H
Henri: En viktig faktor är hur ljuset faller i utrymmet. Komplettera därför gärna ritningen med fönster.
1 svar · 1,6k läst
·
M
-MH-: Lyckades knäcka några riktigt bra med en rits och knäck 3-4 cm in. Men vissa blev helt galna. Nå, nu är det knäckt, resten skall jag såga.
32 svar · 31,0k läst
·
bonnier
bonnier: Själv är jag mycket nöjd med våra trägolv som vi först kalkade och sedan såpade. Resultat ser ut som några av dina bilder ovan.
7 svar · 2,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det var en liknande fråga för inte så länge sen, några veckor tror jag, som gällde ett badrum. Där var det med bilder så att man kunde se rummet och det var snyggast med att låta klinkern ligga hel mot den långa obrutna väggen.
3 svar · 1,5k läst
D
Daniel Haglind: Detta för att inte EPS ska spricka. Den skall primas eller flytspacklas inom 1-3 dagar för att avstanna fuktavgången. Jag har nyss gjutit mitt badrum i källaren med EPS och funderat i samma banor.
4 svar · 6,7k läst
S
Sebastian Merchant: Ja precis, det är ju ett alternativ. Men då funderar jag på om man inte det skulle bli samma sak som att lämna kvar den gamla parketten om man skär ut den ordentligt från väggen? Förutom att det bygger lite högre då.
2 svar · 3,5k läst
H
hempularen: Förstår inte riktigt varför du skulle köra med golvgips OCH flytspackel. Det är ett lite kritiskt moment att limma golvgips korrekt mot spånskivan. Där uppstår stora värmespänningar, därmed krav på special (svindyrt) lim. I princip så är limmet så dyrt att det man sparar i kostnad på att ta en del av tjockleken med gips istället för flytspackel, äts upp av limmkostnaden.
10 svar · 12,8k läst
LillaHon
LillaHon: Hej Vi har ett 80-tals kök med stora klinkerplattor i terakottafärg 😱 Nu renoverar vi hela köket o ska ha nytt golv. Idag är det värmeslingor och vi vill därför inge bila bort golvklinkern. Kan vi ha ett laminat klickgolv över? Vad ska vi ha för mellanlägg? Kommer vi gå miste om komfortvärmen?
0 svar · 1,6k läst
L
LimpTheGimp: Har ekparkett i vardagsrum och sovrum. I långa hallen som förbinder dessa samt ut i köket är det klinker med golvvärme. Inte helt perfekt jämt och så. Nu håller vi på att renoverar köket och i detta projekt rev vi väggen till köket för att integrera långa hallen med köket. Blir kanon. Det tråkiga är att klinkersen är ditlagd runt dessa väggar, så nu har vi två djupa spår i
0 svar · 1,2k läst
M
Mattias_Eson: Står ofta på flaskan till primern att den även kan sprutas ut med "primer-spruta" men jag ser inte hur en sådan spruta skulle vara annorlunda mot en vanlig spruta
8 svar · 6,7k läst
S
Skysodan: Nu är golvet klart iaf. Blev mkt bra. Man luckor o fina kapningar. Tog tre heldagar(2 man) tillslut att lägga från start. 25m2 och långsmalt. Tycker det är helt ok.
33 svar · 5,7k läst
·
S
Stisse12: gammal tråd men måste ändå kommentera... Trappan är inte urfasad det sitter bara en list i framkant som sitter några mm högre än själva steget. :)
5 svar · 16,5k läst
·
hsd
hsd: [citat] VISST F-N ÄR DET LAMINAT !! dock inte Perstorps skiva som ofta fanns i arbetsbänkar och köksbord förr
45 svar · 45,1k läst
D
DanielI: Ok tack!. blir lite svårt att täcka hela golvytan då jag helst inte tar upp reglarna som sitter fastspikade i betongen...
4 svar · 3,6k läst
·
S
StevieGee: Jag hittade till slut fram till http://www.vvshandboken.se/ där fick jag mina svar.
