FredrikR
FredrikR: 886kg på väg på lastbil nu.. :wow:
5 svar · 1,6k läst
F
firefly: Uppskattningsvis ca 5-6 cm fall på 2 m. Nej ingen bärande vägg som revs.
3 svar · 1,2k läst
·
F
falkn: [citat] Det är ju precis det jag menar
21 svar · 9,2k läst
larsbj
larsbj: Har gjort sådana golv både åt mig själv och andra, med bredder över 40 cm. Har haft 29-32 mm tjocklek och det har fungerat bra. Har gjort enligt ditt alternativ 2. Tillvägagångsätter har varit enl följande. Torka virket till 10-12% Hyvla Kanta fräsa för lös fjäder. Lägga in löst (någon fästskruv) vänta typ ett år Lägga in det slutgiltigt. Har inte haft några problem med
1 svar · 2,6k läst
·
-RB-
-RB-: Tänk på detta bara. :) [bild]
5 svar · 1,6k läst
·
M
-MH-: Varför är klinker ett otyg i garage?
5 svar · 8,0k läst
Oldboy
Oldboy: Kanske lite sent, men iaf. Iom betonggolv så är väl flytande golv enklast. Är betongen helt plan och inte ligger direkt mot mark så borde det gå att bara lägga foam eller lumppapp direkt på betongen och sedan golvet. Men jag tror att det är rätt viktigt att betongen i rummet är helt plan. Alla flytande golv måste kunna röra sig i viss utsträckning, dvs det kan bli problem
5 svar · 5,7k läst
Jonatan79
Jonatan79: Om det diffar för mycket har jag läst om ett brunnslock eller liknande som kan passa i den gamla brunnen om golvets nivå blir högre efter tex flytning.
1 svar · 2,1k läst
·
nino
nino: någon som har tips på var man hittar klinker och trappnosar, halkdämpande, för en vettig peng i sverige eller norge? Tyskland är lite för långt att åka
10 svar · 5,8k läst
·
E
epw: Kör spårade golv golvspån. Dumsnålt att hålla på med gles. Cc60 och limma och skruva samt komplettera golvåsarna med reglar efter samtliga väggar. Sedan är det bara ner med plåtarna och dit med slangen. För att spara ett par hundringar kan du välja att fräsa vindskivorna själv för dom är förhållandevis dyra att köpa. Har du inte en fräs går det fint att hyra hos bygghandeln.
2 svar · 1,2k läst
P
per-o: Www.Ventgolv.se La det hos mig pga bygghöjden
11 svar · 4,2k läst
Jonatan79
Jonatan79: Ta bort gammal kllinker innan
2 svar · 1,0k läst
S
Stina71: Ska lägga någon form av golv i gammal tvättstuga i äldre hus från slutet av 1800-talet. Tanken är att rummet även fortsättningsvis ska användas som tvättstuga,/relax, men även inredas så att rummet ev kan hyras ut. Alltså, rummet ska även inredas med köksutrustning. Tips på golv som ser gammaldags ut? I material, mönster etc? Bör dock vara plast, vinyl etc. Själva duschutrymmet
0 svar · 1,3k läst
I
intelligence: [citat] Jo, misstänkte det. Hur vet jag om den lämpar sig? Sen är väl "snyggt" lite olika från person till person :) Letar inte efter en högputsad yta med synliga stenar osv utan snarare en industriell känsla likt det jag länkade här: https://www.byggahus.se/forum/golv/28889-behandlad-betong-som-golv-vardagsrum-hall-7.html?perpage=15#post2449915
4 svar · 1,3k läst
L
LJT: Tack för tipsen. Fick veta idag att det är Ikeas klick-laminatgolv. Ser ut om en modell som finns kvar så jag ska försöka köpa några nya för att se vad som kan göras.
9 svar · 4,2k läst
·
Fario
Fario: Tack för inputen Martin. Jag sökte runt lite och hittade detta om parkettgolv: https://www.golvbranschen.se/rad-riktlinjer/tragolv/tragolv-och-deras-egenskaper/vad-klassas-som-parkettgolv Verkar som de sätter gränsen vid 2,5 millimeter vilket vårt golv klarar. Nåväl, det blir väl till att fråga lite hantverkare vad de har att säga. Men om någon med erfarenhet av att ha slipat ett
2 svar · 1,4k läst
·
Q
qvintus4: Ja då var det dags att ta bort den gamla mattan + masoniten under se vilket skick det gamla trägolvet är i ute på mitt nyinköpta landställe från förra året. Byggnaden är från 1909 har ingen aning om skicket på trägolvet men säkert värt att kolla upp . Vad ska man tänka på vid slipningen är slipmaskinerna man hyr i dag lätthanterliga ?? har aldrig slipat golv förut . Sen kommer
0 svar · 815 läst
Vermilion
Vermilion: Tack för infon!
6 svar · 18,2k läst
A
Autodidak1: [citat] Du kan känna dig lugn med 7,5 runt om på 4 meter, mycket osannolikt att det skulle röra sig så mycket. Har lagt 9x7,2 meter hemma med ca 1 cm och det har aldrig varit problem
2 svar · 5,3k läst
H
Higgsino: Så det räcker med den mattan som är på andra bilden?
3 svar · 1,6k läst
·
snuttjulle
snuttjulle: Tack för svar. Hur vet jag om de jag har är glaserade? Just nu är de ju matta man kan mycket väl haft en glansig yta från början.
2 svar · 1,4k läst
K
klippor: Någon som vill gissa? Tips på firma som kan göra en analys? Det bruna golvet borde vara från 1975-1978, det ljusa pålagt vid en senare renovering. Finns också en liten chans att det bruna är original från 1959 och det ljusa är 75-78. EDIT: Använde man spånskiva i golv 1959 förresten? [bild] [bild] [bild]
0 svar · 2,2k läst
·
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Vitlut och sedan vitpigmenterad hårdvaxolja
3 svar · 10,1k läst
·
A
Arkitekt 60-tal: Hej! Hittar ingen bra tråd för mitt kommande projekt att ta upp ett golv i hus från 60-tal. Anledningen är mögeldoft från mineralullen som enligt besiktningsmannen är orsakat av inlåst byggfukt efter byggnation då förhöjda fuktnivåer i övrig konstruktion inte går att uppmäta. Huset är platta på mark med grusisolering och jag misstänker att reglarna ligger direkt på plattan, ev
0 svar · 4,0k läst
G
Gogga: Hej, har ingen erfarenhet av Tundra, men har lagt Ikeas Prärie och den var riktigt bra iaf! Minst i klass med Pergo osv men till en bråkdel av priset. Vågar inte säga nåt om Tundra dock, eventuellt är den tunnare och skörare. MVH Golvläggaren
3 svar · 3,0k läst
R
rickardk: Har tänkt att slå ihop två små rum till ett lite större sovrum. Ett av rummen är ett badrum med golvbrunn och plastmatta med fall. Hur gör jag enklast och säkrast innan jag lägger nytt golv, räcker det att plugga avloppen och flytspackla där duschen har stått? Jag orkar inte bryta upp och ta bort golvbrunnen och avloppsrören, men det borde väl räcka med att fylla igen med
0 svar · 3,2k läst
anders07
anders07: Som någon annan sa här så skulle ju skivor som tål fukt vara bättre än gips (som dessutom är väldigt ömtåligt). Om du får in vatten från grannen så är det ju bättre att låta det vara öppet så det kan torka bättre i väggen om den är av trä.
10 svar · 15,7k läst
·
I
intelligence: Nån som har bild på deras furugolv från Byggmax? Tänker på deras billiga för 100kr/m2.
9 svar · 15,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.