Jag hade missbedömt antalet säckar som åtgick, så vi stod där med 1-2 säckar för lite. Lyckades inte fylla upp tillräckligt i ena änden.

Och det blev inte riktigt så plant som jag hade hoppats, svackor på 2-3 mm på en meter.Var och pillade lite efter 20 min med skrapa och det flöt ine riktigt igen.

Skall lägga klinker30x30 cm på detta.

Är det enklast att bila upp och göra om? Det är ca 7 m2. I ena änden är det så högt som som får bli, i andra saknas det ca 1 cm.

Svackor kan du ju handspackla upp. Åsar kan ju slipas ner (hyr bra maskin och dammsugare..)

Det du behöver fylla upp går också att göra i efterhand, prima först.

Finns det något som går ner till 0 mm och flyter riktigt bra?

Finns tunnflyt som uppfyller dina önskemål vad har du för leverantörer där du bor?

Biltema, Weber, Ardex, etc. Allt är lika långt bort.

Inga problem, ta bara en tunnflyt över.

Biltema har ett som heter flytspackel fin 1-15mm aldrig använt det men funkar säkert

Mmm, hört att Ardex K14 skall vara väldigt lättflytande men bara 0-10 mm i lagertjocklek. Det är 13 mm där jag behöver som tjockast, vad tror ni? Biltemas (1-15) borde funka, men kanske Finja 240 (0-30) kan vara ett alterantiv?

Okej, nu har jag lagt på ett lager Finja 240 fin snabb. Det gick åt 4,2 säckar. retligt med den sista 0,2. Mer lättflytande än förra massan, och jag hade gjort distanser för att få ut nivåerna. Lite svårt att se distanserna när massan kom på. I det stora hela är jag nöjd.

Finns det något mätbart krav när man skall lägga 30x30cm klinker? "Jätteplant"? :)

Att flytspackla ner till 0 mm verkar svårt, 2-3 är nog mer lätthanterligt?

Du kan bygga ganska många millimeter med fixet. Men du vill ju ha ett bra fall innan du sätter tätskicktet. Men 2-3 millimeter är inga problem att lägga plattorna på

Skall varken ha fall eller tätskikt. :) I ena änden behövdes det ca 10 mm, medan det i andra änden behövdes 0. Underlaget lutade (efter mitt första försök), och detta var för att justera. Att justera där det var som tunnast gick inte så lätt. Kanske jag inte visste hur man gjorde.

Redigerat:
jätteplant är bra :)
30x30 plattor då skulle du kunna köra med 10*10 kam och vanligt fix om du bakstryker plattorna, flytfix sjunker lite när du lägger i plattorna, med vanligt fix så kan du få till höjden bättre.
Annars lånar / köper du ett läggningssystem typ :
http://www.kgcverktyg.se/byggvaror/nivadistanser/set-golv-level-100

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.