Golv
Skysodan: Har rivit ut golvet i vårt parhus. Består av en korridor och kök samt hall under trapp. Ett par frågor har dykt upp 1. Finns vissa rörelser mellan betongmodulerna så uppskattar ojämnheter på 3mm ca. Hade tänkt flytspackla lokalt men har blivit avrådd. Istället har jag lagt husfix är det vettigt? Sen är det mer "långa" ojämnheter som kanske är 3mm på 2m. Dessa tänkte jag skita i
pelpet: Kolla i krypgrunden till att börja med. Egentligen spelar det ingen roll vad kaminen väger och vad golvet ska klara på pappret. Sviktar det har du problem som du måste fixa.
Eld: Troligen byggaren som gjort sig av med överbliven puts eller betong.
arneri68: Det är alltså ekplankor i vardagsrummet? Varför inte riva ut spånskivorna och fortsätta med ekplankor?
Kaliz: [citat] Vågar inte chansa denna gången. Lägger golvet nu och tänker aldrig göra om det. Livrem och hängslen. Tror inte man ska ha foam alls till ek-parkett på ett indergolv av trä. Det blir endast grålumpapp.
Arlaharen: Det låter troligt att han endast har finputsat och sedan flytspacklat. Tack för era svar.
nino: Ardex a31 är ett mycket bra spackel för det, lättslipat
fb35523: Gammal tråd, men så här gjorde jag: Isolering 5 cm (cellplast, minns inte vilken) Armering med viss distans till cellplasten LK golvvärmeslang 16 mm, lite extra tätt (16 cm mellan varven) 8 cm betong Klinker Skjutpartiet är ett Willab WG100, bredd cirka 4 meter. Golvvärmen har jag anslutit direkt till radiatorkretsen (bergvärme, så den är temp.reglerad), alltså ingen shunt eller
Distordera: Fick inget hjälp denna gång men lösningen blev så här: Bilade bort allt löst på gjutna plattan. La i golvspån på övriga nivåskillnader. Flytspacklade sedan upp de sista ojämnheterna. Blir trägolv på det. I nästa liv och nästa hus river jag ut hela undergolvet direkt istället för att fundera och fippla.
orchamen: Hej! Någon som kan hjälpa mig att förklara följande termer: Finspackling, golvavjämning och pågjutning. I vilka situationer ska man använda en finskackling, golavjämning eller pågjutning? Tack för er svar!
Chronaus: Tanten här hemma bestämde att vi skulle ha viktoriansk klinker som gnistskydd uner den nya kaminen. Enligt papprena jag fick läste jag att dessa bör läggas dikt an för bästa resultat med en speciell fixmassa som tål små rörelser som jag köpte från samma leverantör när jag nu fixat dem med gott resultat trots små storleksskillnader upptäcker jag till min fasa att jag läst fel
Kalle_Kiander: Hej Niklas! Är själv sugen på att köra betonggolv. Har du nån bild där man kan se resultatet? Mvh, Kalle Kiander Byggblogg: www.hemresan.net
tank77: Är du tillbaka? Men som svar på din fråga så går det alldeles utmärkt att vänta och foga, desto bättre bara så hinner fixet brinna klart!
ullak40: Tack för svar ! Märker av detta mer på vintern än sommaren, och mer på vissa ställen i vissa rum. Brädorna glesnar och brätter upp😁
Sommartorparn: Här kan du läsa om skurgolv http://www.gardochtorp.se/var-radd-om-dina-gamla-tragolv.aspx?article=8045 Obs. Du ska undvika slipa golvet eftersom du då samtidigt tar sönder fibrerna i ytan så det blir i slutänden svårare hålla rent.
Sinologen: Hur gick det i slutändan med din minst sagt oschyssta behandling av försäkringsbolaget (eller, deras behandling av dig alltså)?
peteng-1: Att byta golv är främst estetiskt - då en mellanvägg ska tas bort och trägolvet möter en plastmatta. Vindstopp var bra att ni nämner. Det är inte golvkallt, förutom i ett hörn (ca 3 kvm). Det är värt att se över. Hur bör isoleringen göras när det gäller gjuten platta på mark. Det var ca 15 cm mellan golv och platta. Att kapa dörrarna i underkant skulle fungera. Och att man
k_per: Funderar på att ha samma lösning som du MTech, ser bra ut. Men undrar lite om det inte blir burkigt ljud utan isolering mellan reglarna? Helst skulle även jag försöka slippa isoleringen. Har du någon markduk under platonmattan (för att slippa klapperljud)?
tank77: [citat] Jo, jag vet att dom säger det men i verkligheten funkar det ej! Vilket system är det du har kollat på?
Rose-Marie Johansson: Känns bra att höra att ni håller med. Vi får hoppas att det går att resonera med firman. Man blir ju bara så jäkla less över att behöva bo i vardagsrummet utan spis o diskmaskin i ytterligare några dagar.... Trodde vi skulle kunna flytta in i rummen idag! (Arbetet skulle vara slutfört igår).
Rose-Marie Johansson: OBS! Postat senaste inlägget i ny tråd med mer rättvisande ämnestitel!
corre: BT har ett sånt kitt också, inte så farligt dyrt för syftet. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Kaklingsverktyg/Nivadistansset-for-klinkerlaggning-2000035909/
Letni: Jag har lagt nytt golv i köket, ett laminatgolv i klinker imitation. Nu ska jag sätta passande sockel i klinker imitation till detta. Då undrar jag om jag ska geringssåga skarvarna i 45 grader? Riktig klinker geringssågar man ju inte.. Smaksak? Hur har/hade ni gjort?
justusandersson: Vad bra! Gör som jag skrev och strunta i plast och platon.
jgg: Den blev väldigt slö väldigt snabbt, men detta verkar ändå vara den smidigaste metoden. Dammar inte så farligt heller.
intelligence: Kikar lite på Elastilon. Tyvärr handlar det om en Hyresrätt och värden är inte så sugen på att jag river upp befintlig ekparkett. Då jag planerar att bo där ett tag + uppskattar ett boende jag trivs med så funderar jag ändå på om det är möjligt att köra Elastilon ovanpå ekparketten + linoleumgolven och sedan montera furugolv på detta. Inte helt optimal lösning förstås, men