Hej

I källaren hade jag en betongklack på golvet som vi bilat bort:

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vill fylla ut ojämnheterna.
1. Vad bör jag använda för betong?
2. Behöver jag förbearbeta ytan innan jag häller på betongen?
3. Hur gör jag för att få en jämn yta i våg med befintligt golv? Är det bara att hälla i berongen och sedan dra av den med en rätskiva som når över hela ojämnheterna?

Med vänlig hälsning,

Peter

Dammsug, prima, gjut med finbetong och sen avsluta med att ge ytan den behandling du önskar ha (riven, glättad).

Hur djupt går "ojämnheterna"? Finbetong bör ju gjutas åtminstone 2-3 cm tjockt.

Beroende på hur du hade tänkt behandla golvet efter avjämningen kan det kanske vara bättre att dra på flytspackel?

Väljer du ändå finbetong bör du kanske överväga att bila ur ännu mer, så att du får en skarp kant istället för att den skall plana ut som en "sandstrand", om du förstår vad jag menar?

Risken är annars att betongen kommer att släppa/spricka på de ställen där den inte blir så tjock.

Jag gjorde nyss sakmma sak och använde då weber 4040 med bra resultat.

1457421171071300569893.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Christoffer85 skrev:
Precis, detta är ett spackel som tillåter djup på 0,5 mm. Det skulle nog fungera bra.
Förmodligen dyrare än finbetong däremot.

Tror att jag gav 270 för den påsen.

eviljava skrev:
Hur djupt går "ojämnheterna"? Finbetong bör ju gjutas åtminstone 2-3 cm tjockt.

Beroende på hur du hade tänkt behandla golvet efter avjämningen kan det kanske vara bättre att dra på flytspackel?

Väljer du ändå finbetong bör du kanske överväga att bila ur ännu mer, så att du får en skarp kant istället för att den skall plana ut som en "sandstrand", om du förstår vad jag menar?

Risken är annars att betongen kommer att släppa/spricka på de ställen där den inte blir så tjock.
Ojämnheterna är upp till 1,5 cm men de sluttar en del (som en sandstrand). På sina håll är det bara några mm som behöver täckas.

Jag tänkte ha en helt jämn golvyta som jag sedan målar.

peter_sweden skrev:
Ojämnheterna är upp till 1,5 cm men de sluttar en del (som en sandstrand). På sina håll är det bara några mm som behöver täckas.
Köp en påse spackel enligt inlägget från Christoffer65, alternativt så bilar du ur mer så att du slipper "sandstranden".

eviljava skrev:
Köp en påse spackel enligt inlägget från Christoffer65, alternativt så bilar du ur mer så att du slipper "sandstranden".
Hur gör jag för att få en jämn yta i nivå
med befintlig golvkant efter att jag lagt på spacklet?

Christoffer85 skrev:

[bild]
Behövs det primer för weber 4040?

Enligt bruksanvisningen ja. Jag använde det inte då de inte sa nått om det i butiken. Tiden får utvisa om det sitter ändå.
I mitt fall så är det i skarven mellan två golvytor så om det skulle släppa så är det lätt att bara lyfta på klickgolvet och göra om det.
Jag har slipat bort små ojämnheter på min spackling och det känns som att det sitter även där det är tunt.
Spacklet i sig är stenhårt så se till att få ett så bra resultat att du inte behöver göra nått med det när det torkat.

corre skrev:
Vattna ordentligt innan, det ska vara genomfuktad yta.
Ev så skrubbar du ytan lite med en slurry av 4040 och vatten som är rätt tunn, sen häller du på resten av blandningen och drar av ytan.
Men 4040 kräver ingen speciell behandling normalt sett, och din yta är nog så bra som den kan bli.
[länk]
Kan jag blanda till 4040 med en vanlig slagborrmaskin om jag köper till en visp? (Typ denna: https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/maskinvisp-bosch-80x400mm-5-10kg)

Hur gör jag för att dra av ytan så den blir helt jämn och i rätt höjd?

Om du har en växellåda med lågväxel går det. Maxvarv 3-400rpm för att blanda.

Ytan drar du först av med en rätskiva så den är i jämnhöjd med anslutande golv. Efter en stund när ytan är fastare så glättrar man ytan med en stålspackel i cirkulära rörelser för att slipa till ytan jämna. Duscha med vattenflaska och håll ytan lätt fuktad i ett par timmar, gärna en bit plast över.

http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/kakel-murarverktyg/slevar/massaslev-164119/

https://youtu.be/9dt8KptCYdc?t=130

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.