12cm och som du får såga till själv alternativt köper du en ekplanka och sågar,slipar och lackar så blir det bra. Fredrik
arneri68: [citat] Ek och furu har krymper/sväller lika vid lika fuktkvot, http://www.svenskttra.se/om_tra_1/tra-och-fukt/traets-fuktrorelser Om ditt golv aldrig går ihop riktigt någon gång under ett år beror det på att det inte var tillräckligt torrt vid läggning. Inomhusfuktigheten brukar vara som lägst under februari-april och då krymper golvet som mest. Vi får inte större springor än 1 mm i
spacebubble: Var in på Linoleumkompaniet och de avrådde från all målning av golv eftersom resultatet (enligt försäljaren) inte blir hållbart. Och absolut inte måla skeppsgolv pga gummilisten!
Andreas117: Nu är golvet färdigmålat & all pärlspont uppe ! Nu ska det oxå målas vitt, väggarna över ska grundas & sen ska tapeten upp på väggen oxå 😊 [bild] [bild]
snowjim: Tack för svaren, vi har bestämt oss för att bara titta ut klinkers nu och beställa hem senare. Min tanke var om vi hittade några bra så ta dem med sig direkt men det känns inte helt bra att lasta så mycket i bilen så det får bli extra frakt från företaget eller att man själv hyr en vagn.
SBH: isolering om du enkelt vill ändra några rör. skum om du vill göra det svårare. då du har rir så kanske skum
johan5588: Hej! Hur ska vattenglas blandas med vatten för behandling av betonggolv?
groban215: Hej Söker efter ett golv som slutat tillverkas ( vi bygger om ovanvåningen och har det golvet på hela våningen) Det heter Krono Rustico, roc2-9195. Skulle behöva ca 2kartonger. Har som sagt slutat tillverkats för ett tag sedan så hör gärna av er om ni har eller vet var det går få tag i fortfarande. Mvh
fremax: Lupppapp? Finns även andra ( dyra) typer av foam som enligt mig är lite hårdare. Med vänlig hälsning, fremax
nino: Det är nog minimalt med "extra" rörelse dom klarar, syftar inte flex till att fogarna funkar på både golv och vägg?
SBH: skall mycket till att boarden börjar böja sig. tar man dock "vanlig" masonite så böjer den sig
bottes: Hej någon som kan hjälpa mig med tips hur man klyver skiffer stenar, har en massa stenar i olika tjocklekar o önskar kunna dela så de kan bli jämna i tjocklek.Stenarna är inte så stora, tjocklek varierar från 5cm till ca. 20 cm. Vore mycket tacksam för tips.
Omar Tarabyon: Hej, Jag har en stor inglasad balkong och vill lägga laminat, golvsäljare rekomenderade inte mig pga fukten, men eftersom jag inte gillar något annat golv så chansar jag och lägger foam med fuktspärr och även någon (fuktskydds massa) vid varje skarv. Jag vill även lägga 5 små runda led belysning på laminaten vilket innebär kablar under laminaten så jag undrar om någon har tips hur
Volatyle: Det kanske blir så dom gör iofs. Oavsett vad måste listerna bort... Alternativt tar dom upp allt golv och limmar ihop alla plank så dom inte kan knarra (friktion). Vol
Stilig: Hej! Har köpt skifferklinker till hallen och så köpte jag en mörkgrå fog, som är mycket mörkare än skiffret. Tor ni att det kommer färga så det ej går bort eller är jag nervös bara för att det vart så dyrt? Fogen var till natursten, men man brukar väl ha ljusare fog till ljusare material... Sen så köpte jag decorsten i äkta sten som skall sitta på en fondvägg. Dessa är
breakman: Jag kör ett golv från BerryAlloc i original-serien som ligger i kök och hall. Ingen klinker i hallen utan bara en liten matta innanför dörren, inte ett märke efter 8år. Är toppennöjd med mitt val.
eviljava: Visa en bild! Det låter ganska osannolikt att lite spill från en köksvask skulle leda till fuktskador i andra lägenheter? Håller du inte med? Eller har ni för vana att låta stora mängder vatten ligga kvar på golvet? Kährsgolv har för övrigt mycket tighta skarvar, så att vattnet bara skulle rinna rakt igenom är uteslutet. Enligt min erfarenhet av dessa golv ligger vattnet kvar på
Bollvik: Kul läsning Claes! Det var rester av en gammal mullbänk under mitt golv, men efter 50 år som sommarstuga och felvända takrännor liknade mullbänken mer chokladpudding än något annat.
keckepro: Hej Jag kan varmt rekommendera heltäckningsmatta. Så länge golvet är någorlunda torrt (dvs ingen synlig fukt) tycker jag det är kanon. Vi satte in en från bauhaus när vi gjorde vid gillestugan. Kostade en dryg hundring per kvadrat och är superskön och varm att gå på trots att vi inte har någon isolering i plattan. Dessutom relativt lätt att torka upp fläckar och sådant med då det
Stefan N: Jag hade tagit sänksåg och skena och multicutter på änden där man inte kommer åt.
tank77: [citat] Flytspackel sjunker inte ihopa när det torkar men man kan bara flyta typ 5 cm åt gången om man ska följa tillverkarnas rekommendationer men jag har flytit 10 cm håligheter utan problem och det är torrt dagen efter. Fast det är ju bara användbart på små ytor eftersom flytspackel är rätt så dyrt.
RoBo: [citat] Kan funka med en gul byggtejp av bra fabrikat. Men dumt och chansa. Gör man rätt tejpar man endast ihop papperet med varandra och då funkar det bra med enkel packtejp.