S
SabinaRydgren: Hej! Jag söker ett paket utav rustas "Laminat golv ek GRAFIT" med artikelnummer: 40301188 Det finns på rusta butikerna i Stockholm & Göteborg och har inga ärenden dit just nu. Så därför provar jag här. Så finns det någon som möjligen kanske har lagt ett golv i samma serie som fick ett paket över som skulle vilja sälja det till mig? Eller någon som har vägarna förbi Sthlm / Gbg som
0 svar · 6,2k läst
·
Stefan N
Stefan N: Om fogarna släpper är det oftast på grund av svikt i underlaget. Ska du gjuta betong som klarar det är det ju säkert 50mm som ska på. Tycker det låter som du behöver en plan för vad du ska göra som involverar lite mer än bara gjuta på med betong.
2 svar · 5,2k läst
S
scim: Så länge du inte ska stärka upp bjälklaget så duger C14 fint.
27 svar · 31,0k läst
Y
Yaken: Nu går det inte att säga hur mans kulle gjort i detta fallet eftersom vi inte vet hur resten av rummet ser ut, men om det går så brukar jag lägga golvet så att "kortändarna" går mot dörrtrösklar. Då kan du justera glipan så att den blir så liten som möjligt och sedan lägga en liten list på. Nu verkar du ju ha fått en ganska liten glipa ändå, så botanisera runt i några olika
6 svar · 3,0k läst
·
Charlie2
Charlie2: Vi har ekparkett från Byggmax (trestav) i några sovrum sedan 2,5 år och de är ff mkt fina och på den plats där hundarna tar avstamp för att hoppa upp i en säng flera ggr per dag så syns det knappt. Mycket nöjda.
6 svar · 16,2k läst
M
-MH-: Skulle behöva lite tips om golvet, hur vet man om det skall flytspacklas? Det är ju rätt ojämnt, men fixen kanske tar upp det mesta? Vid tröskeln är det ett hål på 3-4 cm, vad skall jag fylla igen det med, finbetong eller finns det något annat? Lutar just nu åt Höganäs Forest eller något liknande. Vitt/beige, men det kanske blir för smutsigt. Inte för att några fläckar gör så
2 svar · 2,6k läst
·
Y
Yaken: I ett sent 60-talshus bör trösklarna vara lösa från dörrkarmen. Så såg det ut i min lägenhet, byggår 69. under tröskeln ligger en träplanka som håller ihop karmarna. Tröskeln kan vara spikad eller skruvad i denna planka, och när man tar bort skruvarna så gick det bra att skjuta ut tröskeln åt den höga sidan. Jag gjorde fö på samma sätt som annas75, fräste ur en kant på
4 svar · 3,5k läst
WaldenWoods
WaldenWoods: Grundmuren står direkt på på berg/mark, antar jag? Då kan du få fuktvandling upp i den. Dvs du ska montera våtrumsgips. Och så förstås golvkonstruktion enligt konstens alla regler. Det finns avhandlat i många trådar redan.
1 svar · 1,4k läst
T
Testarn: [citat] Det kan ju gå att såga ur lite mindre än full skivbredd och ta bort resten av skivan utan att förstöra not/fräs på den som ligger kvar. Sen lägga tillbaka en ny skiva där du har sågat bort lite av undre delen av noten för att passa in den. Ett annat alternativ är att kapa ur en mindre bit för att titta och sen fräsa en 45-graders kant på hålet och motsvarande på biten som
8 svar · 9,2k läst
·
mattiasp
mattiasp: Kan du inte bara tejpa över med diffplasttejp?
1 svar · 1,3k läst
R
Roundup: Jag vet inte, men weber verkar veta, se alt. 2 i länken. Det kanske hjälper dig något i alla fall. http://www.weber.se/golvavjamning/rad-anvisningar/problemlosare/problemlosare/bom-ingen-vidhaftning-mot-underlaget.html
1 svar · 6,9k läst
H
Hajjen: Ja, det bästa är ju att fixa det innan man slipar, för då får man på ett enkelt vis samma höjd utan problem som resten av golvet. Det var inte direkt supersvårt att fixa till, men det tog lite tid och var en del pillgöra (försiktigt ta ut skadade stavar utan att skada eller göra närliggande lösa, ta bort stavar från reservparketten och sedan limma dit dessa under tryck). Det borde
3 svar · 12,9k läst
·
J
Joe Bräck: Blir till att riva bort golvgipset. Att lägga 22mm golvspån på ett 22 trägolv känns inte nödvändigt så det får bli 10mm. Vill bygga så lite som möjligt. T2-quicknet 90 på det och fiberspackel och tätskikt känns rimligt? Isolecta-skivor kan ju vara ett alternativ när det är så litet utrymme? Någon med erfarenhet?
