hej!
har köpt detta laminatgolv på bauhaus.
http://www.bauhaus.se/ek-vit-5560.html

det kar klass K31 som jag förstår ska vara hållbart.

jag har lagt det i vardagsrummet och efter ca 1 år så är det hur mycket småskador som helst.

ytan känns ungefär som att man kan rispa bort ytbeläggningen med nageln.

nu ska kaminen in och den ska stå på golvet, men vi förstår ju att vi först måste byta golvet för om några år är nog inget av ytan kvar..
har jag nån chans att reklamera golvet?

som en jämförelse har jag ett billigt laminatgolv från byggmax i hall och kök, och här har man ju haft grusiga skor samt tappat bestick etc i golvet men det finns inte ens ett märke! (förutom där jag tippade borrmaskinen med monterad borr rätt i golvet, då vart ett liitet märke)

hur ska jag gå tilväga för att ha störst chans

Det kostar inget att reklamera. Ta bilder och visa för Bauhaus. Sen har du iallafall försökt.

sant, men någon som blivit nekad pga nånting :)

tänkte hur man ska lägga fram det och vad man absolut inte ska säga?

På pergos golv så är det 25 års garanti mot slitage, har dock bestämt för mig att ytskiktet skall vara borta på minst 1x1cm för att detta skall gälla, och hur ofta händer det?

hmm... jaa någon sådan information finns inte på bauhaus hemsida, alltså att ytskiktet ska vara borta 1x1cm
det verkar vara bauhaus egna golv för det står bauhaus på kartongen på det halva paket jag har kvar

http://www.logoclic.info/sv-laminatgolv-garanti

1 centimeter står här, men det står även att garantin bara gäller i tyskland. så denna "garantisedel" gissar jag hör till den tyska marknaden?

jag gissar att min största skada är knappt en cm, och dussintalet på 5 mm

men efter 20 år så lär det inte finnas något kvar av ytskiktet om det ser ut såhär efter 1 år?

saxat:
Garantivillkoren är följande:
Läggningen skall utföras enligt gällande Logoclic läggningsanvisning.
I offentlig miljö måste produkterna limmas enligt läggningsanvisningen.
Nyttjande och skötsel skall utföras med beaktande av hänvisningarna i Logoclic läggningsanvisning.
Extraordinär belastning och mekaniska skador samt inkorrekt skötsel leder till bortfall av garantin.
Som slitage av täckskiktet gäller ett sammanhängande ställe av minst en centimeters yta, där dekorskiktet saknas helt. Slitagetecken på plankkanterna omfattas inte av garantin.
En reklamation måste föreläggas säljaren skriftligen, senast 30 dagar efter det att defekten har uppträtt, med köpdokumentet i original.
Plankor med synliga defekter får inte läggas. Om så ändå sker, bortfaller garantiåtagandet.
Bauhaus AG förbehåller sig rätten att göra en besiktning av den reklamerade varan på plats.
Garantin omfattar följande:
Vid en motiverad reklamation väljer tillverkaren att reparera eller byta ut de defekta varorna kostnadsfritt.
Om tillverkaren inte längre kan leverera ett mönster, lämnas likvärdig ersättning ur det vid var tidpunkt gällande leveransprogrammet.
Garantin gäller endast i Tyskland. Mannheim är enda laga forum.
Om garantin tas i anspråk förlängs inte garantitiden. Garantin rättar sig efter varans verkliga värde, d.v.s. under hela garantitiden minskas ersättningsåtagandet gentemot varans nyvärde årligen med en procentuell andel sett till garantitiden, d.v.s.
för 15 års garanti 1/15 = 6,7%
för 20 års garanti 1/20 = 5,0%
för 30 års garanti 1/30 = 3,3%
Vid ianspråktagande bär kunden skillnaden mellan verkligt värde och nyvärde.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.