Hej

Har en gammal norrbottensgård där "vardagsrummet" aldrig har varit isolerat.
Tänkte nu börja med att isolera golvet, Rummet är 6x6m och det nuvarande golvet är tjocka, breda golvplankor som ligger direkt på träbjälkar. (se bild där golvet är isärtaget).
Tanken är att räta upp bjälkarna så att de ligger rakt igen, på stenplattor. sen bygga ett "innergolv" med isolering, för att till sist lägga tillbaks golvplankorna igen då jag vill ha kvar dessa.

Frågan är hur jag enklast och bäst ska regla upp mellan bjälkarna och golvplankorna?
Tar tacksamt emot alls tips och råd

Mvh David
image1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade liknande i en stuga.
Jag fäste brädor under reglarna sen spände jag typ vindduk undersom jag rullade över bjälkarna satte isolering i facken som blev och sen på med golvplankorna.

Tack för svar, förstår det som att du menar att sätta brädor längs golvplankorna, fast under bjälkarna? Funderade på liknande, fast sen lägga ner trossbotten-skivor.
Undrar bara över fukt underifrån då? Eftersom golvet kommer så mkt närmare marken än förut. Kan det vara skadlig?
Huset har stått på samma ställe i nästan 200år och bjälkarna är i fint skick fortfarande.

TheGame skrev:
Jag hade liknande i en stuga.
Jag fäste brädor under reglarna sen spände jag typ vindduk undersom jag rullade över bjälkarna satte isolering i facken som blev och sen på med golvplankorna.

Du kan gräva ut lite så får du mer plats.
Fukt är väll en risk det är nog bra om det finns vägar för fukten att ventileras så det inte blir instängt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.