T
tobias_t: Tack Stefan, skall kika på reglerna. Kommer ej att ha klinkers, våtrumstapet.
3 svar · 4,3k läst
A
AndersS: Får jag gissa så är det bjälklaget som orsakar de kalla golven. Det är inte fyllt mot yttervägg och det drar in kalluft här. Har successivt åtgärdat det på ett 60-talshus med källare vid renovering genom att fylla bjälklaget med en isolerskivas bredd mot yttervägg och det lösta våra problem kalla golv.
1 svar · 1,3k läst
V
Vanbeasten: Kork dämpar ljud bäst om man väljer mellan det, golvfoam och lumppapp. Kostar 349 spänn för 10 kvm (=1 rulle).
2 svar · 1,2k läst
J
Joh_81: Jag har marmoleum, 300x300, svart/mörkgrå i köket och 3-stav ekparket i resten av huset. [bild] Bättre att bryta av helt tycker jag, istället för två olika eller nästan lika trägolv. Speciellt om ni ska ha ek-kök.
2 svar · 4,0k läst
·
arneri68
arneri68: Listskruv borde fungera, men du kanske har speciella omständigheter som gör dem mindre lämpliga?
2 svar · 2,1k läst
S
Sezzi: [citat] Repor är jag inte orolig för dock, vore det inte för vatten och smuts skulle jag köra på trä lätt. Men tack för tipsen! Det verkar finnas många fina vinylgolv att välja bland.
7 svar · 6,7k läst
V
Vanbeasten: Vad sa besiktningsmannen på slutbesiktningen?
27 svar · 4,5k läst
·
L
laufera: Jag har lagt golv och det är inget som har sjunkit ihop.:)
6 svar · 990 läst
Y
Yrrol: [bild] [citat] http://essve.se/webcatalogue/skruv/519820-essve-trallskruv-classic-traregel-corrseal/ http://essve.se/webcatalogue/skruv/390464-traskruv-sankt-huvud-blankzinkad/
5 svar · 1,0k läst
·
H
Hallerudsbo: Jag tog klyvsågen och klöv av från en regel som jag limma och skruva som salning på golvbjälkarna när jag rikta golvet hos mig.
4 svar · 2,1k läst
leby
leby: du kan ju blanda det första med en spade, när du känner att det är hyfsad rätt kör du med maskin, du slipper då det tyngsta.. borrmaskin är ju inte ideal, lite klen. Liten visp är ju annars lättare, finns lite olika stora. Jag har ibland blandat med en bit armeringsjärn jag böjt till en visp.
25 svar · 4,6k läst
·
T
TheGame: Du kan gräva ut lite så får du mer plats. Fukt är väll en risk det är nog bra om det finns vägar för fukten att ventileras så det inte blir instängt.
3 svar · 3,3k läst
·
Rottan
Rottan: Tack för svaren Osmo har jag gort på min altan med snövitpigmen . Sa då att aldrig mer hårdvax 😂men snyckt blir det. Det vet jag. Ska kolla bona sidan
6 svar · 36,9k läst
·
N
Nellie Ruth: [citat] Tack för tipset! En sittbänk blir det.
5 svar · 8,2k läst
·
F
falkn: [citat] Precis. Ett laminatgolv är nog det första jag hade rivit ut oavsett skick.
6 svar · 5,4k läst
·
B
BerraSWE: Använder själv Kärcher och kör på alla typer av golv, använder man en fiberduk emellan så ska det väl inte vara några problem. Golven blir inte blöta som vid vanlig moppning och dyngan löses upp rätt omgående. Jag brukar dock undvika att köra själva ångan direkt på trägolv, jag värmer upp den först och moppar sedan som med en vanlig golvmopp, det löser upp smutsen väldigt
22 svar · 59,1k läst
H
Hajjen: [citat] Fint, då kör vi på det :)
2 svar · 7,1k läst
Danne_85
Danne_85: Ska du inte ha nån brunn eller så så borde det gå att köra en golv gips på spånet
7 svar · 1,8k läst
B
Bråkis: Norgips föreslår: Limma (med flexfix extra + lägg in golv elast) 13mm golvggips ovanpå glespanelen och flytspackla 8 mm ovanpå det.
1 svar · 2,5k läst
·
J
Jahin: Nä inget flytspackel. Bara Ebisol isoleringsskiva under slingorna och sen foam över slingorna.
2 svar · 1,4k läst
C
camaro1969: http://www.logoclic.info/sv-laminatgolv-garanti 1 centimeter står här, men det står även att garantin bara gäller i tyskland. så denna "garantisedel" gissar jag hör till den tyska marknaden? jag gissar att min största skada är knappt en cm, och dussintalet på 5 mm men efter 20 år så lär det inte finnas något kvar av ytskiktet om det ser ut såhär efter 1 år? saxat:
5 svar · 4,0k läst
Stenolofanders
Stenolofanders: Gran tror jag också, med tanke på den ljusa färgen. Tiljorna är ganska smala och springorna breda så det är antagligen från början tänkt att vara underlagsgolv, med nåt annat ovanpå som ytskikt. Funkar ju dock som ytskikt också om man står ut med springorna, varmt och skönt för foten kan det bli med gran.
4 svar · 11,1k läst
·
H
Hans Glenn Jonny Nilsson: Hej! Jag undrar vart man ska lägga ångspärren när man lägger golvvärme i spårade spånskivor på träbjälklag på krypgrund. Är det bäst att ha den under skivorna med värmeslingorna eller över? Mvh Glenn
0 svar · 2,2k läst
N
Nils Kempe: Låter som en bra idé med masonit. Ska undersöka detta. Har också snackat med Anticimex om att undersöka varför den här skadan finns här överhuvudtaget. Tycker att det luktar lite kemiskt/lim/färg i hålet de tagit upp. Ett par googlingar senare har jag kommit fram till att borde vara tryckimpegnerat trä under golvet (typ Cuprinol) som luktar, i och med att jag sett pyttelite grönt
4 svar · 2,9k läst
·
P
poppe12: Hej jag håller på med att renovera en trapp som det tidigare har suttit plastmatta på. Trappnosen har slipats ned men inte rundats tillräckligt tycker jag, jag får lite ont i fötterna när jag går i den. Nu tänkte jag använda en avrundningsfräs för att få trappnosen mjukare men har ingen aning om lämplig radie. Det kan tilläggas att jag ev. tänkt sätta nålfiltsmatta ovanpå
0 svar · 817 läst
GoForIt
GoForIt: Lundbergs har tröskelplattor i både 100 och 120 mm bredd.
3 svar · 8,5k läst
S
smurfen72: Blev rekommenderad att lägga plast i en liknande lösning trots att vi har en torr källare under vågade inte chansa men har svårt att se att det tillför nått.
2 svar · 6,1k läst
C
Christer Olofsson: Tack för tipsen!! Får ta kontakt och kolla :) Du har så rätt vill inte ha små spetsar, får ta ochräkna noga :)
5 svar · 1,8k läst
F
Fliken: Det är bara att lägga ovanpå. Inga som helst problem med det.
3 svar · 1,9k läst
S
SabinaRydgren: Hej! Jag söker ett paket utav rustas "Laminat golv ek GRAFIT" med artikelnummer: 40301188 Det finns på rusta butikerna i Stockholm & Göteborg och har inga ärenden dit just nu. Så därför provar jag här. Så finns det någon som möjligen kanske har lagt ett golv i samma serie som fick ett paket över som skulle vilja sälja det till mig? Eller någon som har vägarna förbi Sthlm / Gbg som
0 svar · 6,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.