1 869 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Fortsätta på gammal stavparkett
Hej!
Jag har köpt ett renoveringsobjekt i ett gammalt 30-tals hus och som det ser ut kommer jag ändra planlösningen en del. Problemet med detta är nu att det ligger jättefin gammal stavparkett i fiskbensmönster och tanken är att slå ner en hel vägg där det är vanlig klickparkett och frågan är nu ifall det går att fortsätta på den gamla parketten med nya stavar?
Kan man slipa och olja/vaxa till det så att det ser enhetligt ut?
mvh
Jag har köpt ett renoveringsobjekt i ett gammalt 30-tals hus och som det ser ut kommer jag ändra planlösningen en del. Problemet med detta är nu att det ligger jättefin gammal stavparkett i fiskbensmönster och tanken är att slå ner en hel vägg där det är vanlig klickparkett och frågan är nu ifall det går att fortsätta på den gamla parketten med nya stavar?
Kan man slipa och olja/vaxa till det så att det ser enhetligt ut?
mvh
Fråga en golvläggare känns ju som bästa sättet, men vet att mina föräldrar kompletterade fiskben när de renoverade (det är många, många år sen nu, typ 20 år) och jag har då aldrig sett var det gamla slutar och nya börjar, men jag har inte letat efter skarven heller, vet man om den misstänker jag att det går att se?
Tycker det känns helt rätt att göra så iallafall, fiskben är ju så mycket snyggare och bättre än klickparkett. Och inte ohyggligt mycket dyrare... Önskar jag hade det nånstans i huset...
Tycker det känns helt rätt att göra så iallafall, fiskben är ju så mycket snyggare och bättre än klickparkett. Och inte ohyggligt mycket dyrare... Önskar jag hade det nånstans i huset...
Vi har både nylagd fiskbensparkett och äldre från 1922 i vår lägenhet. Båda är slipade och behandlade med Osmo hårdvaxolja. Man ser faktiskt ingen skillnad på nyansen mellan de nya och gamla golven.
Huruvida det går att fortsätta på den gamla parketten är lite svårare beroende på hur det ser ut. Antagligen har du väl en fris som avslut på ditt befintliga golv? Jag hade låtit denna ligga kvar och klyva till den så kanten är rak efter väggen är riven. Sedan lägga golvet som vanligt med utgångspunkten mitt i rummet. Avsluta sedan mot frisen med ett listband även på nya sidan.
Huruvida det går att fortsätta på den gamla parketten är lite svårare beroende på hur det ser ut. Antagligen har du väl en fris som avslut på ditt befintliga golv? Jag hade låtit denna ligga kvar och klyva till den så kanten är rak efter väggen är riven. Sedan lägga golvet som vanligt med utgångspunkten mitt i rummet. Avsluta sedan mot frisen med ett listband även på nya sidan.
Klicka här för att svara