3 svar · 3,1k läst
K
karintl: Hej! Jag har råkat ut för ett gäng idioter till golvslipare. Jag har gått på rekommendationer och dom har ett väldigt bra rykte och varit verksamma i över 30 år. Dom har varit riktigt dryga att prata med och jag är inte nöjd med jobbet dom gjort. Jag har lite frågor kring vad jag har för rätt till kompensation och om det skulle vara någon idé att ta in en besiktningsman. Dom ska nu
0 svar · 3,2k läst
O
Otsef: Jag har furuplank som hade något svart hårt som ibland följde med dammsugaren. Jag skar försiktigt bort allt med mattkniv maskerade varje springa och fyllde i svart nåt som ska vara 25 procent elastisk och slipade och lackade. Nu tre år senare är det jättefint.
22 svar · 18,8k läst
S
sommarbygge: Tack för tipset!
2 svar · 779 läst
D
DanHan: Jag har plankgolv i hela huset utom i badrummen. Golvet lades i slutet av 80-talet, nu massor av glipor överallt, men inget mög och skit i springorna. Vi har vita golv så det dammsugs jäkligt mycket här hemma. Körde silikon i dotterns rum, men det blev inte fint eller ens bra för den delen. Fina gömslen för spindlar och silverfiskar är det också...
10 svar · 3,7k läst
·
P
Plutus: Jag sprayade med siliconspray en gång för att smörja något, efter det blev det galet halt i det rummet, det tog veckor innan det hade försvunnit. Kanske mattan innehåller lite silicon?
1 svar · 3,1k läst
mexitegel
mexitegel: Det är så alltså? Har aldrig jobbat med golvgips, därav frågan :) Golvgips får det bli, tack för svar! :)
2 svar · 4,4k läst
M
Matstj: [citat] Källan till bäst i rest är mig, ingen annan. Det finba Jape mögeltest oxå. Den har jag oxå bra erfarenhet av. Vet ej om det säljs längre. http://www.jape.se/alg-och-mogeltester/?gclid=CI_9rtesocsCFaUIcgodHLgGvg http://www.jape.se/wp-content/uploads/jape_produktkatalog_2015_web.pdf
21 svar · 8,4k läst
M
Marcussjogren: Så vitt jag har förstått det, så kan massivt golv knäppa och knarra lite under det första året inomhus. Det beror lite på hur torrt det är från början och hur man har förvarat det fram tills dess att man lade in det i det rumsvarma huset. Har golvet legat svalt så bär det förmodligen en del fukt som torkar ut när det kommer in i värmen. När golvet inte har torkat helt så är
1 svar · 1,5k läst
C
Chronaus: Någon speciell tjocklek på golvspånet som rekomenderas?
4 svar · 1,9k läst
J
jonko: Gipsputs är det givna valet för att snygga till det där enligt mig, lätt arbeta med och tillräckligt tåligt.
16 svar · 2,2k läst
·
M
SBH: du vill ändra färgen på golvet som du lagt? mycket av resten av ditt möblemang kan ändra känslan
1 svar · 2,6k läst
·
J
johangeorg: Helst hade vi lagt det i befintliga plogar. Men plan B är att behålla lite fris och börja om på plogarna.
2 svar · 1,4k läst
·
A
Alexander Milutinovic: Hejsan det är så att jag ska renovera mitt kök och jag behöver 2 packet till av mitt gamla golv från byggmax https://www.byggmax.se/golv/laminatgolv/laminatgolv/laminatgolv-klinker-natursten-p13801
0 svar · 769 läst
F
fundersam63: Hej, tack för ett snabbt svar! Ja, det kunde ju vara en idé att gjuta upp. Tror dock ändå att jag skulle vilja få till trägolvet. åtminstone göra ett försök men jag förstår som du skriver att det krävs väldigt bra verktyg och skicklighet. /carl-henrik
3 svar · 1,2k läst
·
Constructum Domus
Constructum Domus: [citat] Jag håller tummarna för er! ;)[/QUOTE] Jag har fått några frågor de senaste åren ang. hur det har gått att inte ha PEX slang och jag kan bara konstatera så här nästan 10 år senare att värmesystemet fungerar finfint. Det finns inga spår av att något rostar i vattnet eller på övriga delar i systemet. Så än så längre har det helt klart varit värt det.
22 svar · 10,1k läst
The Tor
The Tor: Jag har tagit bort dubbla platsmattor i en klädkammare och skall lägga en ny plastmatta. Det som blev kvar när jag rivit ut mattorna är ett trådigt ludd som jag håller på att skrapa bort. Underlaget är masonit som är lite ojämnt (går heller inte att få bort alla lim/ludd-rester). Vad är bästa alternativet för att få ett bra underlag för den nya mattan? - Går det att spackla tunt
0 svar · 935 läst
G
Gnagare i Bajenhöjden: Det är ju köparens ansvar att kolla skicket på golvet, på ett så gammalt golv kan man heller inte räkna med att det är nyskick.
12 svar · 3,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.