Regelverk av 45×45 flytande på Platonmattan med cc30 och kortlingar.
I detta skall jag skruva massivt furugolv som är 15×112.
uploadfromtaptalk1379265799478.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
uploadfromtaptalk1379265819160.jpg
Skapa konto

Min fråga är om ni tror detta räcker eller om jag ska lägga in en vända med golvgips eller golvspån?
Min spontana känsla är att ett massivt trägolv på 15mm inte bör svikta vid cc30 men nu är jag bara en glad amatör som inte gjort något liknande innan:)

Kan tillägga att jag är rädd om varje centimeter pga takhöjden annars hade jag lagt dit skivor bara för att:o

Jag skulle lagt enbart 22mm golvspån på platonmattan, sedan trägolvet på det. Om man ens behöver golvspånet. Med din konstruktion kommer du få väldiga punktlaster på platonmattan som jag inte tror att den är konstruerad för. Risken är att det trycks ihop under reglarna.

För ca 15 år sedan la jag platon på betonggolv, 3 cm frigolit och sedan 2 cm tjockt furugolv. Varmt och mysigt. För säkerhets skull använde jag också ventilerade golvlister även om det kanske inte var nödvändigt.

• Gilla
MTech
  • Laddar…
Kanske ska tillägga att trägolvet är flytande och limmat i skarvarna.

Matti_75 skrev:
Jag skulle lagt enbart 22mm golvspån på platonmattan, sedan trägolvet på det. Om man ens behöver golvspånet. Med din konstruktion kommer du få väldiga punktlaster på platonmattan som jag inte tror att den är konstruerad för. Risken är att det trycks ihop under reglarna.
Vad för punktlaster? Regeln är ju utbredd? han har ju inget nivellgolv vad jag kan se?

Matti_75 skrev:
Att jag inte tänkte på det:sly: det hade ju gått mycket snabbare med!
Nu har jag ju redan byggt klart regelverket sen jag postade tråden...
Mattan verkar iaf klara att jag går på den och det är ju ett tryck på 90kg på en yta av en fotsula!
Trägolv och reglar väger 170kg tillsammans. Reglarnas yta mot mattan är 324 kvadratcm.
Sen tillkommer sängens vikt men jag hoppas att det ska funka!

Redigerat:
Noseone skrev:
Vad för punktlaster? Regeln är ju utbredd? han har ju inget nivellgolv vad jag kan se?
Nej inget niVell utan Platon rätt på plattan.

oneman skrev:
För ca 15 år sedan la jag platon på betonggolv, 3 cm frigolit och sedan 2 cm tjockt furugolv. Varmt och mysigt. För säkerhets skull använde jag också ventilerade golvlister även om det kanske inte var nödvändigt.
Så här skall jag göra i hallen där det inte har varit en uppreglad konstruktion innan.

Skruvat golv sitter bättre i reglar än spån och nu behöver du inte vara rädd att punktera platonmattan med skruvar som går genom spånskivan. :)
Kör med ventilerade golvlister sen bara!

• Gilla
MTech
  • Laddar…
Jag vek dessutom platonmattan vid väggarna så att den blev en distans mellan väggen och golvet. Perfekt i kombination med ventilerade golvlister.

oneman skrev:
Jag vek dessutom platonmattan vid väggarna så att den blev en distans mellan väggen och golvet. Perfekt i kombination med ventilerade golvlister.
Precis så jag har tänkt att ha!

Trägolv på väg in:) underbart material att jobba i, tungt och slitsamt dock men hellre det än något laminat..
Stabilt som fasen blir det!
uploadfromtaptalk1379509439774.jpg
Skapa konto

Ingen isolering?

Nej jag är emot all invändig isolering när det gäller källare även golv!
Jag tror inte detta golvet kommer bli kallt och blir det kallt så får det bli så:)
Jag har fått för mig att fukt vandrar mot värme därav man ska isolera utvändigt när man dränerar.
Jag kan ha fel:D
Om inte annat så har jag en kamin i detta rummet på 6kw:cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.