2 141 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Ojämt mellanbjälklag
Har nyligen flyttat in i ett nytt 1,5 plans hus med oinredd vind och skall nu påbörja golvläggningen på övervåningen. Kommer att lägga 22mm golvspån, men har märkt att mellanbjälklaget inte är helt i våg. När jag mäter från ena kortsidan så ligger 9 golvreglar i våg, sedan uppstår en höjdskillnad på ca 1 cm. Efter det kommer en rad golvbjälkar som är i våg, som sedan avslutas med 9 golvreglar med samma höjdskillnad som de första (dvs, de 9 reglar som går från varsin kortsida ligger i våg medans de mittersta ligger något lägre).
Så, det jag undrar är om det finns något syfte med att de ligger på det viset, eller om det helt enkelt är slarv från byggarens sida?
Om detta måste åtgärdas antar jag att det enklaste borde vara att lägga masonitbitar på de lägre reglarna?
Så, det jag undrar är om det finns något syfte med att de ligger på det viset, eller om det helt enkelt är slarv från byggarens sida?
Om detta måste åtgärdas antar jag att det enklaste borde vara att lägga masonitbitar på de lägre reglarna?
Medlem
· Västra Götaland
· 257 inlägg
Att hyvla ner som Ludwig säger är en bättre lösning. Då kan du skruvlimma spånet och varje skruv kommer ju garanterat dra i en bjälke. Och lägger du masonit mellan spån och bjälke så fäster ju inte limmet i bjälken och du får risk för ett knarrigt golv.
Ett annat alternativ är ju att rikta upp hela golvet genom att skruva på nya reglar i sidan på de gamla. Finns ganska många trådar om det på forumet. Jag har gjort det själv i mitt eget hus och det är inte så jobbigt som det låter
Ett annat alternativ är ju att rikta upp hela golvet genom att skruva på nya reglar i sidan på de gamla. Finns ganska många trådar om det på forumet. Jag har gjort det själv i mitt eget hus och det är inte så jobbigt som det låter
Klicka här för att svara