Jag bygger ett sommarhus som ska ha betongplattan som färdigt golv. Jag vill inte diamantslipa det utan ha kvar den lite råa, delfinhudslika ytan som gjordes med stålglättning i samband med gjutningen. Det finns liknande frågeställningar här på forumet, men inte specats mer exakt vad som blir bäst och var den finns att köpa. Finns det en vax/olja/impregnering som ger ett bra resultat? Vilken produkt ska man välja och var finns den att köpa? Jag vill ju kvar betongkänslan men ha en yta som tål fläckar och är lättstädad.
Se blogg för bilder:
http://nybyggaranda.se/

Tacksam för svar.

står inför samma dilemma... vad valde du tillslut?

Hej Sis!

Jag kommer nog att köra en hårdvaxolja som ger en sammetslik matt yta.

Jag frågade på Betong.se och fick följande svar:
Hej Nicklas,
Det finns många olika sätt att behandla en färdig betongyta, vattenglas är ett bra sätt att reducera damning samt att få en något starkare yta. Vattenglasbaserade produkter finns i ett mycket stort utbud och varianter både för professionell användning då mest inom golvläggnings företag men även hos byggvaruhandeln.
Sök på produkter för ytförstärkning eller dammbindning som just är baserade på vattenglas för betonggolv hos din lokala byggvaruhandel.

Du nämnde olja eller vax produkter, detta kan också vara ett bra alternativ då betongytan blir mer hydrofob dvs vattenavstötande i större utsträckning om jämförelsen görs emot vanliga vattenglasprodukter. Tänk på att dessa produkter gör att betongen får ett "våtare" eller mörkare utseende så att du inte blir överraskad när du har applicerat materialet.

Andra produkter som baseras på silan eller siloxan är oftast mycket effektiva men något dyrare än vattenglas, dessa används många gånger som impregnering av t.ex. broar för att öka motståndet mot kemiska angrepp som tösaltning vid vintertid.

Till sist finns även alternativet att lacka ytan med antingen epoxi-, poluretan- eller akryl baserade produkter för att öka slitstyrkan hos betongytan, dessa produkter kräver noggrann genomgång av appliceringsinstruktionen för att få önskat resultat. Kom ihåg att denna ytbehandling också gör ytan mörkare och att du förlorar lite av råheten hos betongen som du önskade.

Mitt råd till dig är att diskutera ytbehandlings produkter med en representant inom byggvaruhandeln eller med ett professionellt golvläggningsföretag för bästa råd för just din betongyta.

Lycka till med ditt betonggolv

-------------------------------------------------
Regional Technology Manager Shotcrete EU-North
Sika Services AG
Martin Hansson
Domnarvsgatan 15
163 08 SPÅNGA
SWEDEN
WWW.SIKA.COM
0046 705 21 89 08

• Gilla
Freelanders
  • Laddar…
Tack för att du delade med dig!

• Gilla
SegerM och 1 till
  • Laddar…
Finns även
"osynlig golvolja "
vet inte om den ev färgar något mörkare på betong
Men på trä o parkett ser man ingen förändring vad det gäller färg
på trä o parkett ska man i alla fall stryka 3 ggr

Jag har nog bestämt mig för att köra Osmos hårdvaxolja:
http://www.welinoco.com/ytbehandlin...ds-och-bankskivor--c-513-1.aspx?pagesize=1000

Den verkar funka för betong också, står det i texten. Jag har kvar en burk med hårdvaxolja från när jag betsade golvet i lägenheten. Jag ska testa denna på en golvyta som ska täckas med bänkskåp. Återkommer med resultat, ska bli intressant.
Jag vill ha kvar den ljusa ytan som den ser ut nu, men inser att den kommer att bli mörkare när jag går på med hårdvaxolja.

/Niklas Edelström
http://nybyggaranda.se/

kaneone!
Jag står snart inför samma val och undrar om du blev nöjd med golvet?
Bilder. Skulle vara tacksam om du eller någon annan kan bidra med erfarenheter.
Har även funderat att lägga ett lager med lera/koskit som man stryker med varm linolja i toppskiktet. Lite mjukare att gå på... ... och för småttingar att trilla på.

Hej Niklas!
Är själv sugen på att köra betonggolv. Har du nån bild där man kan se resultatet?
Mvh, Kalle Kiander
Byggblogg: www.hemresan.net

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.