Hej igen, har som vision att lägga linoliumgoöv med samma mönster i köket som vi har i trappuppgången. Vilket är ett schackrutigt 20*20 cm 90 grader roterat med en board.

Vill lägga linolium och inseratt jag inte hittar click goöv i densizen. Någon har som vet hur man gör? Kan man köpa på rulle och klippa ut? Ändrar inte linolium storlek vid limning? Eller hur gör man?

All hjälp uppskattas enormt!

Tack,
Cgrister

Antar att du menar 45° roterat med bård (fris)? Rotera en kvadrat 90° gör inte så stor skillnad. ;)
De minsta jag har sett är 250x250, annars är de dimensionsstabila med vanlig mattlim.

• Gilla
Christer Olofsson
  • Laddar…
Tack, precis!

Då gissar jag att det bara är att skära upp enjävla massa :)

Åter igen tack!

//Christer

Det går ju säkert att beställa maskinell tillskärning från en seriös mattläggare. I princip kan de skära upp vilken linoleummatta som helst. De gör ju mönster á la intarsia riktigt snyggt som troligtvis är maskineskuret.

...och tänk på att planera oerhört väl i och att du skall ha fris och 45° vridet. Det blir oerhört fult med små "gluttar" längs kanterna mot frisen. Om det går bör du ha "hela spetsar" mot frisen som får den bredd som blir kvar mot väggen. Fram med räknaren och planera!

• Gilla
Christer Olofsson
  • Laddar…
Tack för tipsen!! Får ta kontakt och kolla :)

Du har så rätt vill inte ha små spetsar, får ta ochräkna noga :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.