Golv
Lasson83: Jag räkna att golvspånet är 22mm o där vi ska byta ska vi ha laminat för hundarna o väljer då 10mm, golvet idag är 30mm så borde bli bra :-)
Husfixardoktorn: [citat] Tror att vi tänker likadant, men jag kanske uttryckte mig oklart. Såklart kommer ingen "planka" att kapas i onödan, utan kapningarna jag skrev om ovan kommer t.ex. till höger att handla om en ca 2x10 cm rektangel för att den ska passa in mot dörrtröskeln. Tänker vi lika?
Anonymiserad 144342: Ska bygga om i ett källarrum. Tänkte resa lite väggar. Planen är att använda plåtutlägg och mot golv och så det inte kan krypa upp fukt i reglar. Går det bra med en vanig skena eller måste jag använda den med polyeten på? Har polyeten ngt med fukt att göra eller är det ngt man använder för att ljuddämpa?
reta: Hej! Har i mitt garage ett betonggolv och vet inte om jag kan lägga en heltäckningsmatta som "andas" direkt på detta golv (exempelvis nålfiltmatta). Hade ni, för ett hobbyrum som gärna ska kunna användas året runt, lagt matta direkt på betonggolvet eller det mycket jobbigare och dyrare alternativet: fuktskyddsmatta (platonmatta), cellplats på det och slutligen flytande golv
arneri68: Gissar också på lönn, än om något rustik. Vi har ett lönnparkett i gillestugan.
krilbe: Vi rev bort en gammal plastmatta för att lägga ny heltäckningsmatta istället. I skarvarna mellan golvspånskivorna tog plastmattan med sig delar av det gamla golvspacklet. Vi måste alltså bättra på detta, längs skarvarna. Heltäckningsmattan är nog ganska förlåtande, så vi tänker oss något enkelt typ vanligt spackel, men är lite oroliga att det med tiden spricker och "smular" så
bhenke: Hej Kan man måla dessa fanerskivor så att man får ett halvtransparent resultat som H_L fick i tredje posten. Dessa fanerbitar är alltså några mm tjocka enbart och sitter över en tapet idag. Alternativ ett. Vad behöver jag göra (om det går) att få som H_L i post 3? Går det? Dvs , olämpligt, eller extra knepigt pga tunn faner? Alternativ två. Måla hel vitt. Går det? Dvs ,
MaoLin: [citat] Ja det blir nog bra. Annars slipar jag ner dörren ännu ner. Har ju hyvlat av en bra bit redan :)
anders07: Ett alternativ kan ju också vara att lägga på flytspackel efter du tagit bort mattan och allt löst.
74an: Hej, har ett trähus 1,5plan från 74 som har en plastmatta i ett rum som ska läggas nytt trägolv i. Ventilation är självdrag, höjdmässigt skulle jag lika gärna kunna lägga det på det befintliga, men jag är benägen att dra ut plastmattan då det känns som man får ett oönskat tätskikt... [bild] Vad har ni som bollat för/mot i liknande scenarion valt att göra? /Stefan
gaidin: Kolla så det inte ligger dubbelt lager med linoleum, det är inte helt ovanligt när man lägger ny matta, att man struntar i att ta bort den gamla. Linoleum är tätt och limmet som då ligger mellan mattorna torkar aldrig ut riktigt, där kan det bildas emulsioner som inte är bra att andas in.
BElofsson: En golvläggare som lade ett golv till mig använde sig av ett lager sand för att jämna ut undergolvet (ett gammalt undergolv I en 20-talslägenhet). Han använde ett lager byggplast för att sanden inte skulle rinna ut. Måste säga att jag tyckte metoden var tveksam, men golvet (klickparkett 14mm) låg mycket bra de år jag bode där.
Henri: Utan problem har jag lagt liknande parkettgolv som i flera år dessförinnan legat öppnat och upplockat i bostaden. Inga problem!
Kurtivan: Svarar mig själv :) Lägger det som vanligt så längsgående skarvar följer ljusets riktning, så får det bli som det blir.
Abuquir: Jag brukar använda en fönsterskrapa när jag oljar mina golv, det är jäkligt viktigt att det inte blir pölar, för blir det, det. Så har man ett helsike sedan med att bli av med det efteråt.
KnockOnWood: Liknar mycket mitt favoritgolv, som jag har på vinden: http://www.gsbyggvaror.se/produkter/tra/FURU_GOLVTRa_EKONOMI_KVALITE.html [bild] Mycket snyggare än det snobb-bokgolv jag har nere på markplanet. Och billigare dessutom :) Inga springor har ännu dykt upp på vindsgolvet.
anders07: Någon form av silikatfärg för betong skulle jag tro. Kolla med din närmaste färghandel (=inte byggvaruhus!)
Kallebo: Vi har en plastmatta i hallen (som fortsätter in i angränsande kök) ser ut som klinkers men är mjukt och relativt varmt att gå på. Närmst dörren har vi dock en heltäckande svart matta likt den de har åå förskolan
Volatyle: Hej forumet, Vi byggde nytt hus (generalentrepenad) för cirka 2 år sedan. I huset valde vi att lägga ett golv från Tarkett som kallar sig "Epoque". Det är ett plankgolv men med 'klickfunktion'. Redan efter några månader började det knarra betänkligt från golvet på olika ställen, vilket förvärrades ju längre tiden gick. Betongplattan är jämn och fin, och det som knarrar är när
manjana: Beställde från https://www.golvpoolen.se/ Fick hyggliga villkor.
huggan: 1 cm enligt mig är inget. Trösklar är ju 3 cm.
Sezzi: Jag buffar den här (as)gamla tråden! Terazzogolv verkar ju vara ganska coolt. Alternativ till andra hårda golv som klinkers tex? Liknar för mig diamantslipade betonggolv, särskilt de som har lite "grus" i sig.. Vilka firmor lägger terrazzo åt privatpersoner?
nikasp: PS. Jag kan/vill inte lägga golvet högre än betongsulan så det får inte bygga ovan. Annars hade man kunnat lägga en skiva att skruva i.
Freddex: Som Anders sa, kolla runt där du bor efter saneringsfirmor, de bör ha kontakten.
Perik: Vi har bytt golv i huset och pratade med en "expert" som menade att märken syns mindre på ett ljust golv än ett mörkt golv. Vi valde en Askparkett med mattlack. Det bästa enligt "experten" skulle vara att ha en vaxad yta, då man själv kan lägga i vax om man får en skada. Med hundar känns det som att man skulle behöva lägga i vax varje dag, därav valde vi mattlack som även det skulle