Hejsan!
Då var det den här eviga frågan om sandgolv.
Vi är mer eller mindre tvungna att byta ut vårat trägolv i vardagsrum och matsal. Total area på ca 64 kvm.
Då det har blivit rökskadat.
I dessa två rummen ligger nu ETT helt flytande trägolv. I vardags rummet låg det dessutom ett golv ovanpå som vi tog bort, hittade då en gammal fuktskada vid balkongen. Genom ventilationshållen i golven kunde vi se att golvet ligger direkt på sand och är ca 27 mm tjockt.
Jag antar att ett sådant golv kallas för bärande golv...
Nu ska vi då försöka byta ut detta trägolv mot ett annat trägolv och jag vet inte riktigt vad vi har för alternativ. Det verkar som det inte finns några reglingar i sanden utan att det är en enda stor sandlåda.
Tyvärr så är de inte aktuellt att ta bort sanden, det har med styrelsens stadgar att göra.

Självklart har jag ju analyserat allt om detta, kanske lite för mycket.
Men jag har uppfattat att man kan lägga golvspån flytande på sanden och sedan ett nytt trägolv på golvskivorna, men ska man inte ha något mellan golvskivan och govlet? behöver golvskivan expansions utrymme?
Kan man köpa ett nytt bärande trägolv och lägga direkt på sanden? vad är egentligen ett bärande golv? behöver man något mellan bärande golvet och sanden?
Hur gör man med expansions skarven mellan golv och vägg, just nu är det inget där i mellan, utan det är hål rätt ner till sanden, vill man ha det så?
Kan det finnas fler lösningar på problemet som jag har missat?

Stadgar? En brf alltså. Räknas det bärande undergolvet som ytskikt eller är det föreningens ansvar?

Tack för att ni tar er tid att läsa mitt inlägg.
Tyvärr är det inte föreningen eller dess bestämmelser som är problemet. Vi har stenkoll på vad som gäller. Problemet ligger i hur löser vi golvfrågan?

Sandra Roos skrev:
Tack för att ni tar er tid att läsa mitt inlägg.
Tyvärr är det inte föreningen eller dess bestämmelser som är problemet. Vi har stenkoll på vad som gäller. Problemet ligger i hur löser vi golvfrågan?
Men du skriver ju att det har med stadgarna att göra. Då torde sanden samt undergolvet tillhöra BRF,n.

Är det massivt bjälklag? Vår 20-tals lgh hade sand och tegel / skräp som fyllnadsmaterial på det massiva bjälklaget. Vi forsla bort detta och ersatte med mer moderna fyllnadsmaterial och sedan flytspackla vi på det.

edit: aha, läste fel, 27mm inte 27cm :D Då är det ju ingeting. Bara att dammsuga upp och sedan flyta

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.