4 499 läst ·
27 svar
4k läst
27 svar
Acceptabel differens / golvfogar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Var förbi idag och tog ytterligare en bild, dock är merparten av golvet fortfarande täckt. Har slutbesiktning i slutet av veckan. Satte handen mot golvet och drog handen längs efter plattorna och det är en kännbar höjdskillnad mellan vissa plattor. På bifogad bild är fogen 3-4mm.
Eftersom plattorna är det första man ser i huset ger det inget vidare intryck kan jag lova. Bara hålla tummarna att besiktningsmannen vidhåller det jag upplever.
Höjdskillnaden (fogsprång) mellan plattorna i ditt fall får vara ((300+600)/1000) + 1 = 1,9 mm. Det känns när man drar handen över nivåskillnaden, men är inte störande när man går på plattorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad anser ni?
jag tycker du mäter lite tokigt...
på bild 3 den första med tumstocken är du några mm ut på plattan med stocken tycker jag...
svårt att säga från kort om det är ok eller inte tycker jag, det är iaf ingen katastrof av det jag ser på korten
på bild 3 den första med tumstocken är du några mm ut på plattan med stocken tycker jag...
svårt att säga från kort om det är ok eller inte tycker jag, det är iaf ingen katastrof av det jag ser på korten
Svårt att se på bilderna där du bara har ett par plattor i bilden. Men på de bilder där man ser en större del av golvet ser inte jag i varje fall att det ser konstigt ut. Är det så att du har lite för höga förväntningar på toleransnivåer?
Törs inte uttala mig om orsaken. Men hur som helst ska man i min värld inte montera en platta/plattor på det sättet.
- Steg 1 är väl ändå att säkerställa att plattorna är raka. Måndagsexemplar förekommer alltid.
- Steg 1 är väl ändå att säkerställa att plattorna är raka. Måndagsexemplar förekommer alltid.
De små differenser du visar med dina bilder, kan man nästan alltid hitta där det ligger kakel/klinker. Ingen kakel/klinkerplatta är helt exakt lika stor som den andra. Ingen vägg/golv är inte heller fullkomligt rak. Det kommer alltid att skilja någon millimeter här och där. Enligt helhetsbilderna ser det bra ut.
Bättre kan det säkert alltid bli...men till vilket pris?
Bättre kan det säkert alltid bli...men till vilket pris?
Förstår precis vad du menar. Det som irriterar mig är att det är en annan plattsättare som gjort övriga rum och där är resultatet 110%. Den här plattsättningen gjorde en annan kille.AG A skrev:De små differenser du visar med dina bilder, kan man nästan alltid hitta där det ligger kakel/klinker. Ingen kakel/klinkerplatta är helt exakt lika stor som den andra. Ingen vägg/golv är inte heller fullkomligt rak. Det kommer alltid att skilja någon millimeter här och där. Enligt helhetsbilderna ser det bra ut.
Bättre kan det säkert alltid bli...men till vilket pris?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Är det samma plattor i dom andra rummen? Det kan skilja mycket i kvalitet. Ser inte perfekt ut, men ingen katastrof heller.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Jag tycker också att tumstocken ligger lite olika vid mätningarna. Men på helhetsbilden ser det bra ut men visst skiljer det lite och den sista bilden är inte klockren.nino skrev:
Kan hålla med om att man förväntar sig 100%, jag har klinker i stor del av huset och där är det verkligen 100% perfekt hur noga man än letar ett fel. Riktigt grymm plattsättare, så jag förstår om du har höga krav
Vad sa besiktningsmannen på slutbesiktningen?
Klicka här för att svara
