Golv
Holmberg01: Vi köpte ett vad gäller ytskikt i det närmaste orört sutteränghus från -69. Övervåningen, där vi vistas till 99 %, håller vi på att renovera och allt går bra (första huset och vi lär oss massor). Tanken var att låta sutterängplanet stå tills övervåningen är helt klar men jag ska börja jobba hemifrån några dagar i månaden så nu jag tänkte göra i ordning ett kontor i ett
senmathal: Det är alldeles för mycket jobb... säger hon som inte behöver göra det :) Jo jag skulle nog helst vilja göra så och dessutom plussa på med regelar så att det blir cc 600 på endera ledden. Nu är det cc 1000. Jag ska återuppta förhandlingarna vid något tillfälle. Och som sagt så är rummet litet, 2x3 meter ungefär. Det som talar emot är att det står en fastskruvad garderob i
arneri68: Jag tror att det kan finnas en tradition att lägga fris sedan kilade golv var vanligt. Kilade golv brukar vara byggd av långa plank av lika längd som skarvas med en fris. Pga att planken är kilformade är det nästintill omöjligt att skarva dem snyggt, men en tvärgående bräda löser problemet. Jag tycker att golv med fris ser ut att vara gjorda med finess. Stavparkett som används bl.a. i
wrang: Hittar ej men hur limmar man en plastmatta på väggen. Vanlig mattlim eller nått annat som funkar? Inget våtrum utan bara skydd mot ev stänk Är en plastmatta från Tarkett
nino: Ja kanske det... Säg att mitt pris var för med nya 22mm spångolv då så får man lägga på 2000 för spackling, så fliken har nog rätt Men det är fortfarande halva priset
Odjuret: Precis! Hyr en ordentlig dammsugare direkt. Sedan tänk på att plasta in rummet ordentligt... Så slipper du dammet i hela huset. Eller det minskar åtminstone...
speked: Aj så fel det kan bli. Köpte en lägenhet där det låg Kährs Linnea fanérgolv 7 mm. Det låg på en foam, och under där åldersbeständig plast på betongplattan (vi bor på bottenplan). Då golvet var 12 år såg det ganska risigt ut. Eftersom Kährs fortfarande säljer denna typ av golv köpte jag det på nytt, och anlitade en som lade in det. Det blev snyggt, men oj vilket bakslag sedan.
Najjklas: Håller på att renovera ett sovrum i min lägenhet från 1950 talet. Golv ska läggas nytt, skjutdörrsgarderob skall byggas om och väggar ska få lite tapeter mm. Mina golvlister satt limmade så fick slita loss dom och då kom en del av putsen med så fått lite jobb med att spackla dessa håligheter. I samma veva började jag slita ut det gamla golvet. Passar på att skrapa bort så mycket
Segerlund: Hej! Detta är min första tråd här och lyckades inte hitta något via sökfunktionen så tänkte skapa en ny tråd ang min fråga! Har för ett par veckor sedan slipat ett gammalt fiskbensparkettgolv och valt att olja det. Nu har jag märkt att de är några områden där jag inte lyckats fått bort all gammal lack (golvet var lackat innan) så de har blivit lite fläckigt! Min fråga är om
Stefan1972: enklast är ju att bara putsa bort lösa bitar och så man inte fastnar igen och olja lite eller vad det nu är för behandling. Fastnar man inte där fler gånger så tänker man inte ens på det sen om man inte ålar omkring och besiktigar det ofta då så klart.
Zusgazah: [citat] Precis, om du inte har isolering under plattan så har du en kall och troligtvis något fuktig platta som behöver andas. Om man inte vill kosta på Nivell-golv så är det näst bästa en platon-matta med ventilerade socklar (d.v.s. lämna mellanrum mot väggen så att luft kan flöda under platon-mattan).
AndersS: Ser ut som någon röd vätska har hällts ut på golvet och sedan sugit in i skarvarna och hamnat under lackskiktet. Är det det ett klickgolv med fanerskikt är det bara att byta om ni vill få bort missfärgning. Även med slipbart parkettgolv är sannolikheten liten att man kan slipa bort det.
Poap: Jag har målat kakel i en toalett. Det funkade bra att måla och färgen satt fint. Det är några år sen, men har för mig att jag tvättade med citronsyra och använde greppgrundfärg
torparkalle: Jag rekommenderar att ta bort plastmattan av hälsoskäl (PVC plast), skrapa rent ner till träskivorna och lägg ett riktigt trägolv. Kör tex furugolv och linoljevaxa det, ett billigt vackert golv och det är bra för inomhusmiljön.
