Detta kanske även är relevant för småbarnsföräldrar (tänk man själv kanske blir en sån en dag.).

Har sett många trådar här angående jyckar och golvval. Men alla jag sett handlar om repor och märken pga klor och runtspringande - det är inte riktigt det jag tänker mest på. Själv tycker jag ett redigt plankgolv är snyggt även med en massa repor och märken!

Dock kommer jag kanske framöver att skaffa en ganska pälsad hundras, och det måste man ju inse att det medför mer indragande av smuts och blöta i vissa väderlekar. Sen med ett redigt skägg, så är det också en situation vid vattenskålen (vet av erfarenhet från hur det kan vara med ex. en Riesenschnauzer). Ärligt talat skulle det vara skönt att inte behöva vara rädd för att torka upp vattenpölar främst i närheten av vattenskålen DIREKT, samt att känna att golvet går att moppa av om man inte lyckades städa hunden helt och hållet när man tar sig in från ruskvädret.

Så vad kan man välja mellan egentligen om man vill ha ett golv som:

• Tål vattenpölar som ligger kvar X antal timmar
  • Går att enkelt moppa av från lera eller smuts

Klinkers eller natursten funkar ju såklart, det fattar jag redan. Har även funderat på polerade/slipade betonggolv vilket kan vara ganska coolt, och ju tål väta och smuts och är lätt att rengöra.

Det jag dock undrar är om det idag finns andra alternativ? Trägolv kan vara rätt tåliga, men vad jag vet inte så att det bara kan ligga vatten och smuts ett tag på dem. Vissa märken/typer av laminat ska ju tydligen vara tåligare, men vad jag vet tål inget sådant golv kvarliggande vatten.. Plastgolv låter trist, men idag kanske det finns fina såna? Plastmatta går ju förstås, men hur kul är det?

Det vore roligt att veta om det finns nått mjukare/behagligare alternativ än klinker/betong som ändå är lika bra med vatten och smuts!

Jag har plastgolv i hallen och ovanpå det en svart "grön balkongmatta" som jag skurit ut så den ligger som en heltäckningsmatta. Där fastnar den mesta av smutsen på vägen in efter ruskväder. Eftersom den är mycket tunnare än en riktig heltäckningsmatta, så är det en barnlek att ta ut den och skaka den när det blir för skräpigt.

Vinylklick golv, finns för offentlig miljö = slitstarkt, tål hur mycket vatten som helst, lätt att lägga, lätt att plocka upp om det skulle behövas

• Gilla
Hojte
  • Laddar…
Linoleum?

Jag satt precis och läste om Vinylklickgolv. Det ser ut som det finns de som blir riktigt fina där - och de är ju lättare att lägga än klinker och blir inte lika kalla/hårda kan jag tänka mig. Skulle ju funka rätt bra med vissa delar klinker (hall, kök) och typ sovrum/vardagsrum vinylklick antar jag!

Är ett vinylklickgolv helt tåligt mot vatten? Dvs säg en pöl vatten som ligger där ett hyffsat tag, är det bara att torka bort? Går att moppa bort smuts?

Redigerat:
Ja det ska dom vara, är ju tillverkade i nån plast och utan organiskt material

Plastgolv är det enda som funkar. Sten och klinker är hårt för hunden. Trägolv repas. Laminatgolv tål inte vatten i fogarna. Har du dessutom otur så får du en hund med "golvskräck", som inte vågar gå på golv som den tror är halt. Som laminat.

andersmc skrev:
Plastgolv är det enda som funkar. Sten och klinker är hårt för hunden. Trägolv repas. Laminatgolv tål inte vatten i fogarna. Har du dessutom otur så får du en hund med "golvskräck", som inte vågar gå på golv som den tror är halt. Som laminat.
Repor är jag inte orolig för dock, vore det inte för vatten och smuts skulle jag köra på trä lätt. Men tack för tipsen! Det verkar finnas många fina vinylgolv att välja bland.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.