Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Jag har nu gett upp hoppet om att reparera mitt originalgolv i lägenheten. Det är helt enkelt för bökigt säger flera kunniga inom området. Jag ska därför sätta igen skadorna som ni ser på bifogad bild. Frågan är bara hur jag ska gå tillväga? Jag kommer alltså lägga foam och ett klickgolv ovanpå det här golvet. Nu vill jag bara försäkra mig om att det inte ska kännas ojämnt under. Det vänstra hålet är något djupare, cirka 1,5 cm, och den övre större ojämnheten är cirka 0,5 cm djupt. Har också upplevt att golvet sviktar något till höger om dessa hål, verkar har släppt på ett ställe.
Har ni några rekommendationer kring hur jag ska gå tillväga? Har funderat på spackel, men tänker att det kommer att spricka så fort golvet rör på sig eller om någon trampar i närheten. Har också haft latexfog på tapeten som jag tänker kan hålla ihop golvet bättre samtidigt som det är mjukare och expanderbart.
Vad tror ni?
Tack på förhand! /Nils
Aha, du valde att ge upp det stackars golvet
. Jag vet inte om jag har något direkt bra svar, men en sak att tänka på är ju att sviktar golvet nu så kommer det nya golvet också att svikta. Är det väldigt mycket så kanske det bör åtgärdas? Då växer ju förstås projektet...
Att använda vanligt spacket för att lägga igen vet jag inte om jag tror på, hur länge kommer det ligga kvar där efter nötning och användning, speciellt om golvet sviktar lite? Kanske du skulle försöka jämna ut hålen så du får något sånär jämn höjd och sedan lägga i t.ex masonit (limma + spika) eller något annat lämpligt?
Att använda vanligt spacket för att lägga igen vet jag inte om jag tror på, hur länge kommer det ligga kvar där efter nötning och användning, speciellt om golvet sviktar lite? Kanske du skulle försöka jämna ut hålen så du får något sånär jämn höjd och sedan lägga i t.ex masonit (limma + spika) eller något annat lämpligt?
Precis. Har läst att en del som haft problem med sviktande golv har skruvat fast/spikat delarna som sviktar för att på så sätt få till ett fast golv. Som sagt, det behöver ju inte se snyggt ut längre. Vill bara att det golv jag lägger ovanpå ska ligga där det ska. Vad tycker du att jag ska använda för att jämna ut hålen? Ska jag ge mig på att fixa träbitar som matchar och sedan limma+spika?
Du kan se om du får något bättre alternativ, men om jag var tvungen att göra det utan att fråga någon så skulle jag nog försöka jämna till hålen så de var jämna och typ samma djup och sedan anpassa några lager masonit eller något annat hårt för att fylla ut. Men det kanske finns någon bra massa man kan fylla ut med? Skulle ju vara enklare.. Som jag visade i din andra tråd så böt ju vi ut lite parkettstavar på vårt golv och det var faktiskt på något ställe som en av plankorna sviktade lite (skadad spont?). Där försökte vi spika ihop plankorna snett innan vi satte dit ekstavarna och det hjälpte faktiskt och svikten försvann. Men det beror ju lite på vad den beror på, är det en planka som sviktar i sponten så kan detta fungera, men om det är golvreglarna som sviktar (t.ex. att pallningen nedåt har torkat och kanske ramlat undan) så hjälper ju inte det. (vi har uppreglat golv pallat mot betongvalv)
Låter som en bra idé med masonit. Ska undersöka detta. Har också snackat med Anticimex om att undersöka varför den här skadan finns här överhuvudtaget. Tycker att det luktar lite kemiskt/lim/färg i hålet de tagit upp. Ett par googlingar senare har jag kommit fram till att borde vara tryckimpegnerat trä under golvet (typ Cuprinol) som luktar, i och med att jag sett pyttelite grönt mellan golvet och reglarna under. Ingen fara på taket, men måste vara noggrann med att täppa till ordentligen så inte lukten kommer upp igen.
Klicka här för att svara