1 svar · 1,2k läst
K
ktm250: [citat] Den funkar, men du kommer säkert få svaret flytande konstruktion då weber inte spacklar direkt på plåtarna. http://www.weber.se/fileadmin/user_upload/pdf/golv/produktguider/golvkonstruktioner_a3.pdf
3 svar · 2,1k läst
B
bryggstun: Tack. Kanske gör det om när och OM det blir aktuellt.
32 svar · 41,9k läst
D
dillen76: Ja det är 22mm spånskiva och reglat, dock så har det några år på nacken så att spånskivorna har blivit "vågiga" vid reglarna. Dock så svajar och sviktar inte golvet. Innan jag sätter golvgips, skall man jämna ut golvet med spackel? eller drar jag skivorna på direkt? "vågorna" är ca 5mm När gipsskivorna är på plats, är det bara att köra på med klinkern. Hur blir det med fukt,
3 svar · 5,2k läst
·
Oldboy
Oldboy: Morsan & farsan har ett hus byggt -73 med källare. Hall och gillestuga med trägolv på reglar. Reglarna stående (ovan-)på grovbetongsulan. Ingen isolering. Spånskivor + plastmatta i hallen, och massivt lackat trägolv i gillestugan. Gillestugegolvet är ventilerat via väggen uppe vid taket. Inga fuktproblem.
3 svar · 3,0k läst
Oldboy
Oldboy: Kan det vara ett alternativ med EPS-betong?
16 svar · 53,3k läst
C
Carinasb: Ps det finns inga fler rum i stugan. Bara ett rum och en liten toa.....
7 svar · 8,2k läst
P
polkal: Det är en lägenhet på andra våningen. Finns det någon enkelt sätt att kolla om det finns fukt i betongen? Är det en mätare man måste ha då eller finns det något "husmorsknep"?
5 svar · 4,7k läst
·
J
JBa: Oavsett riktningen på parketten så skulle jag försöka få dem att bryta det snyggt i vinkeln, ungefär som man skulle gjort på en altan. Risken är väl att övergången blir mindre snygg, vet inte riktigt om det gå att göra bra. Diagonalt golv tycker jag känns väldigt 90-tal och konstigt. Men det är ju mitt tycke och smak. :) Vad gäller riktningen så skulle jag ta hänsyn till var
11 svar · 2,4k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Slipa går inte Du måste inte ha nåt vidare fall i en tvättstuga Spackla upp så du slipper bakfall vid brunnen Resten kan vara plant
7 svar · 3,2k läst
·
S
StevieGee: Varit och köpt distanser idag..
15 svar · 13,6k läst
M
moperandi: Det är en av nackdelarna med lackat golv istället för oljat. Man åker lätt på att göra om hela golvet om man råkar ut får en repa eller dyl. Svårt, för att inte säga omöjligt, att reparera lokalt utan att det syns på mattlackade golv.
3 svar · 1,7k läst
D
Dimu: I mitt hus är det flytande golvkonstruktion. Platta på mark + frigolit + 22mm spånskiva.. Går det att lägga klinkers om man flytspacklar på det?
0 svar · 1,4k läst
P
Per i Hamrånge: Skum är riskabelt, men kan funka. Jag har gjort så en gång. Tricket är att spruta in precis lagom mycket. För mycket kommer att göra att golvet lyfter mer än du tänkt dig. Skum expanderar ofta mer än man tror. Lösningen är att spruta in "lagom" mycket och sedan lägga en stor tung skiva (eller flera skivor) över området du skummat och sedan ställa ytterliggare något tungt ovan på
4 svar · 8,3k läst
J
Johnsa: Nu verkar det ju inte bli klinker men en sak angående hur kallt klinker uppfattas jag noterat är att det är stor skillnad på hur slät ytan är. En "grövre" platta känns inte alls lika kall (utan golvvärme). Har själv tänkt lägga in klinker i ett gästrum, detta är dock i källare så inte riktigt samma sak..
26 svar · 7,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.