Henri: Klickgolv går att plocka upp och lägga på nytt. Med en strategisk placering av reservbrädan och övriga brädor kan det bli väldigt bra.
GoForIt: Ja, dessa ångspärrar kan diskuteras i oändlighet. Det finns ett antal trådar om vägguppbyggnad med luftspalt, med olika vägar.
Skysodan: ;) Som du kanske förstår kommer önskemålet från nån annan om plant golv ;) Allt pekar på att behålla höjdskillnaden. Gissar också att önskemål om golvvärme kom in sent. Desvärre har man klinkrat över skarven mellan plattorna med plattsläpp som följd... hade ju helst haft skarven i golvskickt i skarven mellan grunderna....
Joe Bräck: Hej Ska renovera toalett under trapp. Ca 2 kvadratmeter och ska lägga klinker med golvvärme Huset är 100 år och isolerat med torv. Jag har inga planer på dra om avlopp eller så. Helst skulle jag vilja limma på 6 mm renoverinsgips alternativt flytspacka lägga golvslingor el, och sen klinker. Jag har vattenburen golvärme i hallen utanför men ser inte riktigt att det är ekonomiskt
Matstj: [citat] Du kan hoppa över armeringen om du vill genom att använda fiberspackel o elslinga som inte behöver armering.
Odjuret: [citat] Då får det bli nått sånt... Jag har en svacka på golvet som får spacklas. Då resten av golvet runt om kring ligger jämt. Tack för all hjälp!
mexitegel: Fuktspärr har man bara i våtutrymmen. Alla former av golv kräver ett jämnt underlag om det ska bli bra. Om golvet är jämnt men lutar kan du naturligtvis lägga golvet, men om det är en ojämn yta går det inte så bra att lägga vinylgolv, eller vilket annat golv som helst egentligen utan att jämna tll det först.
Zusgazah: Enplanshus från 63. Kan tyvärr inte heller svara på varför man har reglat upp så högt.
andersgd: Det mesta av isoleringen la jag igår kväll innan det var dags att sova. Det är ju på andra våningen och därmed stegljudsdämpning jag ör ute efter. På förmiddagen var det så dags att lägga första brädan. Den är klyvd på längden för att få bort noten eftersom en del sticker ut lite över trappan. För att få det rätt vid räcket och hela vägen bort så gjorde jag den en cm
elpaco: [citat] Han kanske inte vill bila ner golvet överallt, alternativt gå med huvudet böjt. Lägg in några sköna mattor och ta på ett par tofflor, funkar gott.
slacker: Ett alternativ som inte nämns i denna tråd är T-Emballage fuktspärr för golv - Jag valde denna själv i stora allrummet i källaren då det inte fanns planer på att bila ut det golvet i en nära framtid. Varken avlopp eller vatten draget i sulan så det finns som inga måsten och vi ville komma igång och använda rummet som ett extra vardagsrum samt gästrum. Lätt att använda, bygger
JockeJohansson: Ska lägga heltäckningsmatta i källaren och tänkte lägga https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/dranering-och-fuktisolering/fuktisolering-av-husgrund/fuktisolermatta-p21201 direkt på betongplattan och sedan http://www.bauhaus.se/konstgras-m-dranering-2.html uppe på. Känns det som en funktions duglig lösning i en källare, rent fuktmässigt? Och måste jag lägga något emellan
sankaboy: Tänkte lägg ek parkett på vattenburen golvvärme som ligger i spårade spånskivor på övervåningen i huset. Har köpt selitflex 1.6mm att lägga under parkettgolvet. Frågan är om jag ska tejpa även i ytterkanten upp mot vägg som i anvisningarna. Förstår att man ska göra det om man har betong som undergolv men hur gör man när det är spånskivor? I anvisningarna till golvet tolkar
souterrain: Fick inte tag på någon Ardex TP50, så det fick bli en hemmasnickrad variant istället. Plywoodskivor som är något tunnare än den kommande golvlisten fästa på väggen och tätade med byggplast som klammrats på golvet. Vi flöt golvet i eftermiddags och det har funkat klockrent. Inga läckage. Det hade dock underlättat om jag satt plasten före armeringsnätet istället för efter...